Maloobchod - listopad 2012

Větší zájem pouze o počítače a nákupy přes internet

11.01.2013
Kód: r-9101-12
 




Tržby v maloobchodě včetně motoristického segmentu po očištění o sezónní vlivy klesly v listopadu reálně meziměsíčně o 0,6 % a meziročně očištěné o vliv počtu pracovních dní se snížily o 3,5 %. Meziroční pokles tržeb bez očištění o 1,8 % byl ovlivněn nižším prodejem jak v motoristickém segmentu, tak i v samotném maloobchodě.

Po očištění o sezónní vlivy se tržby v maloobchodě včetně prodeje a oprav motorových vozidel v listopadu reálně meziměsíčně snížily o 0,6 % a meziročně očištěné o pracovní dny o 3,5 %. Neočištěné tržby klesly meziročně o 1,8 % (bylo o jeden pracovní den více než ve stejném měsíci 2011). Meziroční pokles tržeb se projevil v motoristickém segmentu i v maloobchodě (viz tabulka č. 2).

Sezónně očištěné tržby za prodej a opravy motorových vozidel (CZ-NACE 45) se snížily reálně meziměsíčně o 0,8 % a meziročně očištěné o pracovní dny o 5,8 %. Neočištěné tržby klesly meziročně o 3,0 %, v tom za opravy o 3,1 % a za prodej motorových vozidel (včetně náhradních dílů) o 2,9 %.

V maloobchodě včetně prodeje pohonných hmot (CZ-NACE 47) sezónně očištěné tržby klesly reálně meziměsíčně o 0,6 % a meziročně očištěné o pracovní dny o 2,4 %. Neočištěné tržby se snížily meziročně o 1,3 %, v tom za pohonné hmoty o 2,9 %, za nepotravinářské zboží o 1,2 % a za potraviny o 0,7 %.

Na poklesu tržeb v maloobchodě se nejvíce podílel nižší prodej potřeb převážně pro domácnost (zahrnuje prodej elektrospotřebičů, nábytku, bytových doplňků, železářského zboží, stavebního materiálu) o 5,5 %. Prodej pohonných hmot nedokázal oživit ani meziměsíční pokles jejich cen. Pokračoval pokles prodeje potravin ve specializovaných i nespecializovaných prodejnách (o 4,8 %, resp. o 0,4 %) a po třinácti měsících nepřetržitého růstu mírně klesl také prodej oděvů a obuvi (o 0,3 %). Vyšší zájem projevili spotřebitelé jen o nákupy počítačových a komunikačních zařízení (o 6,3 %) a zboží prodávané přes internet či prostřednictvím zásilkové služby (o 6,0 %). Výrobky pro kulturu, sport a rekreaci a farmaceutické, zdravotnické a kosmetické zboží vykázaly pouze mírný růst (o 0,2 %, resp. o 0,1 %).

Cenový deflátor (CZ-NACE 47) ke stejnému období předcházejícího roku (bez vlivu DPH) činil 100,1 %. V porovnání s říjnem 2012 se snížil o 0,8 p.b. Meziroční růst cen byl zaznamenán u pohonných hmot a potravin, naopak u většiny nepotravinářského zboží pokračovalo snižování cen, nejvýrazněji v sortimentu počítačového a komunikačního zařízení.

Mezinárodní srovnání vývoje maloobchodních tržeb v zemích EU je k dispozici na: ( http://epp.eurostat.ec.europa.eu/portal/page/portal/eurostat/home).


Poznámky:
Data za měsíc listopad 2012 jsou předběžná; definitivní údaje za všechny měsíce roku 2012 budou známy nejpozději v červnu 2013.
Zodpovědný vedoucí pracovník ČSÚ: Ing. Marie Boušková, tel. 274052935, e-mail: marie.bouskova@czso.cz
Kontaktní osoba: Ing. Marcela Mašátová, tel. 274052681, e-mail: marcela.masatova@czso.cz
Metoda získání dat: přímé zjišťování ČSÚ SP1-12
Termín ukončení sběru dat: 4. 1. 2013
Termín ukončení zpracování: 8. 1. 2013
Navazující výstupy: Bazické a meziroční indexy od roku 2000, resp. od r. 2001 jsou k dispozici v časových řadách ( /csu/czso/mesicni_indexy_trzeb_obchod_pohostinstvi_ubytovani_casove_rady ).
Termín zveřejnění další RI: 5. 2. 2013



  • cmal011113.doc
  • Přílohy:
  • Tab. 1 Maloobchod, prodej a opravy motorových vozidel
  • Tab. 2 Tržby sortimentních skupin prodejen (meziroční změny, rozklad přírůstku - meziročního)
  • Graf 1 Tržby v maloobchodě bez pohonných hmot (bazické indexy)
  • Graf 2 Tržby v maloobchodě (CZ-NACE 47) - mezinárodní porovnání
Archiv:
Zobrazit vše Skrýt

Zveřejněno dne: 11.01.2013
Data jsou platná ke dni zveřejnění publikace.


Kontakt: Oddělení informačních služeb - ústředí, tel.: 274 056 789, e-mail: infoservis@czso.cz