Maloobchod - únor 2010

Prodej motorových vozidel po 16 měsících poklesu poprvé vzrostl

06.04.2010
Kód: r-9101-10
 




Sezónně očištěné tržby klesly v únoru v maloobchodě včetně motoristického segmentu meziměsíčně reálně o 0,5 % a meziročně o 2,9 %. Meziroční pokles tržeb bez očištění o 2,1 % byl ovlivněn zejména prodejem nepotravinářského zboží a pohonných hmot.


* * *

Po očištění o sezónní vlivy, kalendářní a pracovní dny se tržby v maloobchodě včetně motoristického segmentu v únoru snížily meziměsíčně reálně o 0,5 % a meziročně klesly o 2,9 %. Sezónně neočištěné tržby se snížily o 2,1 % (při stejném počtu pracovních dní letos i loni). Na pokles působil více maloobchod (-1,8 p.b.) než motoristický segment (-0,3 p.b.).

* * *

Sezónně očištěné tržby za prodej a opravy motorových vozidel (CZ-NACE 45) se zvýšily meziměsíčně reálně o 0,2 % a meziročně klesly o 3,8 %. Neočištěné tržby se snížily meziročně o 1,0 %, v tom za opravy klesly o 10,7 % a za prodej motorových vozidel vzrostly o 0,7 %. Na prodej působily příznivě ceny, které se ve srovnání s únorem 2009 snížily o 7,6 %. Pokles oprav mohl souviset s omezením jízd osobních automobilů z důvodu nepříznivého počasí a vyšších cen pohonných hmot.

* * *

V maloobchodě včetně prodeje pohonných hmot (CZ-NACE 47) se sezónně očištěné tržby snížily meziměsíčně reálně o 0,8 % a meziročně o 2,6 %. Sezónně neočištěné tržby klesly meziročně o 2,5 %, v tom za pohonné hmoty o 6,5 % a nepotravinářské zboží o 3,3 %, za potraviny vzrostly o 0,1 %.

Ze sledovaných sortimentů měl největší vliv na celkový pokles prodej výrobků pro domácnost ve specializovaných prodejnách (snížení tržeb o 8,8 %) a prodej pohonných hmot. Rovněž klesl prodej v nespecializovaných prodejnách s převahou nepotravinářského zboží (o 7,2 %), počítačového a komunikačního zařízení (o 5,1 %), potravin ve specializovaných prodejnách (o 4,1 %) a farmaceutického a zdravotnického zboží (o 2,8 %). Naopak vzrostly tržby za zboží prodávané přes internet či prostřednictvím zásilkové služby (o 3,1 %), oděvy a obuv (o 2,7 %) a výrobky pro kulturu a rekreaci (o 2,3 %). Mírně se zvýšil i prodej v nespecializovaných prodejnách s převahou potravin, kam patří i velké obchodní řetězce (o 0,5 %).

Cenový deflátor ke stejnému období předcházejícího roku byl 100,7 %. Výrazně vzrostly ceny pohonných hmot (o 17,7 %), méně pak ceny za léky a zdravotnické potřeby (o 2,6 %). Naopak nejvíce se snížily ceny počítačových a komunikačních zařízení (o 8,8 %), za použité zboží (o 6,1 %), výrobků pro kulturu a rekreaci (o 3,9 %), oděvů a obuvi (o 3,6 %) a zboží prodávaného přes internet či prostřednictvím zásilkové služby (o 3,3 %).

Mezinárodní srovnání vývoje maloobchodních tržeb v zemích EU bude k dispozici 8. 4. 2010 ( http://epp.eurostat.ec.europa.eu/portal/page/portal/eurostat/home).




Metodická poznámka :
Kontaktní osoba: Alena Hellerová, tel. 274052921, e-mail: alena.hellerova@czso.cz
Zdroj dat: přímé zjišťování ČSÚ v podnicích
Termín ukončení sběru dat: 26. 3. 2010
Termín ukončení zpracování: 1. 4. 2010
Data za měsíc leden byla v souladu s politikou revizí ČSÚ revidována, za únor 2010 jsou předběžná; definitivní údaje za všechny měsíce roku 2010 budou známy nejpozději v červnu 2011. Bazické a meziroční indexy od roku 2000, resp. od r. 2001 jsou k dispozici v časových řadách ( /csu/czso/mesicni_indexy_trzeb_obchod_pohostinstvi_ubytovani_casove_rady).



  • cmal040610.doc
  • Přílohy:
  • Tab. 1 Maloobchod a velkoobchod, maloobchod a opravy motorových vozidel (meziroční indexy)
  • Tab. 2 Tržby sortimentních skupin prodejen (meziroční změny, rozklad přírůstku - meziročního)
  • Graf 1 Tržby v maloobchodě bez pohonných hmot (bazické indexy)
Archiv:
Zobrazit vše Skrýt

Zveřejněno dne: 06.04.2010
Data jsou platná ke dni zveřejnění publikace.


Kontakt: Oddělení informačních služeb - ústředí, tel.: 274 056 789, e-mail: infoservis@czso.cz