Maloobchod - prosinec 2004

Růst prosincových tržeb mírně nad ročním průměrem

16.02.2005
Kód: r-9101-04
 



Meziměsíční srovnání:
V prosinci ve srovnání s listopadem klesly sezónně očištěné tržby v maloobchodě včetně motoristického segmentu reálně o 0,8 %, v tom v motoristickém segmentu o 1,7 %, ve zbývajícím maloobchodě o 0,3 %. V motoristickém segmentu se snížily tržby za prodej a opravy motorových vozidel o 2,9 %, zatímco tržby za pohonné hmoty vzrostly o 0,3 %. Prodej potravin stagnoval, prodej nepotravinářského zboží klesl o 0,5 %.

Meziroční srovnání :
Po očištění o sezónní a kalendářní vlivy (v prosinci 2004 bylo o dva pracovní dny více než v prosinci 2003) se tržby reálně zvýšily o 0,8 %, v tom v motoristickém segmentu se snížily o 2,2 % a ve zbývajícím maloobchodě naopak vzrostly o 2,3 %. Nejvýrazněji rostly tržby v prodejnách s textilem a obuví (o 10,9 %) a v nespecializovaných prodejnách s převahou potravin (o 3,1 %). Nejvíce klesly v prodejnách pohonných hmot (o 4,8 %).

Bez sezónního očištění vzrostly tržby o 3,0 %, což bylo v porovnání s průměrným indexem od počátku roku o 0,5 procentního bodu více. Prosincové výsledky byly ovlivněny jednak rozložením vánočních nákupů do předchozích měsíců (index tržeb v listopadu převyšoval průměr za posledních 12 měsíců o 5,4 procentního bodu), jednak i tím, že v roce 2004 řada obchodních řetězců neotevřela na vánoční svátky prodejny, kdežto v roce 2003 ano. Navíc vyšší počet pracovních dní v roce 2004 připadl až na období po Štědrém dnu, kdy nákupní horečka obvykle opadává. Tržby vzrostly ve všech hlavních sortimentních typech prodejen s výjimkou prodejen pohonných hmot.

V motoristickém segmentu se na růstu tržeb o 3,5 % podílel především prodej a opravy motorových vozidel (růst o 7,4 %; resp. o 3,1 %), zatímco prodej pohonných hmot zaznamenal pokles o 1,6 % (srovnávací základna z prosince 2003 byla vysoká, neboť z důvodu zvýšení spotřební daně k 1.1.2004 a tudíž s očekáváním vyšších cen se předzásobili jak spotřebitelé, tak především velkoobchodníci, z nichž někteří nakupují u firem, které mají převažující činnost maloobchod).

V maloobchodě (bez motoristického segmentu) se tržby zvýšily o 2,8 %, z toho za prodej nepotravinářského zboží o 3,1 % a za prodej potravin o 2,3 %.

Vývoj tržeb v jednotlivých sortimentních skupinách prodejen byl následující:

- v nespecializovaných prodejnách vzrostly o 2,9 %, v tom v prodejnách s převahou nepotravinářského zboží o 6,4 %, v prodejnách s převahou potravin o 1,8 %;

- ve specializovaných prodejnách se zvýšily o 2,8 %, přičemž rychleji rostly v prodejnách s potravinami (5,2 %) než v prodejnách s nepotravinářským zbožím (2,5 %);

- ve specializovaných prodejnách s nepotravinářským zbožím se zájem spotřebitelů soustředil především na nákup textilu a obuvi (růst o 9,0 %), elektroniky, elektrických přístrojů, železářského zboží, nábytku a dalšího zboží pro domácnost (růst o 5,3 %). Tržby za tzv. o statní nepotravinářské zboží vzrostly o 1,0 %, za drogistické, farmaceutické a kosmetické zboží pouze o 0,3 %;

- ve stánkovém a podomním prodeji se zvýšily o 6,4 %, naopak za použité zboží a zásilkový prodej se snížily (o 8,2 %, resp. o 0,5 %).

Mezinárodní srovnání :
Podle odhadu Eurostatu se v prosinci zvýšily sezónně očištěné tržby v maloobchodě bez motoristického segmentu v EU 25 meziměsíčně o 0,1 % a meziročně po očištění o pracovní dny o 1,8 %. Z členských států, u kterých byla data dostupná, meziročně vzrostly tržby v Dánsku o 10,1 %, v Portugalsku o 4,8 %, ve Švédsku o 4,5 %, ve Spojeném království o 4,4 %, v Polsku o 4,3 %, v Belgii o 4,2 %, ve Francii o 2,8 %, ve Španělsku o 2,5 %. Naopak se snížily v Německu o 2,8 %. Dle Statistického úřadu SR na Slovensku vzrostly meziročně tržby bez sezónního očištění v maloobchodě o 3,0 %.


Roční hodnocení – meziroční reálný vývoj:

Rok 2004 měl o 2 pracovní dny více než rok 2003 a byl navíc absolutně o jeden den delší (přestupný rok), přesto vzrostly tržby v maloobchodě včetně motoristického segmentu jen o 2,5 %, což bylo nejméně od roku 1998 (v letech 1997 a 1998 vykazoval maloobchod meziroční pokles tržeb). Uvedený vývoj měly jak tržby v motoristickém segmentu, tak i v ostatním maloobchodu, přičemž v ostatním maloobchodu byly rozdíly růstu oproti předchozím rokům nižší (maximální rozdíl 2,4 procentního bodu), než v motoristickém segmentu (maximum 5,8 bodu).

Kromě ledna překročily tržby ve všech měsících roku 2004 úroveň srovnatelného období 2003. Nejméně rostly v 1. čtvrtletí (o 1,2 %) a nejvíce ve 4. čtvrtletí (o 4,1 %), a to především vlivem vývoje v listopadu, kdy byl zaznamenán nejvyšší meziroční růst (o 8,2 %). Z jednotlivých velikostních skupin podniků rostly nejvíce tržby v podnicích se 100 a více zaměstnanci (o 6,9 %), tržby podnikatelů s 0 až 19 zaměstnanci se snížily proti roku 2003 o 1,5 %.

V motoristickém segmentu vzrostly tržby o 1,6 %, v tom za prodej motorových vozidel o 2,4 %, za prodej pohonných hmot o 2,7 %, naopak klesly za opravy o 2,7 %. Ve všech čtvrtletích rostly tržby za prodej pohonných hmot a kromě 1. čtvrtletí i za prodej motorových vozidel. Za opravy motorových vozidel bylo dosaženo růstu pouze ve 4. čtvrtletí.

V maloobchodě (bez motoristického segmentu) se zvýšily o 2,9 %, v tom tržby za prodej potravin o 2,4 % a za prodej nepotravinářského zboží o 3,3 %. Růst tržeb za potraviny se v jednotlivých měsících roku 2004 (kromě poklesu v květnu) pohyboval v rozmezí od 1,4 % do 4,7 %. Vývoj tržeb nepotravinářského zboží byl více diferencovaný, v červenci a říjnu byl vykázán pokles, jinak se růst pohyboval v rozmezí od 0,7 % do 7,2 %. V sortimentu potraviny realizovaly podniky se 100 a více zaměstnanci ve všech měsících roku 2004 vyšší tržby než v roce 2003, obdobně se dařilo v prodeji nepotravinářského zboží podnikům s 50 a více zaměstnanci;

V jednotlivých sortimentních skupinách maloobchodních prodejen se tržby vyvíjely následovně:

- v nespecializovaných prodejnách s převahou potravin vzrostly tržby o 2,3 %, přičemž růst byl zaznamenán ve všech měsících kromě května. V prodejnách s převahou nepotravinářského zboží vzrostly za rok o 0,5 %, ve 2. a 3. čtvrtletí tržby klesaly.

- ve specializovaných prodejnách rostly nejvíce tržby za textil a obuv (o 12,2 %), a to poměrně vyrovnaně po celý rok. Prodej potřeb a zařízení pro domácnost se zvýšil o 6,6 %, vyšší růst byl v 1. pololetí. Prodej drogistického, farmaceutického a kosmetického zboží vzrostl o 3,6 %, s nižším přírůstkem tržeb v poslední části roku. Tržby prodejen s tzv. ostatním nepotravinářským zbožím vzrostly o 1,3 %, nejhorší výsledek (pokles o 0,1 %) připadl na 3. čtvrtletí.

- z méně významných typů prodeje zaznamenal růst pouze stánkový a podomní prodej (o 3,8 %). Tržby zásilkového obchodu klesly o 0,3 % v důsledku výrazně nižších tržeb v 1. pololetí. Celoročně zůstaly pod úrovní roku 2003 i tržby za prodej použitého zboží (pokles o 12,1 %).




Metodická poznámka :
Výsledky statistického šetření o tržbách za prodej motorových vozidel nejsou metodicky srovnatelné s daty uváděnými Sdružením automobilového průmyslu, neboť ta zahrnují pouze informace o prodeji nových motorových vozidel v naturálním vyjádření (v kusech). Statistické šetření vypovídá o tržbách podniků prodávajících nejen nové, ale i ojeté vozy, dále zahrnuje i prodej náhradních dílů včetně velkoobchodního prodeje.
Kontaktní osoba: Hellerová Alena, tel. 274052921, e-mail: ahellerova@gw.czso.cz
Zdroj dat: přímé zjišťování ČSÚ v podnicích
Termín ukončení sběru dat: 3 . 2. 2005
Termín ukončení zpracování: 9. 2. 2005
Navazující publikace: 9106 – 04 Měsíční šetření v maloobchodě, pohostinství a ubytování ( /csu/czso/1-ep-9 )
Data jsou předběžná, revidované údaje za prosinec budou zveřejněny v následujících dvou měsíčních Rychlých informacích, definitivní údaje za všechny měsíce roku 2004 budou známy v červnu 2005.



  • cslu021605.doc
  • Přílohy:
  • Tab. 1 Indexy tržeb v maloobchodě
  • Tab. 2 Indexy tržeb v maloobchodě
  • Graf Indexy tržeb v maloobchodě
Archiv:
Zobrazit vše Skrýt

Zveřejněno dne: 16.02.2005
Data jsou platná ke dni zveřejnění publikace.


Kontakt: Oddělení informačních služeb - ústředí, tel.: 274 056 789, e-mail: infoservis@czso.cz

  • Časové řady
  • Metodika