Notifikace deficitu a dluhu vládních institucí - 2014
Deficit vládních institucí meziročně vzrostl, výše dluhu poklesla
Hospodaření sektoru vládních institucí skončilo v roce 2014 deficitem ve výši 85,3 miliardy Kč, což v relativním vyjádření odpovídá 2,0 % HDP. Výše dluhu vládních institucí se meziročně snížila o 2,45 procentního bodu, zejména vlivem růstu nominálního HDP a krytí deficitu snížením objemu aktiv. Aktuální výše zadlužení pro účely plnění maastrichtských kritérií dosáhla úrovně 42,57 % HDP. Údaje byly zaslány Eurostatu v rámci tzv. prvních notifikací deficitu a dluhu vládních institucí v roce 2015.
Notifikační tabulka deficitu a dluhu vládních institucí, Česká republika, 2011-2014
|
Jednotka |
Rok |
|||
2011 |
2012 |
2013 |
2014 |
||
Přebytek/Deficit sektoru vládních institucí v běžném roce |
mil. Kč |
-108 860 |
-157 889 |
-47 206 |
-85 337 |
Konsolidovaný hrubý dluh sektoru vládních institucí ke konci roku |
mil. Kč |
1 604 009 |
1 803 585 |
1 839 726 |
1 816 137 |
Hrubý domácí produkt (HDP) |
mil. Kč |
4 022 410 |
4 047 675 |
4 086 260 |
4 266 141 |
Deficit sektoru vládních institucí v procentech HDP |
% |
-2,71 |
-3,90 |
-1,16 |
-2,00 |
Dluh sektoru vládních institucí v procentech HDP |
% |
39,88 |
44,56 |
45,02 |
42,57 |
Hospodaření sektoru vládních institucí skončilo v roce 2014 deficitem ve výši 85,3 miliard při meziročním zhoršení hospodaření všech sub-sektorů sektoru vládních institucí. V relativním vyjádření tak deficit pro účely maastrichtských kritérií za rok 2014 dosáhl 2,0 % HDP. Hlavními zdroji meziročního prohloubení deficitu hospodaření jsou výrazný nárůst investičních výdajů ústředních i místních vládních institucí o více než 17 %, dále růst nominálních výdajů na konečnou spotřebu vládních institucí meziročně o 3 % (zejména vlivem naturálních sociálních dávek), a výplaty klientům z Fondu pojištění vkladů, které za rok 2014 přesáhly 14 miliard Kč.
Výše dluhu vládních institucí v roce 2014 dosáhla úrovně 42,57 % HDP. Meziročně tak došlo k poklesu výše relativní zadluženosti o 2,45 procentního bodu. Pokles je způsoben akcelerujícím růstem nominálního HDP (o 4,4 %) a stabilní úrovní státního dluhu. Vysvětlením vývoje fiskálních indikátorů v roce 2014, v jehož průběhu dochází k poklesu v úrovni zadlužení při souběžném deficitu, je zejména vysoký rozsah záporných transakcí v položce oběživo a vklady v aktivech (viz F.2 v tabulkách 3A, 3B, 3D) signalizující krytí deficitu snížením objemu aktiv.
Reportované fiskální indikátory byly výrazně ovlivněny změnou sektorového zatřídění Českomoravské záruční a rozvojové banky, Exportní garanční a pojišťovací společnosti a Fondu pojištění vkladů do vládního sektoru. Změna v zatřídění uvedených subjektů vyvolala revizi již publikovaných ukazatelů deficitu a dluhu v letech 2011 až 2013 směrem dolů. Vzhledem ke konsolidované podobě dluhu vládních institucí dochází u přeřazených subjektů nově ke vzájemnému zápočtu dluhových aktiv a závazků s ostatními vládními institucemi. Konsolidace aktiv a závazků z titulu změn v sektorovém zatřídění snížila v roce 2014 dluh sektoru vládních institucí o 0,8 procentního bodu.
_______________________________________________________________________________
Notifikaci deficitu a dluhu vládních institucí sestavuje a předkládá Evropské komisi každá členská země Evropské unie vždy za čtyři uplynulé roky a formou projekce i běžný rok, a to vždy ke konci března a září. Propočet požadovaných souhrnných ukazatelů je od září 2014 založen na revidované metodice Evropského systému národních účtů (ESA 2010). Podle maastrichtských kritérií by výše deficitu neměla překročit 3 % a úroveň kumulovaného dluhu 60 % hrubého domácího produktu.
Přebytek/deficit vládních institucí je výše čistých půjček (+) nebo výpůjček (-) v systému národního účetnictví. Ukazatel vyjadřuje schopnost sektoru v daném roce financovat (+) jiné sektory ekonomiky nebo potřebu tohoto sektoru být ostatními sektory financován (-).
Dluh vládních institucí představuje výši konsolidovaných závazků sektoru vládních institucí vyplývající z přijatých vkladů, vydaných úvěrových cenných papírů jiných než účasti a přijatých půjček. U cizoměnových dluhových nástrojů zajištěných proti měnovému riziku je ocenění provedeno na bázi smluvního kurzu.
Údaje o relativní a absolutní výši deficitu a dluhu vládních institucí jsou sestaveny dle metodiky národních účtů (ESA 2010), v níž jsou členské státy Evropské unie povinny poskytovat data od 1. září 2014.
Ukazatele uvedené v tabulce byly zaslány koncem března Eurostatu, vyjádření Komise lze očekávat 21. dubna 2015.
Poznámky:
Zodpovědný vedoucí pracovník ČSÚ: Ing. Václav Rybáček, Ph.D., tel.: 274052596, e-mail: vaclav.rybacek@czso.cz
Kontaktní osoba: Ing. Marie Trejbalová, tel.: 274052706, e-mail: marie.trejbalova@czso.cz
Termín zveřejnění další RI: 1. 10. 2015
- rok 2023 | 2022 (První notifikace, údaje notifikované Eurostatem) | 2022 (První notifikace, údaje zaslané Eurostatu)
- rok 2022 | 2021 (Druhé notifikace, údaje notifikované Eurostatem) | 2021 (Druhé notifikace, údaje zaslané Eurostatu) | 2021 (První notifikace, údaje notifikované Eurostatem) | 2021 (První notifikace, údaje zaslané Eurostatu)
- rok 2021 | 2020 (Druhé notifikace, údaje notifikované Eurostatem) | 2020 (Druhé notifikace, údaje zaslané Eurostatu) | 2020 (První notifikace, údaje notifikované Eurostatem) | 2020 (První notifikace, údaje zaslané Eurostatu)
- rok 2020 | 2019 (Druhé notifikace, údaje notifikované Eurostatem) | 2019 (Druhé notifikace, údaje zaslané Eurostatu) | 2019 (První notifikace, údaje notifikované Eurostatem) | 2019 (První notifikace, údaje zaslané Eurostatu)
- rok 2019 | 2018 | 2018 | 2018 | 2018
- rok 2018 | 2017 | 2017 | 2017 | 2017
- rok 2017 | 2016 | 2016 | 2016 | 2016
- rok 2016 | 2015 | 2015 | 2015 | 2015
- rok 2015 | 2014 | 2014 | 2014 | 2014
Zveřejněno dne: 01.04.2015
Data jsou platná ke dni zveřejnění publikace.
Kontakt: Oddělení informačních služeb - ústředí, tel.: 274 056 789, e-mail: infoservis@czso.cz