Intenzita silniční dopravy v Pardubickém kraji v roce 2020

 

1. 4. 2022

Podle výsledků sčítání dopravy 2020 prochází krajem druhá nejzatíženější komunikace mezi Čechami a Moravou (I/35). Velmi vytížena je také severní část komunikace I/37 ve směru z Hradce Králové na Chrudim. Těžkými motorovými vozidly je nejvíce zatížena dálnice D11.

Podle údajů z celostátního sčítání dopravy (na dálnicích, silnicích I. třídy, II. třídy a vybraných úsecích silnic nižších tříd), které zajišťuje Ředitelství silnic a dálnic ČR, byla v roce 2020 v Pardubickém kraji nejzatíženější část komunikace I/37, jež vede kolem pardubického Parama. Přesněji se jedná o úsek silnice mezi sjezdem na Palackého třídu a sjezdem na sídliště Dukla, respektive na Přelouč. Na základě zjištěných hodnot RPDI (roční průměr denních intenzit dopravy) můžeme říci, že průměrná denní intenzita dopravy dosahovala na této komunikaci 33 330 vozidel za 24 hodin (celkem v obou směrech). Těžká motorová vozidla se na celkovém počtu podílela 20,2 %, tj. 6 744 vozidly. Ve srovnání s rokem 2016 vzrostla intenzita dopravy na tomto úseku komunikace o 56,1 %.

Úseky komunikací s nejvyšší intenzitou dopravy v sídlech správních obvodů ORP
Pramen: Ředitelství silnic a dálnic ČR
tabulka

Zatímco nejvytíženějším úsekem komunikace první třídy byl v kraji podle celostátního sčítání dopravy 2020 výše zmíněný úsek silnice I/37, jako nejvytíženější úsek silnice druhé třídy v kraji můžeme jmenovat část komunikace II/324, která vede okolo areálu Univerzity Pardubice. Přesněji jde o úsek silnice mezi multifunkční halou, která slouží především pro potřeby pardubického hokeje, a křižovatkou silnic Hradecká a Poděbradská. Po této komunikaci projelo podle výsledků sčítání dopravy 2020 v průměru 26 772 vozidel denně, z toho 8,1 % patřilo mezi těžká motorová vozidla. Oproti sčítání z roku 2016 se intenzita dopravy na této komunikaci zvýšila o 4,8 %.

Úseky komunikací s nejvyšší intenzitou dopravy podle správních obvodů ORP mimo
sídla správních obvodů ORP

Pramen: Ředitelství silnic a dálnic ČR

tabulka

V rámci komunikací mimo sídla SO ORP můžeme zaregistrovat nejvytíženější úsek silnice první třídy v kraji na výjezdu z Pardubic směrem na Hradec Králové. Konkrétněji se jedná o silnici I/37 mezi okrajem města Pardubice a sjezdem do obce Stéblová. Podle výsledků sčítání dopravy 2020 projelo touto komunikací v průměru 25 467 vozidel denně, přičemž 17,2 % patřilo mezi těžká motorová vozidla. Ve srovnání se sčítáním z roku 2016 se intenzita dopravy na této komunikaci zvýšila o 28,3 %.

Nejvytíženější úsek komunikace druhé třídy, který se nachází v kraji a zároveň mimo sídla SO ORP, nalezneme v Chocni. Tento úsek silnice má označení II/315 a leží mezi silničním mostem přes Tichou Orlici (most v blízkosti choceňského zámku) a odbočkou u čerpací stanice na Zářeckou Lhotu, respektive na Ústí nad Orlicí. Podle výsledků sčítání dopravy 2020 projelo po tomto úseku komunikace v průměru 11 132 vozidel denně, z toho 16,6 % můžeme zařadit mezi těžká motorová vozidla. Ve srovnání se sčítáním z roku 2016 se hodnota RPDI na tomto úseku komunikace zvýšila o 14,9 %.

Do Pardubického kraje spadalo v roce 2020 také 13,4 km dálnic. Pro účely sčítání dopravy bylo těchto 13,4 km dálnic rozděleno na tři sčítací úseky, přičemž nejvyšší intenzitu dopravy měl úsek dálnice D11 mezi sjezdy na Chýšť a Pravy. Podle výsledků sčítání 2020 zde denně projelo průměrně 26 908 vozidel, z toho 28,4 % tvořila těžká motorová vozidla. Průměrně se tedy jednalo o 7 642 těžkých motorových vozidel za 24 hodin, což bylo největší zatížení těžkými motorovými vozidly v kraji. Oproti výsledkům sčítání z roku 2016 vzrostla intenzita dopravy na tomto úseku dálnice o 26,1 %. Výrazně se zvýšilo také zatížení dálnice těžkými motorovými vozidly (o 78,7 %). Tento nárůst byl ovlivněn zejména otevřením posledního úseku dálnice mezi Prahou a Hradcem Králové v roce 2017.

Na základě dat ze sčítání dopravy 2020 tak můžeme říci, že krajem prochází druhá nejzatíženější komunikace mezi Čechami a Moravou (I/35). Nejzatíženější úsek této komunikace byl zaznamenán v Litomyšli. Mezi další velmi vytížené komunikace v kraji patří také silnice I/37, která vede od Hradce Králové na jih Pardubického kraje. Nejvíce vytížen je na této komunikaci úsek mezi Hradcem Králové a Chrudimí, jenž prochází přes krajské město Pardubického kraje. Oproti jižní části komunikace I/37 (u Trhové Kamenice) zde byla zaznamenána přibližně trojnásobná intenzita dopravy. Díky otevření jihovýchodní části obchvatu Chrudimi a Slatiňan na konci roku 2021 se dá očekávat, že bude v příštím sčítání zaznamenána nižší intenzita dopravy alespoň uvnitř těchto dvou měst. Mezi zatížené komunikace v kraji patřila také dálnice D11. Do Pardubického kraje však náležel pouze její krátký úsek.

Metodika:

Stejně jako v předchozím sčítání dopravy, které proběhlo v roce 2016, se i ve sčítání dopravy 2020 rozlišovalo celkem 13 kategorií vozidel (včetně cyklistů). Hlavní částí celého projektu bylo samotné sčítání, které bylo provedeno na celkem 6 465 sčítacích úsecích za využití automatického i ručního způsobu sčítání. Počet sčítacích míst se oproti roku 2016 snížil o 1 885. Původně měla hlavní část, spočívající v provádění samotného sčítání, proběhnout pouze v roce 2020. Jarní část byla ovšem vzhledem k přísným vládním opatřením v rámci boje s pandemií SARS-CoV-2 o rok odložena. Předložené výsledky tak reprezentují sčítání, které bylo provedeno v letních a podzimních termínech v roce 2020 a v náhradních jarních termínech v roce 2021.

 

  • Tabulka - Úseky komunikací s nejvyšší intenzitou dopravy v sídlech správních obvodů ORP
  • Tabulka - Úseky komunikací s nejvyšší intenzitou dopravy podle správních obvodů ORP mimo sídla správních obvodů ORP
  • Intenzita silniční dopravy v Pardubickém kraji v roce 2020 - komentář v PDF
  • Více informací naleznete pod odkazem:

  • Kontakt:
    Oddělení informačních služeb KS ČSÚ v Pardubicích
    Mgr. Bc. Aleš Trpík, Tel: 466 743 415, E-mail: ales.trpik@czso.cz
    Ing. Hedvika Fialová, Tel.: 466 743 418, 737 857 459, E-mail: hedvika.fialova@czso.cz