Obliba nákupů přes internet nepřetržitě roste

 

8. října 2019

Tržby internetových a zásilkových obchodů rostou od roku 2000 a neovlivnila je ani hospodářská krize. Tempo růstu internetového prodeje v posledních letech navíc zrychluje. Vyplývá to z výsledků šetření Českého statistického úřadu.

V roce 2018 mělo v České republice 81 % domácností přístup k internetu, což je o 14 procentních bodů více než v roce 2013. Především s rozšířením chytrých telefonů se stalo internetové připojení v mobilní síti jednou ze základních služeb mobilních operátorů. To se projevilo také ve větší oblíbenosti nákupů prostřednictvím internetu.

„Internetovým prodejcům rostou počty zákazníků a s tím také tržby. V roce 2017 se v internetových obchodech prodalo zboží v hodnotě zhruba 85 mld. Kč, což představovalo 7,8 % celkových maloobchodních tržeb,“ říká Marie Boušková, ředitelka odboru statistiky služeb ČSÚ. Byl to téměř dvojnásobný podíl než v roce 2013, kdy se šetření o využití internetu v maloobchodě provádělo naposledy.

Největší objem tržeb za zboží prodané prostřednictvím internetu byl v roce 2018 za počítače a telefony, následovaný elektrospotřebiči a elektronikou. Jejich podíl na tržbách však ve srovnání s rokem 2013 nebyl tak výrazný. „Zatímco v roce 2013 představovaly počítače a elektronika dohromady takřka 60 %, v roce 2018 tvořily pouze 40 % celkových tržeb uskutečněných prodejem přes internet. Třetí místo připadá na kosmetiku, která tvořila přes 10 % tržeb z internetu,“ upozorňuje Jana Gotvaldová, vedoucí oddělení statistiky obchodu, dopravy a informačních činností ČSÚ.

V maloobchodě prostřednictvím internetu nebo zásilkové služby podnikalo v roce 2017 na 3,9 tis. aktivních podniků a pracovalo v nich přes 13,5 tis. osob. Proti roku 2013 se počet aktivních podnikatelských subjektů v tomto odvětví zvýšil o téměř 1 tisíc a počet zaměstnaných osob se zdvojnásobil. Téměř 38 % podniků využívalo k obchodování více forem prodeje svého zboží. Nejčastěji se jednalo o kombinaci kamenné prodejny a prodeje přes internet. „Nejmenší zastoupení podniků prodávajících přes internet je v oblasti prodeje potravinářského zboží, ale právě v tomto sortimentu došlo v posledních letech k výraznému růstu podílu tržeb z internetového prodeje,“ říká Marek Rojíček, předseda Českého statistického úřadu.

Další podrobnosti přináší ČSÚ v aktuální analýze Využití internetového prodeje v maloobchodě.

 

Kontakt:
Jan Cieslar
tiskový mluvčí ČSÚ
T
274 052 017 | M 604 149 190
E
jan.cieslar@czso.cz   | Twitter @statistickyurad

 

  • csu_tz191008_obliba_nakupu_pres_internet_nepretrzite_roste.docx
  • Prezentace z tiskové konference
  • Vyjádření Marie Bouškové, ředitelky odboru statistiky služeb ČSÚ
    (soubor wav)
  • Vyjádření Jany Gotvaldové, vedoucí oddělení statistiky obchodu, dopravy a informačních činností ČSÚ
    (soubor wav)
  • Vyjádření předsedy ČSÚ Marka Rojíčka
    (soubor wav)