Cizinci v České republice - 2004


5. Kriminalita cizinců

5. Kriminalita cizinců

Počty stíhaných a obžalovaných osob, osob vyřízených ve zkráceném přípravném řízení a osob, na které byl podán návrh na potrestání jsou zpracovány ze statistických listů trestních, které vyplňují okresní, krajská a vrchní státní zastupitelství. Statistický list trestní se vyplňuje ke každé známé osobě zapsané v rejstříku pro dozor v trestním řízení. V případech, kdy došlo k řízení ve věci, v níž nebyl zjištěn pachatel (podezřelý), se statistický list nevyplňuje. Statistický list se vyplňuje podle obsahu spisového materiálu shodným způsobem na všechny osoby bez ohledu na způsob vyřízení věci. Statistický list trestní se vyplňuje buď při meritorním vyřízení věci policejním orgánem či státním zástupcem v přípravném řízení trestním nebo při podání obžaloby nebo návrhu na potrestání. Statistický list se vyplňuje v téže věci pouze jednou, a to při prvním vydání meritorního rozhodnutí v přípravném řízení.

Počty odsouzených osob jsou zpracovány ze statistických listů trestních, které vyplňují okresní a krajské soudy. Statistický list trestní se vyhotovuje ihned po právní moci rozhodnutí ve věci, a to o každé osobě samostatně. U podmíněně zastaveného řízení se statistický list trestní vyplňuje až po pravomocném rozhodnutí soudu podle § 308 trestního řádu. Je-li odsouzený uznán vinným ze spáchání více trestných činů, uvádí se v těchto přehledech označení nejzávažnějšího z nich. Do celkového počtu odsouzených nejsou zahrnuty případy, kdy došlo k uložení souhrnných trestů, byla povolena obnova řízení, podána stížnost pro porušení zákona.

Údaje o osobách ve výkonu trestu odnětí svobody a výkonu vazby jsou převzaty z evidence Generálního ředitelství Vězeňské služby České republiky o stavu odsouzených a obviněných osob ve věznicích a vazebních věznicích.

Trendy počtu stíhaných, obžalovaných a odsouzených osob a počtu osob ve výkonu trestu odnětí svobody a výkonu vazby jsou kromě jiného ovlivněny též realizací amnestií prezidenta republiky.

Stíháno - počet osob, jejichž trestní stíhání vedené podle § 160 trestního řádu bylo ve sledovaném roce ukončeno.

Obžalováno - počet osob, na které byla ve sledovaném roce u soudu podána obžaloba podle § 176 trestního řádu.

Zkrácené řízení – počet osob, u kterých bylo ve sledovaném roce ukončeno zkrácené přípravné řízení dle § 179a trestního řádu.

Navrženo na potrestání – počet osob, na které byl soudu podán návrh na potrestání dle § 179c trestního řádu.

Odsouzeno – počet osob ve sledovaném roce pravomocně odsouzených.

Obviněná osoba – osoba podezřelá ze spáchání trestného činu, které bylo sděleno obvinění podle § 160 trestního řádu.

Odsouzená osoba - osoba, proti které byl vydán soudem odsuzující rozsudek, který již nabyl právní moci.

Podle zákona 123/1992 Sb., o pobytu cizinců, ve znění zákona č. 190/1994 Sb. a zákona

č. 150/1996 Sb. bylo možné na základě rozhodnutí správního orgánu jako represivní opatření vůči cizincům aplikovat zákaz pobytu a vyhoštění (tzv. administrativní vyhoštění). Orgány cizinecké policie mohly vyslovit cizinci zákaz pobytu podle ustanovení § 14 zákona o pobytu cizinců. Administrativní vyhoštění bylo realizováno na základě ustanovení § 16 zákona č. 123/1992 Sb., o pobytu cizinců, a to obvykle v případech, kdy cizinec po předchozím vyslovení zákazu pobytu ve stanovené lhůtě neopustil území ČR a zdržoval se zde nadále protiprávně, resp. na území republiky opakovaně protiprávně vstoupil nebo již při vyslovení zákazu pobytu byly zde důvody vzbuzující obavu, že cizinec nebude respektovat rozhodnutí

o zákazu pobytu (zejména tehdy, nemá-li žádný doklad totožnosti). Rozhodnutí správního orgánu o zákazu pobytu bylo novým zákonem o pobytu cizinců nahrazeno rozhodnutím o správním vyhoštění. Právní účinky těchto institutů jsou prakticky shodné.

Správní vyhoštění provádí od 1. ledna roku 2000 cizinecká a pohraniční policie na základě ustanovení Hlavy X a Hlavy XI zákona č. 326/1999 Sb., O pobytu cizinců na území České republiky a o změně některých zákonů. Podle § 128 tohoto zákona, zajištěného cizince, kterému má být na základě pravomocného rozhodnutí o správním vyhoštění ukončen pobyt na území, dopraví policie na hraniční přechod za účelem vycestování z území; to neplatí v případě, že zajištěný cizinec předloží potvrzení o podání žaloby podle zákona č. 99/1963 Sb., občanský soudní řád, ve znění pozdějších předpisů, proti rozhodnutí o správním vyhoštění. Policie rovněž dopraví na hraniční přechod cizince po zamítnutí žaloby proti rozhodnutí o správním vyhoštění. V přehledu jsou uváděny údaje o cizincích, u kterých rozhodnutí o správním vyhoštění

(do 31. 12. 1999 zákaz pobytu) nabylo právní moci, a policie provedla výkon pravomocného rozhodnutí o správním vyhoštění.

Soudní vyhoštění cizinců se provádí na základě výkonu trestu vyhoštění podle zákona

č. 140/1961 Sb., trestní zákon, který ukládají soudy v trestním řízení podle zákona č. 141/1961 Sb., o trestním řízení soudním, v souvislosti s jedním nebo více trestnými činy, pro které byl cizinec odsouzen. Trest vyhoštění může soud uložit podle trestního zákona jako trest samostatný nebo vedle jiného trestu. Trest vyhoštění neukládají soudy každému cizinci, který je odsouzen za spáchání trestného činu. Rozhodnutí správního orgánu (vydaná do 31. 12. 1999)

o zákazu pobytu nelze zaměňovat s trestem zákaz pobytu, který ukládá soud v trestním řízení rozsudkem za spáchání trestného činu.


* * * * *

Od roku 1993 do roku 2000 počet stíhaných, obžalovaných a odsouzených cizinců vzrůstal, od roku 2001 mírně klesá. Od roku 1994 do roku 1999 vzrůstal rovněž podíl odsouzených cizinců k celkovém počtu odsouzených osob. Na počet stíhaných a obžalovaných osob v roce 2002 má vliv zavedení zkráceného přípravného řízení novelou trestního řádu s účinností od 1. 1. 2002.


Zveřejněno dne: 31.12.2004
Data jsou platná ke dni zveřejnění publikace.