Nejčastější dotazy k financování došetřování TEA

 

Dotaz č. 1:
Na základě čeho byla obcím vyměřena výše dotace přidělená pro rok 2019 na výdaje obecných stavebních úřadů v souvislosti s došetřováním TEA budov?

Odpověď:
Výše dotace pro rok 2019 pro konkrétní obec, popřípadě městskou část či městský obvod vychází z informace o předpokládaném období potřebném pro došetření TEA u všech vybraných stavebních objektů, kterou na žádost ČSÚ poskytl obecný stavební úřad působící v dané obci, popřípadě městské části či městském obvodu. Na základě měsíčního rozložení prací v období od července 2019 do června 2020 byl proporčně stanoven počet budov k došetření pro rok 2019 a jemu odpovídající výše dotace pro rok 2019.
Dotace byla obcím poskytnuta na základě usnesení vlády č. 651 ze dne 30. července 2019 ve výši dle přílohy usnesení vlády č. 1.

Dotaz č. 2:
Jak bude postupováno, pokud stavební úřad došetří v roce 2019 větší počet stavebních objektů, než je uveden v rozpisu výše dotace a počtu budov k došetření pro jednotlivé obce, městské části a městské obvody s působností obecného stavebního úřadu pro rok 2019?

Odpověď:
Jelikož obec v roce 2019 obdržela jen poměrnou výši dotace odpovídající předpokládanému počtu došetřených budov v roce 2019, uvedenému v příloze č. 1 k rozhodnutí o poskytnutí dotace, došetření TEA u všech dalších stavebních objektů nad tento počet v roce 2019 bude muset pokrýt z vlastních finančních zdrojů. Při finančním vypořádání dotace se státním rozpočtem za rok 2019 bude možné prokázané zvýšené výdaje obce na dotovaný účel uhradit z prostředků finančního vypořádání státního rozpočtu za rok 2019. Jinými slovy, obec obdrží zbylou výši dotace za další stavební objekty došetřené v roce 2019 nad rámec stanoveného počtu v rámci finančního vypořádání v průběhu roku 2020. O tuto částku bude zároveň snížena výše dotace poskytnutá obci pro rok 2020, která bude vycházet ze skutečného počtu budov zbývajících k došetření v roce 2020.

Dotaz č. 3:
Jak bude postupováno, pokud stavební úřad došetří v roce 2019 menší počet stavebních objektů, než je uveden v rozpisu výše dotace a počtu budov k došetření pro jednotlivé obce, městské části a městské obvody s působností obecného stavebního úřadu pro rok 2019? Bude muset poměrnou část dotace vracet?

Odpověď:
Ano, poskytnutá dotace na výdaje obcí související s došetřováním TEA budov pro rok 2019 podléhá finančnímu vypořádání za rok 2019, jehož předmětem je i vrácení nepoužitých finančních prostředků. Obec tedy bude povinna vrátit poměrnou část dotace odpovídající rozdílu počtu stavebních objektů mezi cílovým a skutečným stavem. Cílovým stavem se rozumí údaj o počtu budov k došetření v roce 2019 pro danou obec, městskou část či městský obvod obsažený v příloze č. 1 k rozhodnutí MF o poskytnutí dotace. Skutečný stav došetřených stavebních objektů za rok 2019 bude zjištěn na konci roku 2019. Počet objektů k došetření v roce 2020 bude aktualizován na základě zjištěného skutečného stavu na konci roku 2019. Dotace na rok 2020 bude stanovena na základě aktualizovaného počtu stavebních objektů určených k došetření v roce 2020.

Dotaz č. 4:
Jak bude postupováno, pokud má stavební úřad v seznamu stavebních objektů k došetření ve webové aplikaci menší počet budov, než jaký je uveden v rozpisu výše dotace a počtu budov k došetření pro rok 2019 pro jednotlivé obce, městské části a městské obvody s působností obecného stavebního úřadu (viz příloha č. 1 k rozhodnutí MF o poskytnutí dotace)? Pokud do konce roku 2019 stihne došetřit všechny stavební objekty v seznamu, bude přesto muset poměrnou část dotace vracet?

Odpověď:
Ano, pokud stavební úřad došetří méně stavebních objektů, než pro kolik je dotace určena, bude povinen v rámci finančního vypořádání za rok 2019 poměrnou část dotace vrátit. Výše vratky bude odpovídat rozdílu počtu stavebních objektů v příloze č. 1 k rozhodnutí MF o poskytnutí dotace a celkovému počtu hotových stavebních objektů dle informace ve webové aplikaci.

Dotaz č. 5:
Z jakého důvodu má stavební úřad v seznamu stavebních objektů k došetření ve webové aplikaci menší počet budov, než jaký je uveden v rozpisu výše dotace a počtu budov k došetření pro rok 2019
pro jednotlivé obce, městské části a městské obvody s působností obecného stavebního úřadu (viz příloha č. 1 k rozhodnutí MF o poskytnutí dotace)?

Odpověď:
Důvodem mírně sníženého konečného počtu došetřovaných budov u části stavebních úřadů bylo závěrečné porovnání a čištění výsledného souboru vůči RÚIAN, na základě něhož bylo možné část stavebních objektů s již doplněnými TEA vyřadit. Aktualizovaný počet stavebních objektů k došetřování již bohužel nebylo možné promítnout do přílohy č. 1 k rozhodnutí MF o poskytnutí dotace. V praxi to znamená, že u těch obecných stavebních úřadů, které deklarovaly dokončení došetření všech stavebních objektů do konce roku 2019, je v příloze č. 1 uvedený počet budov k došetření v roce 2019 vyšší než konečný celkový počet budov k došetření. Dotace za rok 2019 však byla obcím poskytnuta na základě toho původního a mnohdy vyššího počtu budov k došetření, což bude znamenat, že dotčené obecné stavební úřady budou povinny malou část dotace odpovídající počtu dodatečně vyřazených stavebních objektů v rámci finančního vypořádání za rok 2019 vrátit.

Dotaz č. 6:
Náleží stavebnímu úřadu dotace i za stavební objekt uvedený v seznamu, který zůstane nedošetřen, tzn. nepodaří se k němu dohledat dokumentace a žádné TEA? Jak budou řešeny zrušené stavební objekty?

Odpověď:

Ano, účelová dotace náleží obci za všechny skutečně šetřené stavební objekty uvedené v seznamu ve webové aplikaci bez ohledu na to, kolik TEA se k nim podaří došetřit. I samotný pokus o dohledání dokumentace ke stavebnímu objektu či došetřovaných TEA v dokumentaci si vyžádá svůj čas, byť bude zjištěný výsledek nakonec negativní. Proto bude finanční dotace na došetření těchto stavebních objektů poskytnuta v plné výši. To platí i v případě stavebních objektů, které byly mezitím v ISÚI zrušeny (ve webové aplikaci označeny stavem „zrušeno“).