Úvod - Mezinárodní klasifikace vzdělání ISCED 97

 

Důvody zavedení Mezinárodní klasifikace vzdělání ISCED 97


V důsledku změn ve vzdělávacím systému po roce 1989 přestávala v České republice vyhovovat stávající Jednotná klasifikace oborů vzdělání (JKOV) z roku 1982 a bylo zapotřebí systém sledování oborů a úrovní vzdělání obyvatelstva zásadně přepracovat. S účinností od začátku školního roku 1998/99 byla proto zavedena nově připravená Klasifikace kmenových oborů vzdělání (KKOV), která měla sloužit nejen administrativním a evidenčním potřebám resortu Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy, ale i statistickým účelům.

Zavedení KKOV jakožto jediného systému pro sledování oborů a úrovní vzdělání v ČR se postupem času ukázalo jako nedostačující pro klasické statistické účely, především v okamžiku, kdy vzrůstají požadavky mezinárodních organizací na informace o vzdělání a vzdělávání obyvatelstva v metodice a členění dle mezinárodní klasifikace. Z toho důvodu byla v České republice připravena a s účinností od 1. ledna 2008 zavedena Mezinárodní klasifikace vzdělání ISCED 97.


Užití Mezinárodní klasifikace vzdělání ISCED 97


Klasifikace ISCED 97 je určena k využití především ve statistických zjišťováních prováděných u obyvatelstva, kde předmětem statistického zjišťování je osoba. Není konstruována tak, aby mohla sloužit k administrativním a evidenčním potřebám konkrétního školského systému, který se vždy odvíjí od legislativní úpravy vzdělávacího procesu a historických základů v dané zemi. Těmto potřebám v podmínkách českého školství vyhovuje již dříve zavedená KKOV.

Ze statistického zjišťování nejsou podle metodiky ISCED 97 vyloučeny žádné osoby. Zjišťování vzdělání podle ISCED 97 mohou být podrobeni všichni respondenti bez ohledu na

věk (tj. ve věku 0+ ),
zemi / země absolvování vzdělání a její / jejich vzdělávací systém,
zemi a charakter pobytu respondenta (trvalý, obvyklý, přechodný, nehlášený apod.),
rok ukončení vzdělání,
národnost a státní příslušnost,
příslušnost k jiným skupinám obyvatelstva.

Aby bylo možno provádět v podmínkách České republiky šetření dle ISCED 97 i u osob, které neabsolvovaly český vzdělávací systém, nebo které jej absolvovaly v době jiné právní úpravy českého školství, jsou hlavně v metodických pasážích obsažena i pravidla obecnějšího charakteru (např. širší věkové hranice pro různé úrovně vzdělání, u nás neobvyklé obory vzdělání apod.).

Výsledky statistického zjišťování prováděného podle metodických definic ISCED 97 jsou přímo srovnatelné s výsledky stejného statistického zjišťování prováděného v jiné zemi.


ISCED 97 a KKOV, výhody a nevýhody


ISCED 97 je klasifikace konstruovaná tak, aby dokázala postihnout úrovně i obory vzdělání poskytované respondentům v různých školských systémech a různých časových obdobích na celém světě. Systematicky proto člení vzdělávací problematiku výhradně po odborné linii a důsledně se oprošťuje od jakýchkoliv vazeb na legislativní úpravy vzdělávacích procesů. Jedině tímto postupem tak lze získat přímo srovnatelné statistické údaje pro porovnání úrovně vzdělanosti v různých zemích. Klasifikace se proto uplatní zejména ve statistických šetřeních u obyvatelstva a je jedinou akceptovatelnou klasifikací pro mezinárodní účely.

KKOV je klasifikace vycházející z platné legislativní úpravy českého vzdělávacího systému. Popisuje všechny aktuální obory vzdělání poskytované českou vzdělávací soustavou na středoškolské a vysokoškolské úrovni. Obory a stupně vzdělání jsou zde prostřednictvím „kmenových oborů vzdělání“ pevně svázány, čímž je vytvořen pevný základ pro administrativní a evidenční potřeby resortu MŠMT. Klasifikace není použitelná pro mezinárodní účely.


Z uvedeného vyplývá, že s ohledem na zcela odlišný metodický přístup obou platných klasifikací ke sledování vzdělání a vzdělávání, je převoditelnost mezi oběma systémy velmi problematická.


Výhody a nevýhody obou klasifikací:


ISCED 97
KKOV
+
mezinárodní srovnatelnost
obory vzdělání jsou popisovány v obecné hierarchii odborností
úrovně vzdělání jsou definovány podle tzv. obvyklých hodnot různých kriterií
obecný přístup ke klasifikování oborů i úrovní vzdělání umožňuje použití pro různé vzdělávací systémy a různá období absolutoria
popisuje český vzdělávací systém
obsahuje aktuální kmenové obory vzdělání – vhodná pro evidence a administrativu resortu
stupně vzdělání jsou definovány podle naší školské soustavy
obory a stupně vzdělání jsou kódem svázány do konkrétní přípustné kombinace
není vhodná pro administrativní účely konkrétního vzdělávacího systému
dosažené vzdělání hodnocené podle ISCED 97 není certifikátem pro respondenta
neposkytuje detailní informace o absolvovaném oboru a o druhu školy
není použitelná pro mezinárodní srovnání
nelze použít pro klasifikaci dosaženého vzdělání osob, které ukončily vzdělávací proces před rokem 1998
nelze použít pro osoby, které ukončily vzdělávací proces mimo ČR
řeší jen úrovně vzdělávání SŠ a VŠ


Závaznost klasifikace


Použití Mezinárodní klasifikace vzdělání ISCED 97 je závazné tam, kde metodika statistického zjišťování vyžaduje mezinárodní srovnatelnost údajů o vzdělání či vzdělávání populace a předávání dat z této oblasti k mezinárodním statistickým účelům. Její aplikace je mezinárodními organizacemi, např. Eurostat, OECD, ILO, OSN, UNESCO apod., vyžadována.

V případě statistických zjišťování prováděných jen pro interní potřeby České republiky je třeba při rozhodování o volbě mezi oběma závaznými klasifikacemi (KKOV a ISCED 97) zohledňovat další aspekty (cíle zjišťování, okruh respondentů atd.).