Notifikace vládního deficitu a dluhu

 

Notifikace vládního deficitu a dluhu
Duben 2012


Notifikaci vládního deficitu a dluhu provádí a předkládá Evropské komisi každá členská země Evropské unie vždy za čtyři uplynulé roky a formou projekce i pro běžný rok, a to vždy ke konci března a září. Propočet požadovaných souhrnných ukazatelů je založen na metodice Evropského systému národních účtů (ESA 1995). Podle maastrichtských kriterií by výše deficitu neměla překročit 3 % a kumulovaného dluhu 60 % hrubého domácího produktu.

Tab.

Ve výši vládního přebytku/deficitu a vládního dluhu se odráží hospodaření všech institucionálních jednotek zatříděných podle metodiky ESA 1995 do sektoru vládních institucí. Jsou to organizační složky státu, územní samosprávné celky, vybrané příspěvkové organizace, státní i jiné mimorozpočtové fondy (Pozemkový fond, Podpůrný a garanční lesnický a rolnický fond, Vinařský fond a další), Správa železniční dopravní cesty, transformační instituce Prisko, PPP Centrum, veřejné vysoké školy, veřejné výzkumné ústavy, zdravotní pojišťovny, asociace a svazy zdravotních pojišťoven a Centrum mezistátních úhrad. Od roku 2010 bylo na základě opakovaného testu přeřazeno několik veřejných nefinančních podniků do sektoru vládních institucí. Zároveň byly ze stejného důvodu převedeny vybrané příspěvkové organizace mezi sektory nefinančních podniků a vládních institucí.

Vládní přebytek/deficit je výše čistých půjček (+) nebo výpůjček (-) včetně úroků ze swapových operací. Vyjadřuje schopnost sektoru vládních institucí v daném roce financovat (+) jiné sektory ekonomiky nebo potřebu tohoto sektoru být jimi financován (-).

Vládní dluh zahrnuje závazky sektoru vládních institucí vyplývající z přijatých vkladů, vydaných úvěrových cenných papírů jiných než účasti (s výjimkou finančních derivátů) a přijatých půjček.

Ukazatele uvedené v tabulce byly 30. března zaslány Eurostatu. Údaje za léta 2009 a 2010 byly oproti předchozím notifikacím zpřesněny s využitím podrobnějších a dodatečně získaných informací o transakcích vládních jednotek.

Vládní deficit za roky 2009 a 2010 byl upřesněn v návaznosti na úpravy daňových příjmů (vlivem metodické změny v propočtu daně z příjmu) a upřesnění tvorby fixního kapitálu. Uvedené úpravy měly vliv na podíl vládního deficitu na HDP pouze v řádu setin procentního bodu.

Úpravy vládního dluhu v roce 2010 se týkaly především změny v zachycení úroků z vydaných dluhových cenných papírů a přijatých půjček s dopadem do zvýšení vládního dluhu o 0,50 procentního bodu.

Projekci vládního deficitu a dluhu na rok 2012 sestavuje Ministerstvo financí, které ji také samostatně zveřejňuje.

Vyjádření Komise EU lze očekávat 23. dubna 2012.