Notifikace vládního deficitu a dluhu

 

Notifikace vládního deficitu a dluhu
Říjen 2011


Notifikaci vládního deficitu a dluhu provádí a předkládá Evropské komisi každá členská země Evropské unie vždy za čtyři uplynulé roky a formou projekce i pro běžný rok, a to vždy ke konci března a září. Propočet požadovaných souhrnných ukazatelů je založen na metodice Evropského systému národních účtů (ESA 1995). Podle maastrichtských kriterií by výše deficitu neměla překročit 3 % a kumulovaného dluhu 60 % hrubého domácího produktu.

Tab.

Ve výši vládního přebytku/deficitu a vládního dluhu se odráží hospodaření všech institucionálních jednotek zatříděných podle metodiky ESA 1995 do sektoru vládních institucí. Jsou to organizační složky státu, územní samosprávné celky, vybrané příspěvkové organizace, státní i jiné mimorozpočtové fondy (Pozemkový fond, Podpůrný a garanční lesnický a rolnický fond, Vinařský fond a další), Správa železniční dopravní cesty, transformační instituce Prisko, PPP Centrum, veřejné vysoké školy, veřejné výzkumné ústavy, zdravotní pojišťovny, asociace a svazy zdravotních pojišťoven a Centrum mimostátních úhrad. Od roku 2010 bylo na základě opakovaného testu přeřazeno několik veřejných nefinančních podniků do sektoru vládních institucí. Zároveň byly ze stejného důvodu převedeny vybrané příspěvkové organizace mezi sektory nefinančních podniků a vládních institucí.

Vládní přebytek/deficit je výše čistých půjček (+) nebo výpůjček (-) včetně úroků ze swapových operací. Vyjadřuje schopnost sektoru vládních institucí v daném roce financovat (+) jiné sektory ekonomiky nebo potřebu tohoto sektoru být jimi financován (-).

Vládní dluh zahrnuje závazky sektoru vládních institucí vyplývající z přijatých vkladů, vydaných úvěrových cenných papírů jiných než účasti (s výjimkou finančních derivátů) a přijatých půjček.

Ukazatele uvedené v tabulce byly 30. září zaslány Eurostatu. Údaje za léta 2007 až 2009 byly oproti předchozím notifikacím zpřesněny z důvodu revize ročních sektorových národních účtů a s využitím podrobnějších a dodatečně získaných informací o transakcích v roce 2010. Na základě statistických výkazů roku 2010 byl zároveň o 8,1 mld. Kč zvýšen odhad pořízení fixních aktiv v příspěvkových organizacích.

Vládní deficit byl zvýšen v letech 2007 o 3,1 mld. Kč, 2009 o 5,7 mld. Kč a v roce 2010 o 9,9 mld. Kč. V roce 2008 se vládní deficit naopak snížil o 14,4 mld. Kč. Hlavní úpravy se týkaly daňových příjmů z titulu metodické změny v propočtu daně z příjmu (v souladu s rozhodnutím Eurostatu). Uvedené úpravy měly vliv na podíl vládního deficitu na HDP v řádu maximálně desetin procentního bodu.

Úpravy v oblasti vládního dluhu se týkaly změny v zachycení finančního leasingu vládních institucí a v zachycení finančních transakcí s půjčkami u vysokých škol, která vedla k jeho snížení v letech 2007 až 2009.

Podrobný popis hlavních změn v revidovaných národních účtech, včetně sektoru vládních institucí je uveden na webových stránkách Českého statistického úřadu (HDP, národní účty).

Projekci vládního deficitu a dluhu na rok 2011 sestavuje Ministerstvo financí, které ji také samostatně zveřejňuje.

Vyjádření Komise EU lze očekávat 22. října 2011.

Praha, 30. září 2011