Notifikace vládního deficitu a dluhu

 

Vládní deficit a vládní dluh

Statistický úřad Evropské unie (Eurostat) zveřejnil dne 23. října 2006 v rámci EURO – INDICATORS (News Release 139/2006) údaje o vládním deficitu a dluhu za jednotlivé členské země za období 2002 až 2005. Ukazatele za Českou republiku jsou shodné s údaji, které Český statistický úřad uveřejnil na svých webových stránkách dne 2. října t.r. Eurostat k výpočtu vládního deficitu a dluhu provedenému v ČSÚ neuplatnil žádnou výhradu. Nyní zveřejněné údaje za roky 2003 až 2005 je však třeba v souladu s praxí v EU stále považovat za předběžné, neboť mohou být dále zpřesňovány. Příští notifikační povinnost má Česká republika k 1. dubnu příštího roku.
 
Časová řada za období 2002 až 2005 byla doplněna údaji od roku 1995. Je založena na revidovaných národních účtech, které ČSÚ publikoval v červnu tohoto roku a je srovnatelná v celé časové řadě.

 
Jednotka
Rok
1995
1996
1997
1998
1999
2000
2001
2002
2003
2004
2005
Čisté výpůjčky (deficit) sektoru vládních institucí v běžném roce
mil. Kč
197 040
 55 834
68 839
100 061
77 289
81 471
135 036
166 787
170 558
80 559
107 637
Konsolidovaný hrubý dluh sektoru vládních institucí ke konci roku
mil. Kč
214 355
209 897
236 743
299 843
340 537
405 412
591 456
702 324
774 989
855 102
903 494
Hrubý domácí produkt (HDP)
mil. Kč
1 466 522
1 683 288
1 811 094
1 996 483
2 080 797
2 189 169
2 352 214
2 464 432
2 577 110
2 781 060
2 970 261
Deficit sektoru vládních institucí v procentech HDP
%
13,44
3,32
3,80
5,01
3,71
3,72
5,74
6,77
6,62
2,90
3,62
Dluh sektoru vládních institucí v procentech HDP
%
14,62
12,47
13,07
15,02
16,37
18,52
25,14
28,50
30,07
30,75
30,42

Výše a vývoj vládního deficitu jsou ovlivňovány na zdrojové straně zejména daňovými příjmy a příjmy vládních institucí ze sociálního a zdravotního pojištění, na výdajové straně jednak běžnými, jednak kapitálovými výdaji. K běžným patří zejména výdaje na sociální dávky, neinvestiční dotace a náklady na činnost institucí vládního sektoru, mezi kapitálové pak hlavně výdaje na pořízení fixního kapitálu, investiční dotace a také kapitálové transfery. Na vývoj této položky působila v uplynulých deseti letech řada vlivů - bezúplatné majetkové převody (například restituce), převody z titulu transformace ekonomiky (konkrétně v roce 1995 z titulu druhé vlny kupónové privatizace), dále náklady na stabilizaci a konsolidaci bankovního sektoru, transfery domácnostem v souvislosti s prodejem bytů za nižší než tržní cenu, realizované garance (převzetí dluhu) za nevládní jednotky a odpuštění zahraničních dluhů (například Sýrii v roce 2005). Vládní deficit je také ovlivňován vývojem a kolísáním deficitu vytvářeného územními samosprávnými celky a fondy sociálního zabezpečení (zdravotními pojišťovnami).
 
Vládní dluh se v předchozích deseti letech vyvíjel nejen absolutně, respektive z hlediska použitých dluhových nástrojů, ale také ve své struktuře podle jednotlivých sub-sektorů vládních institucí. V letech 2001 a 2002 byly ze sektoru finančních institucí do ústřední vlády převedeny transformační instituce, které měly a mají pravomoc vydávat dluhové cenné papíry a přijímat půjčky (Česká konsolidační agentura navíc stále spravuje určitou výši vkladů). Od roku 2003 je sem zařazena také Správa železniční dopravní cesty, která vznikla v roce 2003 rozdělením Českých drah na dva subjekty. Postupně se zvyšuje i zadluženost územních samosprávných celků.