Notifikace vládního deficitu a dluhu
Vládní deficit a vládní dluh
Statistický úřad Evropské unie (Eurostat) zveřejnil dne 23. října 2006 v rámci EURO – INDICATORS (News Release 139/2006) údaje o vládním deficitu a dluhu za jednotlivé členské země za období 2002 až 2005. Ukazatele za Českou republiku jsou shodné s údaji, které Český statistický úřad uveřejnil na svých webových stránkách dne 2. října t.r. Eurostat k výpočtu vládního deficitu a dluhu provedenému v ČSÚ neuplatnil žádnou výhradu. Nyní zveřejněné údaje za roky 2003 až 2005 je však třeba v souladu s praxí v EU stále považovat za předběžné, neboť mohou být dále zpřesňovány. Příští notifikační povinnost má Česká republika k 1. dubnu příštího roku.
Časová řada za období 2002 až 2005 byla doplněna údaji od roku 1995. Je založena na revidovaných národních účtech, které ČSÚ publikoval v červnu tohoto roku a je srovnatelná v celé časové řadě.
|
Jednotka
|
Rok
|
||||||||||
1995
|
1996
|
1997
|
1998
|
1999
|
2000
|
2001
|
2002
|
2003
|
2004
|
2005
|
||
Čisté výpůjčky (deficit) sektoru vládních institucí v běžném roce |
mil. Kč
|
197 040
|
55 834
|
68 839
|
100 061
|
77 289
|
81 471
|
135 036
|
166 787
|
170 558
|
80 559
|
107 637
|
Konsolidovaný hrubý dluh sektoru vládních institucí ke konci roku |
mil. Kč
|
214 355
|
209 897
|
236 743
|
299 843
|
340 537
|
405 412
|
591 456
|
702 324
|
774 989
|
855 102
|
903 494
|
Hrubý domácí produkt (HDP) |
mil. Kč
|
1 466 522
|
1 683 288
|
1 811 094
|
1 996 483
|
2 080 797
|
2 189 169
|
2 352 214
|
2 464 432
|
2 577 110
|
2 781 060
|
2 970 261
|
Deficit sektoru vládních institucí v procentech HDP |
%
|
13,44
|
3,32
|
3,80
|
5,01
|
3,71
|
3,72
|
5,74
|
6,77
|
6,62
|
2,90
|
3,62
|
Dluh sektoru vládních institucí v procentech HDP |
%
|
14,62
|
12,47
|
13,07
|
15,02
|
16,37
|
18,52
|
25,14
|
28,50
|
30,07
|
30,75
|
30,42
|
Výše a vývoj vládního deficitu jsou ovlivňovány na zdrojové straně zejména daňovými příjmy a příjmy vládních institucí ze sociálního a zdravotního pojištění, na výdajové straně jednak běžnými, jednak kapitálovými výdaji. K běžným patří zejména výdaje na sociální dávky, neinvestiční dotace a náklady na činnost institucí vládního sektoru, mezi kapitálové pak hlavně výdaje na pořízení fixního kapitálu, investiční dotace a také kapitálové transfery. Na vývoj této položky působila v uplynulých deseti letech řada vlivů - bezúplatné majetkové převody (například restituce), převody z titulu transformace ekonomiky (konkrétně v roce 1995 z titulu druhé vlny kupónové privatizace), dále náklady na stabilizaci a konsolidaci bankovního sektoru, transfery domácnostem v souvislosti s prodejem bytů za nižší než tržní cenu, realizované garance (převzetí dluhu) za nevládní jednotky a odpuštění zahraničních dluhů (například Sýrii v roce 2005). Vládní deficit je také ovlivňován vývojem a kolísáním deficitu vytvářeného územními samosprávnými celky a fondy sociálního zabezpečení (zdravotními pojišťovnami).
Vládní dluh se v předchozích deseti letech vyvíjel nejen absolutně, respektive z hlediska použitých dluhových nástrojů, ale také ve své struktuře podle jednotlivých sub-sektorů vládních institucí. V letech 2001 a 2002 byly ze sektoru finančních institucí do ústřední vlády převedeny transformační instituce, které měly a mají pravomoc vydávat dluhové cenné papíry a přijímat půjčky (Česká konsolidační agentura navíc stále spravuje určitou výši vkladů). Od roku 2003 je sem zařazena také Správa železniční dopravní cesty, která vznikla v roce 2003 rozdělením Českých drah na dva subjekty. Postupně se zvyšuje i zadluženost územních samosprávných celků.