Legislativa a metody přepočtu - Volby do zastupitelstev obcí

 

Výchozí právní normou, která vymezuje působnost ČSÚ ve volbách a v referendu, je zákon č. 89/1995 Sb., o státní statistické službě, ve znění pozdějších předpisů (§ 4 odst. 1 písm. p).

Volby do zastupitelstev obcí se řídí těmito právními předpisy:

  • Zákon č. 491/2001 Sb., o volbách do zastupitelstev obcí a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů,
  • Vyhláška č. 59/2002 Sb., o provedení některých ustanovení zákona č. 491/2001 Sb., o volbách do zastupitelstev obcí a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů.

Ve volbách do zastupitelstev obcí se používá systém poměrného zastoupení.

Od prvních voleb v roce 1990 se k převedení výsledků hlasování na mandáty při volbách do zastupitelstev obcí používá systém volebních dělitelů, určující konkrétní řadu čísel, jimiž se dělí počet hlasů volebních stran. Takto vypočtené podíly volebních stran se seřadí sestupně (do počtu ve volebním obvodu přidělovaných mandátů), a za každý podíl je volební straně přidělen mandát.

První zákon, který upravoval pravidla pro zjišťování výsledků voleb do obecních zastupitelstev, nabyl účinnosti 5. září 1990 a byl to zákon č. 368/1990 Sb.  Tento zákon stanovil, že počty hlasů pro strany se v rámci metody Sainte-Laguë budou postupně dělit řadou celých lichých čísel (1, 3, 5, 7 atd.) a nestanovoval žádnou uzavírací klauzuli omezující vstup stran do skrutinia. Pořadí kandidátů pro přidělení mandátu bylo určováno podle počtu získaných hlasů (při přidělování mandátů nebyl brán, mimo případy shodného počtu hlasů, ohled na pořadí kandidáta na hlasovacím lístku).

Změnu tohoto systému přinesl zákon č. 152/1994 Sb., který nabyl účinnosti 20. července 1994. Pro přidělení mandátu kandidátovi již bylo rozhodující jeho umístění na hlasovacím lístku a k přednostnímu přidělení mandátu docházelo v případě, pokud kandidát získal nejméně o 10 % hlasů více, než byl průměr hlasů na jednoho kandidáta této strany.

Výraznější změnu pro přepočet výsledků hlasování na mandáty ve volbách do zastupitelstev obcí přinesl až zákon č. 491/2001 Sb., účinný od 31. prosince 2001. Změna spočívala v tom, že se pro přepočítávání začala používat řada po sobě jdoucích přirozených čísel (1, 2, 3, 4, 5 atd.). Pro postup do skrutinia byla pro všechny strany stanovena uzavírací klauzule ve výši minimálně 5 % získaných hlasů z celkového počtu hlasů vyděleného počtem volených zastupitelů a vynásobeného počtem kandidátů kandidujících za danou stranu, maximálně však počtem rovným počtu volených zastupitelů.

Ve všech volbách do zastupitelstev obcí je území obce nebo její části vždy nejméně jedním volebním obvodem, vytvořeno jich může být více. Počet mandátů v zastupitelstvu je stanoven v závislosti na počtu obyvatel obce a pohybuje se od 5 do 55 mandátů (§ 68 zákona č. 128/2000 Sb.). Počet členů zastupitelstva hlavního města Prahy může činit 55 až 70 členů (§ 48 zákona č. 131/2000 Sb.).