Vývoj tržeb v maloobchodě - 3. čtvrtletí 2006

15.11.2006
Kód: e-9109-06
 



Vývoj tržeb v maloobchodě

3. čtvrtletí 2006


Sezónně očištěné tržby v maloobchodě včetně motoristického segmentu vzrostly ve 3. čtvrtletí mezičtvrtletně reálně o 0,8 %, v tom v motoristickém segmentu o 0,5 % a v maloobchodě o 0,9 %. Meziročně se tržby zvýšily celkově o 6,3 %, v tom v motoristickém segmentu o 6,9 % a v maloobchodě o 6,0 %.

Graf Trend tržeb v maloobchodě vč. motoristického segmentu


Fond pracovní doby byl v letošním 3. čtvrtletí o 1 den nižší než v loňském. Bez sezónního očištění se tržby v maloobchodě včetně motoristického segmentu zvýšily meziročně reálně shodně jako v předchozím čtvrtletí o 6,1 %. V maloobchodě bez motoristického segmentu vzrostly tržby o 5,9 %, ve srovnání s posledními dvěma čtvrtletími růst zpomalil, oproti předchozímu roku je ale stále vyšší.
Tab. 1 Indexy tržeb v maloobchodě vč. motoristického segmentu


V motoristického segmentu vzrostly tržby ve 3. čtvrtletí o 6,5 %, což je oproti 2. čtvrtletí nárůst o 2,4 procentního bodu. Vývoj ovlivnil zejména prodej a opravy motorových vozidel, který ve srovnání s předchozím čtvrtletím zaznamenal zvýšení tempa o 7,0 procentních bodů (růst o 9,4 %). I když nastalo zmíněné výrazné zrychlení, nebyla dosažena úroveň z 1. čtvrtletí. Prodej pohonných hmot se meziročně zvýšil o 2,3 % (v 1. a ve 2. čtvrtletí o 1,1 % resp. o 7,4 %).

Podle statistiky SAP se zvýšil počet prvních registrací automobilů ve 3. čtvrtletí o 24,8 %, z toho počet nových vzrostl o 10,4 % a ojetých o 39,3 %. Nárůst počtu ojetých automobilů na našich silnicích souvisí s novelou zákona o silniční dopravě (platnou od 1. července 2006). Ministerstvo dopravy reagovalo na postoj Evropské komise (EK) a změnilo podmínky pro dovoz ojetých vozidel. Podle EK bylo dosavadní omezení stáří vozidel neslučitelné s požadavkem na volný pohyb zboží. Počty registrací automobilů rostly téměř ve všech kategoriích, pokles vykázaly pouze registrace ojetých nákladních automobilů.


Graf Vývoj tržeb v maloobchodě


V průběhu 3. čtvrtletí tempo růstu tržeb v maloobchodě zpomalovalo (od 7,0 % v červenci po 4,6 % v září). Nárůst však nastal ve všech sledovaných velikostních skupinách, nejvyšší byl v podnicích se 100 a více zaměstnanci, nejnižší v podnicích s 20 až 49 zaměstnanci. Nejvíce se na něm podílely nespecializované prodejny s převahou potravin (cca 30,0 % podíl). Nespecializovaným prodejnám s převahou nepotravinářského zboží vzrostly tržby o 8,2 % a jejich podíl na celkovém růstu představoval 13,3 %. Nejvyššího růstu dosáhly prodejny textilu a obuvi (o 15,5 %), pokles naopak zaznamenal stánkový a ostatní prodej provozovaný mimo prodejny, dále specializovaný prodej potravin a prodej drogistického, farmaceutického a kosmetického zboží. Stejně jako v pěti předchozích čtvrtletích, rostly tržby za nepotravinářské zboží rychleji než za potraviny.

Tab. 2 Vývoj sezónně neočištěných  tržeb ve stálých cenách v jednotllivých sortimentních skupinách prodejen


Růst tržeb za potraviny byl ve 3. čtvrtletí nejnižší od počátku roku. V září vzrostly jen o 1,4 %, což představuje nejnižší nárůst od července loňského roku. Jako i v předchozím čtvrtletí se tržby zvýšily pouze prodejnám se smíšeným zbožím s převahou potravin. Pokles ve specializovaných prodejnách se ještě prohloubil (v 2. čtvrtletí o 0,5 %, ve 3. čtvrtletí o 1,3 %). V členění podle velikostních skupin se v potravinářském segmentu zvýšily tržby pouze v podnicích se 100 a více zaměstnanci (o 6,0 %). Podniky v ostatních velikostních skupinách vykázaly pokles v rozmezí od 1,3 p.b. do 4,0 p.b.

Tržby za nepotravinářské zboží se na růstu maloobchodu podílely z více než dvou třetin a vzrostly o 7,4 %. Ve srovnání s průměrem od počátku roku, stejně jako v potravinářském segmentu, tempo růstu zpomalilo. Specializované prodejny nepotravinářského zboží přispěly k uvedenému vývoji přibližně ze 60 %, z toho nejvíce prodejny s nábytkem, elektrospotřebiči, elektronikou a železářským zbožím a prodejny s ostatním nepotravinářským zbožím. Nejrychleji rostl prodej textilu, oděvů a obuvi, přičemž nejvyšší nárůst zaznamenaly prodejny se 100 a více zaměstnanci.

Graf Vývoj tržeb v maloobchodě - potravinářský a nepotravinářský segment



  • cmal111506analyza.doc
  • cmal111506analyza_1.xls
  • cmal111506analyza_2.xls
  • gmal111506analyza_1.xls
  • gmal111506analyza_2.xls
  • gmal111506analyza_3.xls

Zveřejněno dne: 15.11.2006
Data jsou platná ke dni zveřejnění publikace.


Kontakt: Oddělení informačních služeb - ústředí, tel.: 274 056 789, e-mail: infoservis@czso.cz