Vývoj služeb - 2. čtvrtletí 2004

23.08.2004
Kód: e-9006-04
 



Vývoj služeb ve 2. čtvrtletí 2004


Ve 2. čtvrtletí se potvrdil vývoj z předešlých období, tržby meziročně vzrostly o 4,8 %, což byl růst srovnatelný s průměrným výsledkem roku 2003.
Mezičtvrtletně sezónně očištěné tržby se zvýšily reálně o 1,6 %. Objemově nejvýznamnější maloobchod celkem se zvýšil o 1,1 %, doprava a spoje o 1,4 % a vybrané tržní služby o 3,6 %.


Tab. 1 Indexy tržeb (stejné období předchozího roku = 100, ve stálých cenách)

Tři základní odvětví - maloobchod celkem, doprava a spoje a vybrané tržní služby – zaznamenala ve 2. čtvrtletí meziroční růst, jehož dynamika byla v jednotlivých odvětvích odlišná. V maloobchodě celkem (s téměř třípětinovým podílem) vzrostly tržby o 2,7 %, což byl vyšší růst než v předchozím čtvrtletí, avšak nižší v porovnání s výsledky dosaženými za rok 2003. Naopak v odvětví doprava a spoje se tempo růstu zvýšilo jak v porovnání s 1. čtvrtletím, tak i s předchozím rokem. Tržby ve vybraných tržních službách vzrostly ve 2. čtvrtletí srovnatelně s 1. čtvrtletím a výrazněji než za celý rok 2003.


Tab. 2 Indexy tržeb (stejné období předchozího roku = 100, ve stálých cenách)

Ve 2.čtvrtletí v motoristickém segmentu se tržby zvýšily o 1,4 %. Rostly jak tržby za prodej pohonných hmot , tak i za prodej motorových vozidel , který ale za 1. pololetí roku 2004 klesl o 1,3 %. Při porovnání údajů o počtu prodaných nových motorových vozidel na českém trhu (Sdružení automobilového průmyslu) zjišťujeme rozdíl oproti údajům o tržbách, což je dáno mimo jiné tím, že na rozdíl od údajů SAP jsou do indexu tržeb kromě prodeje nových vozidel zahrnuty i prodeje ojetých osobních automobilů. Navíc se v tržbách za prodej motorových vozidel projevují i strukturální změny v prodeji, což by svědčilo o tom, že se prodávala spíše dražší vozidla. V tržbách za opravy vozidel se situace oproti 1. čtvrtletí nezměnila, tržby byly meziročně nižší o 1,5 %. Vývoj v maloobchodě určoval, jak v prvním tak i ve druhém čtvrtletí, prodej nepotravinářského zboží. Tržby za prodej potravin se zvýšily o 1,3 %, což bylo méně než v 1. čtvrtletí. Na tuto skutečnost mohlo mít mimo jiné vliv předzásobení potravinami související s nejistotou ohledně budoucího vývoje po vstupu do EU. Na rozdíl od předchozích sledovaných období se zpomalil růst tržeb v nespecializovaných prodejnách (0,4 %), což bylo významně ovlivněno vývojem v měsíci květnu. Naopak se v průběhu celého čtvrtletí zvyšoval prodej potravin ve specializovaných prodejnách . V prodeji nepotravinářského zboží (růst o 4,4 %) se více dařilo specializovaným prodejnám než nespecializovaným. Sezónní slevy a výprodeje pravděpodobně přilákaly více zákazníků do prodejen s textilem, oděvy a obuví , kde tržby vzrostly o 14,4 %. Vzestup tržeb prodejen s elektronikou, elektrickými přístroji, železářským zbožím, nábytkem a dalším zbožím pro domácnost (o 11,4 %) mohl být částečně ovlivněn postupnou změnou v chování spotřebitelů, kteří pravděpodobně začínají preferovat nákup tohoto zboží ve specializovaných prodejnách, kde se jim věnuje odborný personál a mohou vybírat ze širokého sortimentu. V ubytování a stravování byl ve 2. čtvrtletí zaznamenán růst tržeb o 5,4 %, který byl ovlivněn především zvýšením tržeb v ubytovacích zařízeních (o 21,9 %). Růst do jisté míry souvisel s čilým cestovním ruchem v době konání mistrovství světa v hokeji na přelomu dubna a května. Naopak mírný pokles tržeb o 0,3 % nastal v pohostinských a stravovacích zařízeních , kde tržby rostly jen v dubnu. V dalším období se snížila poptávka v souvislosti se zvýšením cen jídel (důsledek přesunu této služby do základní sazby DPH) a chladnějším počasím, které nepodporovalo konzumaci nápojů.


Tab. 3 Indexy tržeb (stejné období předchozího roku = 100, ve stálých cenách)

Ve 2. čtvrtletí zaznamenala doprava výrazný růst tržeb (o 13,0 %), čímž se ještě zvýšilo tempo dosažené v předchozích obdobích. Růst, na kterém se podílely všechny významné dopravní obory, byl částečně způsoben předfakturací řady výkonů, kterou podniky reagovaly na změnu sazby DPH v řadě dopravních činností (k 1.5.2004). Nejvyšší čtvrtletní meziroční nárůst silniční dopravy od počátku šetření (o 11,1 %), byl ovlivněn jednak mimořádným vývojem ve stavebnictví a také zvyšující se intenzitou zahraničního obchodu. Růst letecké dopravy o 13,5 % byl nižší než v 1. čtvrtletí o více než 6 procentních bodů, ale výrazně převyšoval výsledky dosažené v roce 2003. Železniční doprava vzrostla o 5,5 %. Značného růstu (o 17,1 %) dosáhly vedlejší a pomocné činnosti v dopravě , které jsou úzce spjaté s vývojem především v silniční a letecké dopravě. Na růstu ve spojích se velkou měrou podílel výsledek poštovních služeb (růst o 7,5 %), kde došlo k zavedení zpoplatňování SIPO. V telekomunikacích pokračovalo zpomalování růstu započaté ve 3. čtvrtletí 2003, tržby vzrostly o 2,9 %.


Tab. 4 Indexy tržeb (stejné období předchozího roku = 100, ve stálých cenách)


Tržby za činnosti v oblasti výpočetní techniky se ve 2. čtvrtletí 2004 zvýšily o 13,2 %, což je v této oblasti nejvyšší růst zaznamenaný od počátku šetření. Motorem tohoto zvýšení byly činnosti za poradenství a dodávky software (růst o 19,0 %), které jsou v tomto odvětví objemově nejvýznamnější, naopak tržby za opravy a údržbu kancelářské techniky i za služby databank nadále klesaly. Ostatní podnikatelské činnosti zvýšily tržby o 4,3 %, což ovlivnily především dubnové tržby, které meziročně vzrostly o 15,5 %. Dynamiku ve 2. čtvrtletí určovaly architektonické a inženýrské služby a pátrací a bezpečnostní služby . Výrazný růst zaznamenaly také objemově méně významné tržby za zprostředkovávání a obstarávání pracovních sil , které se nepřetržitě zvyšují již od roku 2000. Jedinou sledovanou oblastí s poklesem tržeb byly různé podnikatelské činnosti . V ostatních činnostech převážně osobního charakteru se zvýraznil propad poptávky a tržby meziroční poklesly o 5,8 %. Zvýšení cen v souvislosti se změnami sazby DPH přineslo kosmetickým a kadeřnickým službám pokles tržeb o 10,2 %.


OKEČ 50, 52, 55, 60, 61, 62, 63, 64, 72, 74, 93 – Služby
OKEČ 50, 52, 55 – Maloobchod celkem
OKEČ 50, 52 – Maloobchod včetně motoristického segmentu
OKEČ 50 – Motoristický segment
OKEČ 52 – Maloobchod
OKEČ 60, 61, 62, 63, 64 – Doprava a spoje
OKEČ 72, 74, 93 – Vybrané tržní služby


Od 2. čtvrtletí publikuje ČSÚ index tržeb za služby celkem vypočítávaný kombinovaným způsobem, tj. v odvětvích, kde jsou ceny zjišťovány včetně DPH, jsou tržby brány rovněž s DPH, v odvětvích, kde jsou ceny zjišťovány bez DPH, jsou bez DPH i tržby. Doposud byly za všechna odvětví brány tržby s DPH, indexy bez i včetně DPH se prakticky nelišily. Po změnách sazeb DPH, které byly v odvětví služeb významné, by index tržeb s DPH za všechna odvětví dával zkreslené výsledky. Změna metodiky výpočtu byla promítnuta i do předchozích období. S výjimkou 1. čtvrtletí 2004 jsou tyto změny nevýrazné.






  • csdo082304analyza.doc
  • gsdo082304analyza_1.xls
  • gsdo082304analyza_2.xls

Zveřejněno dne: 23.08.2004
Data jsou platná ke dni zveřejnění publikace.


Kontakt: Oddělení informačních služeb - ústředí, tel.: 274 056 789, e-mail: infoservis@czso.cz