Věda, technika a informační společnost z hlediska genderu

 

2.3.5. Elektronické obchodování přes internet


2.3.5. Elektronické obchodování přes internet

Možnosti elektronického obchodování někdy využilo 209,1 tisíc žen a 362,0 tisíc mužů. Podíl žen zde představoval 36,6 % osob. Za účelem elektronického obchodování použilo internet 13,4 % osob mezi ženami a 21,3 % mezi muži, kteří někdy pracovali s internetem.
Z 571,1 tisíce osob, jež někdy využily možnosti elektronického obchodování, jich 44,5 % této možnosti využilo v posledních 3 měsících, 38,8 % před více jak 3 měsíci až jedním rokem a 16,7 % před více jak rokem. Více jak 40 procent žen a mužů používajících internet k nákupu či prodeji zboží a služeb využilo internet za tímto účelem v posledních 3 měsících.
Mezi těmi, kdo naposledy použili internet k nákupu či prodeji zboží a služeb v posledních 3 měsících, byl podíl žen 35,9 %, mezi těmi, kteří nakupovali a prodávali zboží a služby přes internet před více jak rokem, představoval podíl žen 41,6 %.
Muži převažovali nad ženami ve všech uvedených kategoriích uvedeného zboží, jež během posledního roku nakupovali (vstupenky na kulturní, sportovní apod. akce, služby v oblasti cestování a ubytování, filmy a hudba, knihy, časopisy a učebnice, počítačový software a finanční služby). Nejvyšší podíl žen (a to 43,2 %) byl zjištěn u osob nakupujících přes internet knihy, časopisy a učebnice, nejnižší byl tento podíl (okolo 10-12 %) u osob nakupujících přes internet počítačový software a finanční služby.
Mezi muži, kteří někdy použili internet k elektronickému obchodování, nakupovalo v posledním roce elektronické vybavení (včetně elektronických spotřebičů) mezi 38,1 % osob, u žen se jednalo o 15,4 procentních bodů méně, tj. o 22,7 %.
Knihy, časopisy a učebnice nakupovalo v posledním roce 23,5 % žen a 11,7 % mužů, kteří někdy nakupovali zboží po internetu.
Podíl osob, které v posledním roce nakupovaly vybrané zboží po internetuz osob starších 15 let, jež někdy použily internet k elektronickému obchodování, podle pohlaví


Zatímco mezi osobami, jež za nákup zboží po internetu během posledních 12 měsíců zaplatily celkově do 5 000 korun, činil podíl žen 42,1 %, u osob, jejichž celkové náklady za nákup zboží po internetu dosahovaly 5 001-20 000 korun, představoval podíl žen necelých 29,5 %. Ženy tedy utrácely za zboží nakupované po internetu méně než muži.
Z osob, jež si v posledním roce koupily zboží prostřednictvím internetu na dobírku nebo ho platily hotově či složenkou, představoval podíl žen přibližně 37 %.
Mezi těmi, kdo platili zboží zakoupené na internetu převodem z bankovního účtu, tvořil podíl žen 28,2 % a u osob platících platební kartou bylo zjištěno 21,2 % žen.
Osoby starší 15 let, které v posledním roce nakoupily zboží po internetuv hodnotě do 5 000 Kč, podle pohlaví; Osoby starší 15 let, které v posledním roce nakoupily zboží po internetuv hodnotě od 5 001 do 20 000 Kč, podle pohlaví