Věda, technika a informační společnost z hlediska genderu

 

2.2.5. Účast na školení PC


2.2.5. Účast na školení PC

Ženy častěji něž muži uváděly, že se někdy zúčastnily školení nebo výuky týkající se práce s počítačem. Celkem se někdy zúčastnilo takového školení nebo výuky 2,92 mil. osob, mezi nimi byla většina žen (54,0 %). Ze všech žen, které uvedly, že někdy v životě pracovaly na počítači, bylo na školení 73,3 %, z mužů 62,0 %, tedy o 11,3 procentních bodů méně.


Osoby, které někdy použily PC, podle účasti na školení


Ženy převažovaly ve všech věkových skupinách účastníků školení: nejvyšší zastoupení (56,1 %) měly v nejvyšší věkové skupině, tj. 55 let a více. Nejmenší byl jejich podíl mezi nejmladšími účastníky školení (51,4 %).
Ve věkových strukturách mužů a žen, kteří uvedli, že se někdy zúčastnili školení na PC, měla v obou případech nejsilnější zastoupení nejmladší věková skupina 15-24 let, která vždy představovala více než třetinu. (Mezi muži bylo v tomto věku 37,1 % účastníků a mezi ženami 33,3 % účastnic). Jedině v této věkové skupině byl rozdíl ve prospěch mužů (představoval 3,7 procentních bodů). V ostatních věkových skupinách byly rozdíly – i když méně výrazné - vždy ve prospěch žen.
Věková struktura účastníků školení na PC


Podle vzdělání převládaly ženy pouze ve skupině středoškoláků s maturitou, kde jich bylo 63,1 %. Středoškolačky s maturitou byly také absolutně nejpočetnější skupinou mezi účastníky školení na PC vůbec, bylo jich 895 tisíc, což reprezentuje 30,7 % ze všech účastníků celkem. Středoškoláci s maturitou byli nejsilněji zastoupenou vzdělanostní skupinou jak mezi ženami, kde tvořili 56,7 % ze všech účastnic školení, tak mezi muži, kde jich bylo 38,9 %. To představuje nejvyšší bodový rozdíl mezi podíly ve vzdělanostních strukturách mužů a žen (17,8 procentních bodů). V ostatních skupinách vzdělání byly rozdíly ve prospěch mužů, nejvíce to bylo u účastníků s vyšším a vysokoškolským vzděláním (8,3 procentních bodů). Porovnáme-li vzdělanostní strukturu účastníků školení PC a vzdělanostní strukturu celé populace ČR, vidíme rozdíly především v případě mužů, kde je mezi účastníky školení PC vyšší podíl osob s vyšším a vysokoškolským vzděláním a výrazně nižší podíl středoškoláků bez maturity. Opět se nabízí hypotéza, že tuto skutečnost ovlivňuje obecně vysoké zastoupení středoškolaček v maturitou mezi ženami a vyšší podíl vyučených bez maturity mezi muži, což ovlivňuje i to, zda ve své práci využívají či nevyužívají počítač.

Struktura vzdělání účastníků školení na PC


Celkově lze charakterizovat účastnice školení na PC takto: 58,7 % jich je ve věku 15-34 let, 72,1 % má středoškolské vzdělání s maturitou nebo i ještě vyšší vzdělání, 41,1 % bydlí v regionu s vysokou hustotou osídlení a 60,8 % považuje svoji příjmovou situaci jako velmi nebo spíše dobrou. Charakteristika mužů, kteří prošli školením na PC je následující: 60,9 % těchto mužů je ve věku 15-34 let, 62,6 % z nich má alespoň maturitu nebo získalo i vyšší vzdělání, 37,3 % bydlí v hustě osídlené oblasti republiky a 62,4 % hodnotí svoji příjmovou situaci jako velmi nebo spíše dobrou.
Více než třetina osob, které prošly školením na PC (38,0 % mezi ženami a 38,9 % mezi muži), uvedla, že to bylo před více než třemi roky, téměř čtvrtina (22,0 % žen a 24,7 % mužů) se školila v posledních třech měsících. Rozdíly mezi souborem žen a mužů byly tentokrát zanedbatelné, pohybovaly se kolem jednoho procentního bodu.