4 Sociální vývoj


4.4 Školství

4.4 Školství

4.4 Školství

Počet školských zařízení na všech úrovních ve sledovaném období klesal. Hustota sítě mateřských škol je závislá na počtu dětí předškolního věku a taky na finančních možnostech obce. Počet mateřských škol byl redukován, přestože počet dětí navštěvujících předškolní zařízení díky zvyšujícímu se počtu rodících se dětí od roku 2001 rostl. Počet tříd a učitelů v mateřských školách za sledovaných 5 let sice taky klesl, ovšem ne v takové míře, jako ubylo škol, takže počet dětí v jedné třídě vzrostl průměrně jen o 1,5 dítěte (z 22 na 23,5 dítěte ve třídě). Došlo tak k zefektivnění provozu mateřských škol a přitom nebyla podstatně narušena kvalita péče o předškolní děti.







Počet žáků v základních školách vlivem nástupu slabých populačních ročníků od roku 2000 neustále klesal, za sledovaných pět let klesl o 11,5 tisíce žáků. Úměrně k tomu klesl i počet tříd, takže průměrný počet žáků v jedné třídě se po celé období pohyboval mezi 21 a 22 žáky. Počet učitelů klesl o 233, a tak v roce 2004 připadlo na jednoho učitele průměrně o jednoho žáka více než v roce 2000. Po celé období byla snaha redukovat základní školy v nejmenších obcích, kde vlivem úbytku žáku se stal jejich provoz neefektivní, což kladlo značné nároky na optimální rozmístění škol vzhledem k dojížďce a dopravní dostupnosti škol na venkově.

Úbytek počtu školou povinných dětí je ještě patrnější v delším časovém období. Proti roku 1990 činil pokles žáků v základních školách více než 20 tisíc dětí (16 %). Klesající tendence bude ještě v nejbližších letech pokračovat. Až do roku 2007 bude ubývat dětí na 1. stupni ZŠ stejně jako tomu bylo v uplynulých letech a přibližně od roku 2006 začne ubývat žáků starších. Podle demografické prognózy ještě v nejbližších asi 10 letech, kdy se do plodných let dostávají silné populační ročníky, poroste počet narozených a nejmladších dětí, což však zcela nevyváží nižší počet dětí starších. Za 20 let se bude podle prognózy rodit v kraji každý rok přibližně o 2 000 dětí méně než v současnosti a tento pokles se bude nadále prohlubovat a promítat do počtu žáků.




Počet učňů na středních odborných učilištích se v posledních letech poměrně stabilizoval. Z dlouhodobějšího hlediska však značně klesá, od roku 1992 poklesl o 40 %. Projevil se tu jednak celkový úbytek mladých lidí, jednak snaha o dosažení vyššího vzdělání. Důsledkem toho je stále rostoucí počet studentů gymnázií a zejména středních odborných škol, patrný hlavně v delším časovém horizontu. Počet studentů gymnázií se ve sledovaných letech nijak výrazně neměnil, od roku 1992 však vzrostl o 10 %. Počet studentů navštěvujících střední odborné školy rostl i ve sledovaných letech, od roku 2000 se zvýšil o 4 %, tj. o více než 700 žáků.



Ve Středočeském kraji je poměrně hustá síť gymnázií. S výjimkou okresu Praha-západ, kde není žádné gymnázium, jsou v každém okrese minimálně dvě gymnázia. Nejvíce – pět – gymnázií je v okresech Praha-východ a Příbram. Většina gymnázií (85 %) je zřizována krajem, jedno gymnázium je obecní, tři soukromá a jedno církevní.

Střední odborné školy jsou rozmístěny víceméně po celém území kraje. Zastoupeny jsou ve všech okresech, jen jedna SOŠ je v okrese Praha-západ, nejvíce – devět SOŠ – je v okrese Kolín. Více než tři čtvrtiny SOŠ bylo zřízeno krajem, 17 škol je soukromých a 1 obecní.

Ve Středočeském kraji je 18 vyšších odborných škol. Jejich počet se ani v delším časovém úseku příliš neměnil, kolísal ± 1 škola. Počet studentů však rostl, od roku 1997 do roku 2004 se téměř zdvojnásobil. Relativně rychleji v tomto delším období rostl počet studentů jiného než denního studia, od roku 1997 více než třikrát. V období od roku 2000 se však počet studentů dálkových a jiných nedenních forem studia ustálil mezi 600 až 700 osob.




V kraji mají sídlo tři soukromé vysoké školy. V roce 2000 vznikla 1. vysoká škola na území Středočeského kraje a sice ŠKODA AUTO Vysoká škola v Mladé Boleslavi jako první a doposud jediná firemní vysoká škola, provozovaná firmou ŠKODA AUTO a.s. Je to škola neuniverzitního typu s profesním bakalářským studijním programem v oborech Podniková ekonomika a management provozu a Podniková ekonomika a management obchodu. Dále byl v roce 2003 založen v Kladně soukromý Středočeský vysokoškolský institut s akreditovaným bakalářským studijním programem ekonomika a management prezenční formou. Od roku 2003 je v provozu v Kolíně soukromá vysoká škola specializovaná na politické vědy Academia Rerum Civilium – Vysoká škola politických a společenských věd. Kromě těchto samostatných škol sídlí v Kladně Fakulta biomedicínského inženýrství ČVÚT Praha a detašované pracoviště soukromé Vysoké školy finanční a správní, dále se ve Středočeském kraji nachází pobočka Pedagogické fakulty UK Praha v Brandýse nad Labem a detašovaná pracoviště České zemědělské univerzity v Červeném Újezdě a v Kostelci nad Černými lesy. V přípravě je vznik středočeské veřejné neuniverzitní vysoké školy v Poděbradech, která by měla být otevřena v roce 2006. Přestože se vysoké školství v kraji v posledních letech značně rozvíjí, nadále využívají obyvatelé kraje spíše široké nabídky pražských vysokých škol.


Zveřejněno dne: $datum
Data jsou platná ke dni zveřejnění publikace.