Cestovní ruch v hl. m. Praze, situace z pohledu statistických údajů - 2000-2005


Úvod Cílem publikace je předložit uživatelům stat

Úvod

Cílem publikace je předložit uživatelům statistických informací pokud možno úplný přehled dat, která mapují oblast cestovního ruchu v hl. m. Praze. Jde především o ty informace, které jsou jako produkty statistických zjišťování v ČSÚ k dispozici v regionálním členění.

Cestovní ruch je v hl. m. Praze významnou oblastí ekonomiky. Praha jako nejvýraznější turistická destinace v ČR je nejčastějším cílem zejména zahraničních návštěvníků. V posledních letech je podstatným rysem orientace na tzv. kongresovou turistiku. Význam cestovního ruchu v Praze a postavení Prahy v tomto směru lze dokumentovat i srovnáním s údaji za celou ČR nebo i ostatními regiony republiky.
Cestování se obecně stává nejvýrazněji rostoucí společenskou aktivitou a velmi častým způsobem trávení volného času. Jako jedna z nejsvobodnějších lidských činností patří neodmyslitelně k současnému životnímu stylu. Dosažená životní úroveň a zvyšující se objem fondu volného času pozitivně ovlivňují rozvoj cestovního ruchu. Cestovní ruch je výrazným a nepostradatelným faktorem ekonomiky, jeho význam je dán i tím, že současně rozvíjí další odvětví jako jsou doprava, stavebnictví, obchod, bankovnictví, kultura, sport aj. Cestování za účelem rekreace, poznání, kultury, sportu a pracovních setkání se každoročně účastní značná část populace. Předpokládá se, že dynamický rozvoj cestovního ruchu bude nadále pokračovat, nepůjde pouze o kvantitativní růst, ale na příklad o přesun zájmu z tradičních na dosud nezavedené destinace České republiky.
Pokud jde o hl. m. Prahu jde zejména o zaměření se na zvyšování kvality poskytovaných služeb. Stále oblíbenější je individuální cestování, zájem o organizovanou turistiku prostřednictvím cestovních kanceláří má klesající tendenci. Cesty organizované institucemi jsou převážně zaměřené na konference, pracovní jednání či semináře. Se vznikem národních a nadnárodních společností se zvyšuje potřeba obchodních cest. Jejich účastníci, někdy i s rodinnými příslušníky, často přidávají ke svému pracovnímu pobytu i krátkou dovolenou. Poměrně specifickou formou cestovního ruchu je pak kongresová turistika, která se stále výrazněji podílí na vytváření image České republiky a Prahy zvláště.
Národní trhy zahrnují tři typy cestovního ruchu: trh směřující dovnitř - aktivní cestovní ruch (osoby s bydlištěm v jiné zemi cestující v dané zemi), trh směřující ven - pasivní cestovní ruch (osoby s bydlištěm v dané zemi cestující v jiné zemi) a trh domácí (osoby s bydlištěm v dané zemi cestující výhradně uvnitř této země).
Pro efektivní rozvoj cestovního ruchu jsou důležité kvalitní statistické informace. V současnosti tvoří páteř statistických dat údaje o kapacitách a návštěvnosti hromadných ubytovacích zařízení. Podstatnou informací jsou i ekonomické údaje, zejména o podílu cestovního ruchu na tvorbě HDP. Přesahy oblasti cestovního ruchu do jiných odvětví vyvolávají i nutnost používat častěji metodu dopočtů některých ukazatelů, eventuálně i expertní odhady. Pro tyto účely jsou realizována nová pravidelně se opakující či jednorázová mimořádná statistická šetření. Významnou pomůckou je i registr hromadných ubytovacích zařízení.

Zveřejněno dne: 31.12.2007
Data jsou platná ke dni zveřejnění publikace.