19. DOPRAVA A SPOJE


Doprava a spoje - metodika

Doprava a spoje - metodika


A. DOPRAVA

Do odvětví dopravy se zařazují ekonomické subjekty, které obstarávají přemísťování nákladů a osob v těchto oborech:

  • železniční doprava (bez mezivlečkové dopravy a dopravy pracovními a služebními vlaky)
  • silniční doprava
  • potrubní doprava
  • letecká doprava.

Podle mezinárodní metodologie se do odvětví dopravy navíc zahrnují subjekty zabezpečující vedlejší a pomocnou činnost v dopravě včetně činnosti cestovních kanceláří.

Převážná část uváděných údajů o dopravě byla získána z pravidelných statistických zjišťování Ministerstva dopravy ČR.

Souhlas s publikováním individuálních dat byl ČSÚ poskytnut.



Poznámky k tabulkám


Tab. 19-1. a 19-2. Základní ukazatele v odvětví dopravy

Definice ukazatelů zaměstnanosti jsou uvedeny v kapitole 10. Trh práce, metodická náplň finančních ukazatelů je uvedena v kapitole 16A. Průmysl a definice ukazatelů tržeb v kapitole 18. Obchod, ubytování a stravování, cestovní ruch.


Tab. 19-3. Výkony železniční dopravy

V počtu přepravených osob jsou zahrnuty všechny kategorie platících přepravených osob.

Osobový kilometr (oskm) osobní dopravy se rovná přepravě jedné osoby na vzdálenost jednoho kilometru.

Tarifní tunový kilometr (ttkm) je ukazatel, který charakterizuje výkon při přepravě zboží podle tarifní vzdálenosti. Tarifní vzdálenost je dána kilometrovníkem a používá se k výpočtu přepravného. Jeden ttkm se rovná přepravě jedné tuny zboží na tarifní vzdálenost jednoho kilometru.


Tab. 19-4. Vybrané ukazatele osobní železniční dopravy

Vlakový kilometr (vlkm) osobní dopravy vyjadřuje přemístění jednoho osobního vlaku, příp. sólo motorového vozu o jeden kilometr.

Tab. 19-5. Vybrané ukazatele nákladní železniční dopravy

Hrubý tunový kilometr (hrtkm) je ukazatelem hrubého výkonu hnacích vozidel a charakterizuje celkový objem dopravní činnosti. Do propočtu vstupuje nejen hmotnost přepravovaného zboží, ale i hmotnost vlastního železničního vozu bez hnacího vozidla.

Vlakový kilometr (vlkm) nákladní dopravy vyjadřuje přemístění jednoho nákladního vlaku o jeden kilometr.


Tab. 19-7. Výkony silniční dopravy

Počet přepravených osob vyjadřuje objem pravidelné i nepravidelné autobusové přepravy. Předplatní (časové) jízdenky jsou přitom přepočítávány na přepravené osoby.

Výkony v osobových kilometrech (oskm) jsou získávány na podkladě přepočtu z objemu dosažených tržeb v Kč (při zachování poměru skutečně přepravených osob a ujetých km).

Objem přepravy zboží v tunách vyjadřuje skutečnou hmotnost zboží, které bylo přepraveno silničními nákladními vozidly (vč. přívěsů a návěsů) registrovanými v České republice.

Silniční nákladní doprava se sleduje podle metodiky Eurostatu.


Tab. 19-10. Motorová vozidla

Počty vozidel jsou převzaty ze statistiky Ministerstva dopravy ČR. Evidována jsou všechna motorová vozidla, která k 31. 12. měla přidělenu státní poznávací značku.


Tab. 19-12. Výkony potrubní dopravy

Do objemu přepravené ropy celkem (v tunách) je zahrnuta jak přeprava, tak i dodávka ropy. Přepravou se rozumí pohyb ropy od hranic do nádrží na centrálním tankovišti ropy. Dodávkou se rozumí pohyb ropy do nádrží zákazníka nejen přímo z ropovodu, ale i z nádrží na centrálním tankovišti ropy.


Tab. 19-13. Výkony letecké dopravy

Uvádí se údaje tuzemských civilních leteckých dopravců zajišťujících vnitrostátní a mezinárodní hromadnou pravidelnou i nepravidelnou dopravu osob nebo nákladů (za úplatu, příp. v nájmu).

Osobové kilometry (oskm) a tunové kilometry (tkm) v letecké dopravě se počítají z tarifních vzdáleností (podle letového řádu).


Tab. 19-14. Výkony letišť v ČR

Údaje vykazují vlastníci licence k provozování letiště s civilním leteckým provozem.



B. SPOJE

Do odvětví spojů se zařazují právní subjekty a jejich výkonné jednotky působící v oblasti poštovní a kurýrní činnosti a v oblasti telekomunikací. Česká pošta, státní podnik poskytuje základní poštovní služby, v jejichž rámci zajišťuje služby poštovních zásilek a poštovních poukazů. Kromě toho navíc provádí širokou škálu činností na základě individuálních smluvních vztahů.

Výkonné jednotky telekomunikací zajišťují poskytování veřejných telekomunikačních služeb, tj. vysílání, přenos a přijímání informací jakéhokoliv druhu formou znaků, řeči, zvuku nebo obrazu pomocí telekomunikačních zařízení.

Uváděné údaje o spojích byly získány z rezortního výkaznictví Ministerstva informatiky ČR.

Souhlas s publikováním individuálních dat byl ČSÚ poskytnut.


Poznámky k tabulkám


Tab. 19-15. Základní ukazatele v odvětví spojů

Definice ukazatelů zaměstnanosti jsou uvedeny v kapitole 10. Trh práce, metodická náplň finančních ukazatelů je uvedena v kapitole 16A. Průmysl a definice ukazatelů tržeb v kapitole 18. Obchod, ubytování a stravování, cestovní ruch.


Tab. 19-16. Základní údaje o telekomunikacích

V počtu televizních vysílačů nejsou zahrnuty převáděče.

Do telefonních stanic celkem jsou zahrnuty hlavní telefonní stanice, mobilní stanice a telefonní stanice pro veřejné použití.

Hlavní telefonní stanicí se rozumí účastnická přípojka veřejné telekomunikační sítě ukončená koncovým bodem sítě určeným pro přístup k telefonní službě a mající jednoznačně určený přípojný bod v zařízení ústředny (včetně B kanálů přípojek ISDN včetně služebních stanic).

Od roku 2002 jsou hlavní telefonní stanice připojeny pouze na digitální ústředny.


Tab. 19-17. Základní údaje o České poště, státním podniku

Poštovní schrána slouží ke zprostředkování podání poštovních zásilek odesílatelem. Je opatřena informačním štítkem s logem České pošty a informacemi o platných cenách, o jejím vybírání a údaji o poštovní provozovně pověřené tímto vybíráním.

Poštovní přihrádkou se rozumí uzamykatelná schránka instalovaná v poštovní provozovně pro poštovní zásilky, kterou si adresát může pronajmout a vybírat si z ní zásilky.

Vklady včetně inkasa zahrnují zejména vklady na poštovní poukázky, všechna inkasa poplatků (za telefon, rozhlas, televizi), vklady na přijaté sázenky akciové společnosti Sazka, vklady pro Poštovní spořitelnu.

Ve výplatách jsou zejména zahrnuty výplaty poštovních poukázek, důchodů, výher ze sázkových soutěží, výplaty pro Poštovní spořitelnu a na mezinárodní poštovní šeky.




Od roku 2000 se pro zjištění aktivity podniků využívají dostupné administrativní zdroje. Z tohoto důvodu data uvedená v dřívějších vydáních Statistické ročenky ČR zahrnující období před rokem 2000 nejsou zcela metodicky srovnatelná.

* * *


Další údaje z oblasti dopravy a spojů lze získat z publikací ČSÚ vydávaných podle Edičního plánu roku 2005 v tematické skupině 9 - SLUŽBY, podskupině 93 - Doprava a spoje:
  • „Doprava a spoje“ - čtvrtletně v červnu, září, prosinci 2005 a březnu 2006
  • „Ekonomické výsledky v dopravě a spojích v letech 2001 až 2003“ - září 2005
  • ze souborných publikací:
  • „Aktuality ČSÚ“ - měsíčně
  • „Ukazatele sociálního a hospodářského vývoje České republiky“ - čtvrtletně
  • „Bulletin ČSÚ“ - čtvrtletně
  • a z „Ročenky dopravy“, kterou každý rok vydává Ministerstvo dopravy ČR.

Zveřejněno dne: $datum
Data jsou platná ke dni zveřejnění publikace.