Prorektor Fischer: Data ze SLDB jsou pro nás nezastupitelná

 


O využití dat ze SLDB v akademické a výzkumné sféře jsem se bavil s Jakubem Fischerem, vedoucím katedry ekonomické statistiky a prorektorem Vysoké školy ekonomické v Praze.

Jakub Fischer
Zdroj: archiv Jakuba Fischera

Proč potřebujete data ze SLDB?

Data ze SLDB jsou v mnoha směrech jedinečná. Neexistuje žádný jiný datový zdroj, který by nám například mohl popsat podrobnou vzdělanostní strukturu populace. Jestliže se rozhodneme například zhodnotit výnosnost investic do lidského kapitálu, musíme nutně úroveň vzdělání znát. Zabývali jsme se třeba vazbou mezi úrovní terciárního vzdělání a ekonomickou výkonností regionů. Zjistili jsme, že regiony, kde je vysokoškolské vzdělání na nižší úrovni, vykazují také nižší ekonomickou výkonnost.

Jak toto zjištění může ovlivnit běžného občana?

Běžného občana se tato zjištění dotýkají velmi silně, i když možná na první pohled nepřímo. Například politici mohou i na základě našich analýz, založených na výsledcích SLDB, formulovat vysokoškolskou politiku státu. V poslední době třeba existuje úvaha o možné postupné centralizaci vysokoškolského vzdělávání, o koncentraci špičkových doktorských programů a případně i některých magisterských programů do metropolí, tedy především do Prahy, Brna a Ostravy. Naše výzkumy ukázaly, že to pro hospodářský vývoj regionů nemusí být dobře. Zjednodušeně tedy můžeme říct, že náš výzkum může nepřímo ovlivnit, zda a v jakém rozsahu bude v nějakém regionu dostupné vysokoškolské vzdělávání. A to je myslím informace, která už může třeba potenciální studenty zajímat.

Proč jsou pro vaše výzkumy důležitá právě data ze SLDB, určitě probíhají i jiné průzkumy?

Zkoušeli jsme například pro naše potřeby použít data z Výběrového šetření pracovních sil. Provedli jsme kritické srovnání dat, které poskytlo v 1. čtvrtletí 2001 výběrové šetření a které poskytlo SLDB 2001 a zjistili jsme, že na celorepublikové úrovni nebo na úrovni krajů se data prakticky nelišila, když jsme ale potřebovali jít hlouběji, byla už přesnost dat z výběrového šetření nedostatečná.

Můžete to nějak přiblížit?

Pokud jsme například potřebovali zjistit, kolik vysokoškolsky vzdělaných nezaměstnaných žen ve věku 30 až 50 let je v Karlovarském kraji, nebylo již tuto informaci možné s dostatečnou přesností zjistit jinak než ze SLDB. To není nic proti jiným šetřením, ale musíme si uvědomit, že ostatní šetření jsou výběrová, což jejich využití v některých případech nutně omezuje.

Jakou oblast kromě vysokoškolské politiky mohou data z vašich výzkumů ovlivnit?

Nejedná se pouze o vysokoškolskou politiku, jde i o základní a střední školství. To je z hlediska regionů o to podstatnější, protože zatímco na formování vysokoškolské politiky se regiony podílejí pouze zprostředkovaně, střední školy jsou kraji přímo zřizovány. Podrobná data ze SLDB pak mohou být dobrým nástrojem pro řízení školství právě na regionální úrovni.
Fischer_novy.doc