Dokumentace datové sady (DS)
Název DS:
Datová sada obsahuje měsíční časovou řadu statistických údajů s výsledky konjunkturálních průzkumů u podnikatelů a spotřebitelů a souhrnný indikátor důvěry za Českou republiku od roku 2000. Uvedeny jsou údaje o konjunkturálním saldu a také bazické indexy konjunkturálních průzkumů. Zjištěné hodnoty jsou uváděny v procentech.
Konjunkturální průzkumy prováděné v podnikové sféře jsou významným zdrojem informací v zemích s ekonomikou založenou na tržních vztazích, poskytují informace o očekávaných tendencích ve vývoji hlavních oblastí podnikové ekonomiky v nejbližší budoucnosti. Jsou významné především v tom, že postihují atmosféru v podnikatelském prostředí a poskytují informace s velkým časovým předstihem, čímž slouží k identifikaci bodů obratu v ekonomice a poskytují informace i za takové oblasti, které jsou obtížně postižitelné kvantitativními údaji. V tomto smyslu jsou již celá desetiletí organizovány a využívány v zemích s vyspělou tržní ekonomikou.
Konjunkturální průzkumy se opírají o názory podnikatelů, působících v oblasti zájmu (např. v průmyslu, stavebnictví, obchodě, ve vybraných službách) a vypovídají o výhledech do budoucna pomocí dílčích otázek (o výrobní či obchodní činnosti, poptávce, cenách, úvěrech atd.).
Spotřebitelské průzkumy vypovídají o úmyslech a očekáváních spotřebitelů,
zejména o sklonu k nákupům či spoření a o očekáváních vývoje ekonomické situace
v České republice.
Společným rysem těchto průzkumů je to, že odpovědi nepodávají přímou
kvantifikaci, ale budoucnost hodnotí pomocí obecnějších výrazů – např. lepší,
stejný, horší.
Konjunkturální průzkumy využívají ke zjišťování názorů respondentů velmi jednoduché dotazníky, ve kterých se táží na poměrně blízkou budoucnost – měsíc, tři měsíce či půl roku dopředu. Dotazník je koncipován tak, aby ho management podniku mohl rychle a operativně vyplnit. Obsahuje otázky na očekávané a probíhající tendence.
Vyhodnocení výsledků je prováděno shrnutím odpovědí v jednotlivých variantách. Jednoznačným vyjádřením tendencí je konjunkturální saldo, což je rozdíl mezi odpověďmi zlepšení a zhoršení, vyjádřený v procentech. Čím vyšší je kladné saldo odpovědí, tím optimističtěji je možné hodnotit získanou odpověď.
ČSÚ vypočítává nejen indikátory důvěry mezi
podnikateli a spotřebiteli zvlášť, ale vydává též Souhrnný indikátor důvěry
(Indikátor ekonomického sentimentu), který určitým způsobem shrnuje
podnikatelskou a spotřebitelskou důvěru. Někdy se uvedené indikátory nazývají
„předstihové ukazatele“.
Vzhledem k tomu, že konjunkturální a spotřebitelské průzkumy jsou důležitou
součástí informačního systému užívaného na úrovni Evropské unie pro
monitorování ekonomických trendů, jsou zařazeny do priorit pro oblast
makroekonomické statistiky. Otázky jsou harmonizovány s požadavky a
doporučeními mezinárodních institucí (Evropská komise DG ECFIN, OECD) a
výsledky průzkumů tvoří součást materiálů těchto institucí a jsou využívány pro
mezinárodní srovnání.
Definice základních pojmů:
Souhrnný indikátor důvěry (Indikátor ekonomického sentimentu) je vážený průměr sezónně očištěných indikátorů důvěry v průmyslu, stavebnictví, v obchodě, ve vybraných odvětvích služeb a indikátoru spotřebitelské důvěry.
Indikátor důvěry podnikatelů je vážený průměr sezónně očištěných indikátorů důvěry v průmyslu, stavebnictví, obchodě a ve vybraných odvětvích služeb.
Indikátor důvěry
spotřebitelů je složen ze čtyř
ukazatelů zjišťovaných agenturou GfK Czech, s.r.o. (očekávaná finanční situace
spotřebitele, očekávaná celková ekonomická situace, očekávaná celková
nezaměstnanost (s opačným znaménkem) a očekávané úspory spotřebitele v
příštích 12 měsících).
Souhrnný indikátor důvěry a podnikatelský indikátor důvěry jsou konstruovány na
základě následujícího váhového systému: indikátoru důvěry v průmyslu je
přiřazena váha 40 %, indikátoru ve stavebnictví a v obchodě po 5 %, indikátoru
ve vybraných odvětvích služeb 30 % a indikátor důvěry spotřebitelů má v
souhrnném indikátoru důvěry váhu 20 %. Indikátor důvěry ve službách vstupuje do
souhrnného a podnikatelského indikátoru důvěry od května 2002 (počátek
konjunkturálního šetření ve vybraných odvětvích služeb). Od ledna 2006 tvoří
bázi bazických indexů průměr roku 2005. Časové řady jsou přepočítány a údaje
jsou srovnatelné. Od května 2010 jsou výsledky v souladu s programem
konjunkturálních průzkumů v EU zpracovávány a publikovány podle nové Klasifikace
ekonomických činností CZ-NACE (národní verze NACE Rev.2), která nahradila
dříve používanou klasifikaci OKEČ (národní verze NACE Rev.1.1). Změny se týkají
všech časových řad s výjimkou indikátoru spotřebitelské důvěry.
Odvětvové indikátory důvěry jsou konstruovány jako průměry sezónně očištěných vážených konjunkturálních sald, přičemž konjunkturální saldo je rozdíl mezi odpověďmi ve variantách růst (+) a pokles (-) vyjádřený v %.
Uvedené údaje jsou zpracovány váženě: v průmyslu, v obchodě a ve službách jsou vahami tržby, ve stavebnictví stavební produkce. Pro hodnocení ukazatelů z oblasti zaměstnanosti je jako váha použitý průměrný evidenční počet zaměstnanců.
Zdroji dat konjunkturálních a spotřebitelských průzkumů jsou přímá
zjišťování ČSÚ v podnikové sféře a průzkum u spotřebitelů prováděný GfK Czech,
s.r.o. Konjunkturální i spotřebitelské průzkumy jsou prováděny s měsíční
periodicitou, některé otázky se čtvrtletní a pololetní periodicitou.
Podrobné informace k metodice zjišťování jsou zde
https://www.czso.cz/csu/czso/konjunkturalni_pruzkum
Datovou sadu představuje CSV soubor, jednotlivé položky (tvořící sloupce) jsou zprava i zleva ohraničeny znakem ", oddělovačem položek je čárka, oddělovačem desetinné části tečka.
Každý statistický údaj tvoří jeden řádek souboru, zjištěná hodnota je ve sloupci hodnota.
Statistický údaj je definován z hlediska věcného (statistická proměnná=ukazatel), časového a územního (území).
SLOUPEC |
VYZNAM |
POZNAMKA |
idhod |
unikátní identifikátor údaje Veřejné databáze ČSÚ |
využije se v případě dotazu ke konkrétnímu údaji |
hodnota |
zjištěná hodnota |
v numerickém formátu, v této datové sadě vyjádřen v procentech na 1 desetinné místo |
stapro_kod |
kód statistické proměnné |
v této DS pouze 6137 (Průměrné spotřebitelské ceny zboží a služeb) |
stapro_txt |
název statistické proměnné |
typy indikátorů důvěry |
cznace_cis |
kód číselníku odvětví |
pokud je prázdný, jedná se o všechna odvětví |
cznace_kod |
kód položky číselníku odvětví |
pokud je prázdný, jedná se o všechna odvětví |
stocisteni_cis |
kód číselníku metod statistického očištění |
pokud je prázdný, jedná se o neočištěná data |
stocisteni_kod |
kód položky z číselníku metod statistického očištění |
pokud je prázdný, jedná se o neočištěná data |
obdobiod |
referenční období – počátek ve formátu RRRR-MM-DD |
počátek sledovaného období (první den měsíce) |
obdobido |
referenční období – konec ve formátu RRRR-MM-DD |
konec sledovaného období (poslední den měsíce) |
bazobdobiod |
bazické období – počátek ve formátu RRRR-MM-DD |
počátek bazického období (první den měsíce), pro saldo indikátorů důvěry není vyplněno |
bazobdobido |
bazické období – konec ve formátu RRRR-MM-DD |
konec bazického období (poslední den měsíce), pro saldo indikátorů důvěry není vyplněno |
uzemi_cis |
kód číselníku pro referenční území |
v datové sadě použit číselník 97 pro Českou republiku |
uzemi_kod |
kód položky číselníku pro referenční území |
pro Českou republiku kód 19 |
uzemi_txt |
text pro referenční území |
|
cznace_txt |
text položky číselníku odvětví |
pokud je prázdný, jedná se o všechna odvětví |
stocisteni_txt |
text položky z číselníku metod statistického očištění |
pokud je prázdný, jedná se o neočištěná data |
Pro identifikaci (definování) každého statistického údaje se využívá Statistický metainformační systém ČSÚ (SMS), a to subsystém SMS-UKAZ (statistické proměnné) a SMS-KLAS (statistické číselníky a klasifikace).
V datové sadě jsou použity:
Seznam statistických proměnných - https://www.czso.cz/csu/czso/statisticke-promenne-ukazatele
KOD |
TEXT |
5865 |
Indikátor důvěry podnikatelů |
5866 |
Indikátor důvěry spotřebitelů |
5860 |
Souhrnný indikátor důvěry |
Saldo indikátorů důvěry nemá vyplněno bazické období, bazický index indikátorů důvěry má vyplněno bazické období.
Číselníky odvětví
kódy číselníku ČSÚ 5103 - Klasifikace ekonomických činností (CZ-NACE) - úroveň 1 - Sekce
http://apl.czso.cz/iSMS/cisexp.jsp?kodcis=5103&typdat=0&cisjaz=203&format=0
kódy číselníku ČSÚ 5724 - Klasifikace ekonomických činností (CZ-NACE) - agregace
http://apl.czso.cz/iSMS/cisexp.jsp?kodcis=5724&typdat=0&cisjaz=203&format=0
Číselník metod statistického očištění – kód číselníku ČSÚ 7604
http://apl.czso.cz/iSMS/cisexp.jsp?kodcis=7604&typdat=0&cisjaz=203&format=0
Časové vymezení
Datová sada obsahuje údaje za referenční období měsíc vymezené jako intrerval od prvního do posledního dne měsíce. Pro bazické indexy jsou navíc vyplněny údaje bazického období, zpravidla se jedná o období od 1.1.2005 do 31.12.2005 (indexy jsou počítány k průměrných údajům v roce 2005). Pro každý údaj je referenční a bazické období vymezeno jako interval počátečního a koncového dne (položky obdobiod, obdobido, bazobdobiod a bazobdobido) ve formátu RRRR-MM-DD.