Dopravní nehodovost v Jihomoravském kraji
Na silnicích Jihomoravského kraje došlo v roce 2013 k 6 701 dopravním nehodám. O život při nich přišlo 55 osob a 279 osob bylo těžce zraněno. Hmotná škoda dosáhla částky více než 421 mil. Kč.
V polovině roku 2013 bylo podle Centrálního registru vozidel v Jihomoravském kraji evidováno 488,5 tisíc osobních vozidel, 111,8 tisíc motocyklů, 70,0 tisíc nákladních automobilů, 3,6 tisíc speciálních aut a 2,0 tisíc autobusů. S provozem dopravních prostředků, který v kraji probíhá na 4,5 tisíc kilometrů silnic a dálnic, je spojena i negativní stránka, a tou je nehodovost. V roce 2013 bylo v Jihomoravském kraji evidováno 6 701 dopravních nehod, o život při nich přišlo 55 osob, 279 osob bylo těžce a 2 491 osob lehce zraněno. Hmotná škoda dosáhla částky 421,1 mil. Kč.
Graf 1 Počet dopravních nehod a způsobená škoda v Jihomoravském kraji k 31. 12.
Jestliže do roku 2008 počty dopravních nehod i způsobené škody postupně klesaly, po roce 2009, kdy došlo ke změnám v povinnosti ohlášení dopravní nehody, docházelo ke každoročnímu růstu. V roce 2009, jako v prvním roce nových pravidel, bylo nahlášeno 3 642 dopravních nehod, již v roce následujícím se ale jejich počet zvýšil o 55,1 %. V dalších letech již nebyly změny tak výrazné (v roce 2011 nárůst o 5,2 %, v roce 2012 o 12,3 %) a v roce 2013 byl meziroční nárůst nejnižší, a to 0,5 %. Pokud ovšem srovnáme rok 2013 s rokem 2009, je počet nehod téměř dvojnásobný a hmotná škoda o třetinu vyšší.
Rozdílný způsob povinnosti ohlašování dopravních nehod se projevil i v průměrné hodnotě škody způsobené dopravní nehodou. Do roku 2008 se průměr škod způsobených dopravní nehodou pohyboval v rozmezí 45 až 50 tisíc Kč. V roce 2009 průměrná způsobená škoda jedné dopravní nehody výrazně vzrostla, a to až na částku přesahující 86 tisíc Kč. Poté došlo ke snížení průměrné částky - v roce 2013 to bylo 62,8 tisíc Kč.
Neměnným ukazatelem nehodovosti se tak stávají škody způsobené na zdraví. Pokud by měřítkem byl pouze počet usmrcených, pak nejpříznivějším rokem v novodobé historii Jihomoravského kraje byl rok 2012 - 50 usmrcených byl počtem o 117 nižší oproti roku 1996, v němž bylo zaznamenáno maximum zemřelých při nehodách v Jihomoravském kraji (rok 1996 je zároveň počátečním rokem, od něhož jsou k dispozici časové řady s ukazateli nehodovosti za Jihomoravský kraj v současném správním uspořádání). V roce 2013 počet zemřelých při dopravních nehodách opět vzrostl, a to na 55 osob.
Graf 2 Škody na zdraví při dopravních nehodách v Jihomoravském kraji k 31. 12.
Počet dopravních nehod v Jihomoravském kraji byl v roce 2013 ve srovnání s ostatními kraji 5. nejvyšší, počet zemřelých byl 3. nejvyšší. Nejvíce nehod bylo v Praze, nejméně v Karlovarském kraji (zde byl i nejnižší počet usmrcených – nejvyšší byl ve Středočeském kraji).
Přepočteme-li počet usmrcených na 1 tisíc hlášených nehod, pak nehody s nejtragičtějšími následky byly v roce 2013 v Jihočeském kraji – na 1 tisíc hlášených nehod připadlo 15,2 usmrcených. Naproti tomu v Praze připadlo na 1 tisíc nehod pouze 1,6 usmrcených (v Jihomoravském kraji 8,2 usmrcených, což byla mezi kraji spolu s Moravskoslezským krajem 7. nejnižší hodnota).
Graf 3 Počet dopravních nehod, počet usmrcených a těžce zraněných podle krajů k 31. 12. 2013
Poznámka
Od počátku roku 2009 došlo ke změnám v povinnosti ohlášení dopravní nehody - nehodu je nově nutno hlásit v těchto případech:
- pokud při nehodě dojde ke zranění (třeba i jen drobnému) nebo k usmrcení osoby;
- pokud při nehodě dojde na některém z vozidel včetně přepravovaných věcí ke škodě převyšující 100 000 Kč;
- pokud při nehodě dojde ke škodě (v jakékoli výši) na majetku třetí osoby (např. k poškození zaparkovaného vozidla, přilehlé nemovitosti apod.); policie se však nebude volat v případě, kdy půjde o škodu na vozidle, které sice je v majetku třetí osoby (např. leasingové společnosti, zaměstnavatele, ale třeba i někoho z rodiny), ale jeho řidič měl na nehodě účast;
- pokud při nehodě dojde k poškození pozemní komunikace či ke zničení nebo poškození její součásti nebo příslušenství (např. dopravní značky, svodidel apod.);
- pokud při nehodě dojde k poškození obecně prospěšného zařízení (např. přejezdového zabezpečovacího zařízení) nebo životního prostředí (např. při úniku provozních kapalin z vozidla);
- pokud po nehodě nebudeme sami schopni (bez vynaložení nepřiměřeného úsilí) obnovit plynulost provozu;
- pokud se nedohodnete s účastníkem nehody na zavinění.
Další informace z oblasti dopravy a nehodovosti najdete ve veřejné databázi
Kontakt:
Ing. Karel Adam
Krajská správa ČSÚ v Brně
e-mail: karel.adam@czso.cz
tel. 542 528 172