Výsledky ankety uživatelů webových stránek ČSÚ

 


Výsledky ankety uživatelů webových stránek ČSÚ

Ve dnech 27.11. – 29.11.2006 proběhla anketa uživatelů webových stránek ČSÚ. Na hlavní stránku www.czso.cz jsme umístili vyskakovací okno, obsahující velice stručnou anketu s 8 otázkami základního zhodnocení webové stránky. Oproti všem očekáváním jsme obdrželi během prvních tří dní 1 737 odpovědí. Všem zúčastněným děkujeme a přinášíme shrnutí základních výsledků ankety.
    Uživatelé a frekvence jejich návštěv

Více než polovina zúčastněných uživatelů byli studenti (54,52 %), následovaní státní správou (20,44 %). Podnikatelé tvořili 8,41 % a novináři 2,65 %. Téměř 14 % uživatelů se zařadilo do kategorie „jiná“.
Nejvíce uživatelů navštěvuje stránky několikrát měsíčně (32,26 %) a velká skupina několikrát ročně (24,08 %). Téměř stejná část návštěvníků přichází na stránky výjimečně (18,32 %) a několikrát týdně (17,68 %). Denně navštěvuje stránky 7,66 % zúčastněných uživatelů.
Mezi denní uživatele patří především státní správa a novináři, několikrát týdně navštíví stránku ČSÚ opět především novináři. Několikrát měsíčně a několikrát ročně je prohlédnou hlavně podnikatelé a studenti. Mezi výjimečnými návštěvníky jsou hlavně studenti.
    Orientace na stránkách

Dobře se na stránkách orientuje méně než čtvrtina uživatelů (22,5 %), špatnou orientaci vyjádřilo 14,9 % uživatelů. Dobře se zde orientují zejména zástupci státní správy a novináři (přibližně třetina uživatelů v každé z obou kategorií) i podnikatelé (23 %). Špatnou orientaci vybralo téměř 20 % novinářů a studentů, méně již podnikatelů a nejméně zástupců státní správy.
    Grafický vzhled

Téměř dvě třetiny všech zúčastněných hodnotilo grafický vzhled stránek jako spíše dobrý. Dobrý se zdál téměř 20 % uživatelů, spíše špatný již jen 13 % a špatný pouhým necelým 2 % zúčastněných.
V porovnání s ostatními kategoriemi volili dobré hodnocení vzhledu stránky častěji zástupci státní správy. Další zajímavostí je v součtu poměrně časté špatné a spíše špatné hodnocení grafického vzhledu stránky od novinářů a studentů. U novinářů může být důvodem zaměření na výrazné grafické prvky, které teprve přitáhnou pozornost k informacím, neboť tímto způsobem zpracovávají informace oni. Studenti jsou pak kategorií, která velmi pozorně sleduje moderní trendy designu a internetu obecně a je v této oblasti tedy náročná a kritická.
    Srozumitelnost informací

Pro převážnou většinu (88,7 %) zúčastněných jsou informace dostupné na stránkách ČSÚ srozumitelné. Nicméně nezanedbatelná desetina (přesně 11,3 %) uživatelů zvolila opačnou možnost. Informace dostupné na stránkách ČSÚ přišly v rámci uživatelských kategorií nesrozumitelné především novinářům a studentům (u obou kolem 15 %). Zajímavý výsledek ukazuje, že nabízené informace jsou nesrozumitelné pro téměř stejné části všech víceméně pravidelných uživatelů, jedinou a také logickou výjimkou je větší podíl mezi výjimečnými návštěvníky.
    Používání databází

Z nabízeného výběru databází/aplikací, dostupných na stránkách ČSÚ, používá drtivá většina uživatelů Veřejnou databázi (73,9 %). Třetina z nich pak Klasifikace a číselníky (33,2 %) a Registr ekonomických subjektů (32,1 %). Čtvrtina zúčastněných používá EPV (Elektronické pořizování statistických výkazů) a speciální stránku pro Volby, 20 % pak databázi zahraničního obchodu.
Všechny kategorie uživatelů využívají služeb hlavně Veřejné databáze. Jejími nejčastějšími uživateli jsou novináři a studenti. Databázi zahraničního obchodu využívá čtvrtina zúčastněných novinářů a studentů. Novináři jsou se značnou převahou nejčastějšími návštěvníky stránky Volby, z ostatních skupin Volby navštěvuje nezanedbatelná čtvrtina uživatelů. Aplikaci RES a Klasifikace a číselníky podle očekávání využívají ve stejném poměru hlavně podnikatelé a státní správa, třetina podnikatelů používá i Elektronické podávání výkazů.
    Závěr

Letošní listopadová anketa mezi uživateli internetových stránek ČSÚ byla jednoznačně úspěšná, nejen co se týče obrovské účasti, ale zejména pokud se jedná o získané informace. Některé závěry jsou logické a daly se předem očekávat, jiné nám poskytly důležitou zpětnou vazbu. Vzhledem k naší neustálé snaze vylepšovat internetovou stránku ČSÚ k co největší spokojenosti odborné i nejširší veřejnosti zapracujeme získané podněty do nového návrhu vzhledu a strukturování stránky.