Školství - Zdroje dat, metodika šetření

 

Školství je základním prvkem společnosti, který poskytuje vzdělání ve všech jeho formách. Informační technologie se staly i ve školství významným pomocníkem a napomáhají šíření informací a tím i nových znalostí a vzdělání.

Ke sledování rozšíření a využívání IT ve vztahu ke školství slouží ČSÚ dva hlavní zdroje:

  • Údaje o vybavenosti škol informačními technologiemi pocházejí z datových zdrojů Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy, které sbírá údaje o dostupné IT infrastruktuře na mateřských, základních, středních a vyšších odborných školách.
  • Druhý zdroj informací přináší pohled na využívání informačních technologií ze strany studentů. Ze šetření o využívání ICT v domácnostech a mezi jednotlivci jsou k dispozici nejen informace o míře využívání informačních technologií, ale také o tom, k jakým činnostem jsou IT využívány (více o metodice šetření).

Údaje o vybavenosti škol informačními technologiemi – o dostupné IT infrastruktuře ve všech typech škol – jsou každoročně zjišťovány ve výkaze o ředitelství škol (R 13-01), který na základě povinnosti dané školským zákonem poskytují ředitelé všech škol ministerstvu. Díky tomu je možné získat spolehlivá a úplná data o zapojení informačních technologií do chodu školských zařízení, a to za celý základní soubor.

Výkaz obsahuje dva oddíly, které se týkají IT. Oddíl Vybavení školy počítači sleduje nejen celkový počet počítačů, ale i jejich typ (stolní, přenosné a ostatní počítače), stáří zařízení, a zda jsou připojeny k internetu a dostupné žákům/studentům. Druhý sledovaný oddíl – Vybavení škol ostatními ICT – zahrnuje vybavenost vzdělávacích zařízení např. Školním informačním systémem (školní intranet), školní bezdrátovou sítí (Wi-Fi) či multimediálními učebnami.

V údajích je zjišťován stav k 30. 9. sledovaného roku. Šetření je prováděno plošně ve všech školských zařízeních. Mezi sledované typy školských zařízení v rámci České republiky jsou zařazeny všechny mateřské školy, oba stupně základních škol, konzervatoře a vyšší odborné školy (VOŠ).

Mezinárodní data, která jsou k dispozici, vypovídají o přístupu patnáctiletých žáků k ICT, a to jak doma, tak ve škole. Tyto údaje pocházejí z šetření PISA (Programme for International Student Assesment) uskutečněného v roce 2015. Toto šetření je nejvýznamnějším projektem OECD v oblasti měření výsledků vzdělávání, které v současné době ve světě probíhá. Podrobnější informace k projektu PISA 2015 jsou k dispozici na následujícím odkazu: http://www.oecd.org/pisa/.

Podrobné metodické informace a údaje o vybavenosti škol ICT a využívání ICT žáky a studenty můžete nalézt na stránce https://www.czso.cz/csu/czso/informacni_technologie_ve_skolstvi nebo v každoroční brožurce „Informační společnost v číslech 20XY“ (kapitola F ICT ve vzdělávání a digitální dovednosti), která je volně přístupná na stránkách ČSÚ či na následujících stránkách:
https://www.czso.cz/csu/czso/informacni_spolecnost_v_cislech.