Rozpočtové určení daní a rozdíly v počtech obyvatel

 


Rozpočtové určení daní a rozdíly v počtech obyvatel


Mnohé starosty obcí pálí rozdíly v počtech obyvatel jejich obcí uváděné Českým statistickým úřadem a Ministerstvem vnitra ČR. Každoroční rozdělování výnosů daní, které provádí Ministerstvo financí, je totiž založené na počtu obyvatel uveřejňovaných ČSÚ. Často se stává, že tento počet, podle kterého se peníze rozdělují, je jen o několik osob nižší než požadovaná hranice a obec tak přichází o velkou sumu peněz. Dodatečné srovnání údajů o obyvatelstvu podle ČSÚ a podle MV pak může ukázat významné rozdíly.

Základní příčina těchto rozdílů spočívá v metodice. Úkolem Informačního systému evidence obyvatel MV (ISEO) je přesně identifikovat a evidovat každého občana ČR bez ohledu na to, zda žije v ČR nebo v zahraničí. Tito občané jsou vedeni v místě trvalého pobytu, přestože tam nežijí, a nejvíce přispívají k rozdílnosti obou statistik.

Na rozdíl od MV nemá ČSÚ žádnou evidenci obyvatel a údaje zjišťuje jen na základě výsledků sčítání lidu. Tyto údaje jsou upravovány o počty narozených a zemřelých dle hlášení matričních úřadů a také o počty přistěhovalých a vystěhovalých přebíraných z MV ČR. Do počtu obyvatel se oproti ISEO zahrnují i cizinci s tzv. dlouhodobým pobytem, tj. s pobytem na základě víza nad 90 dnů podle zákona č. 326/1999 Sb., o pobytu cizinců na území ČR.

K 1.1.2006 vykazuje ISEO o 227,4 tis. obyvatel více než ČSÚ. 65 % obcí má vyšší počet obyvatel podle ISEO, přes 28 % obcí má více obyvatel podle bilance ČSÚ. Pokud by se pro rozpočtové určení daní začala používat evidence obyvatel MV, ČSÚ odhaduje snížení celkového příjmu z rozpočtového určení minimálně u 40 % obcí. Na této změně by vydělala především velká města.

Bilance ČSÚ ani evidence obyvatel MV nebyly vytvořeny kvůli zákonu č. 243/2000 Sb. o rozpočtovém určení daní, ale z naprosto jiných důvodů. Pro potřeby tohoto zákona se muselo z dostupných zdrojů vybrat ten nejvhodnější a tím byla zvolena bilance ČSÚ. Případná změna na ISEO tedy problém nijak nevyřeší.

Východiskem by mohlo být zavedení pojmu tzv. „fakticky bydlící“ obyvatelstvo, tj. evidence obyvatel bez občanů dlouhodobě se zdržujících v cizině, do evidence obyvatel MV. Takovéto údaje by byly zřejmě nejkvalitnější.

K vyřešení tohoto problému nevede jednoduchá cesta a je zde nutná spolupráce pracovníků zejména Ministerstva vnitra ČR, Ministerstva financí ČR a také ČSÚ.


Podle podkladů odboru statistiky vývoje obyvatelstva zpracovali:
Pavel Hortig a Tomáš Chrámecký, informační služby ČSÚ

  • tz20070313rud.doc