Notifikace vládního dluhu a deficitu nejsou kouzla

 


3. 10. 2006


Notifikace vládního dluhu a deficitu nejsou kouzla

Vládní deficit a dluh jsou důležitými ukazateli hospodaření sektoru vlády. Po vstupu České republiky do Evropské unie získaly mimořádný význam i tím, že svědčí o schopnosti plnit maastrichtská kritéria pro přijetí eura. Ta říkají, že vládní deficit nesmí překročit tři procenta hrubého domácího produktu a vládní dluh 60% HDP.

Evropská komise zavedla pravidlo, že každá členská země poskytuje informace o svém vládním deficitu a dluhu dvakrát ročně, v dubnu a říjnu. Primárním zdrojem těchto informací je vždy Ministerstvo financí, které disponuje většinou potřebných údajů především o stavu státního rozpočtu, státních finančních aktiv a pasiv, o stavu rozpočtů státních mimo-rozpočtových fondů a rozpočtů územních samosprávných celků. Z mnoha dobrých důvodů jsou však statistici těmi, komu je svěřena povinnost tyto údaje podle evropských nařízení a metodik zpracovat a odeslat orgánům EU. Jedním z důvodů, proč jsou to právě statistické úřady je skutečnost, že si ve struktuře státní správy udržují pověst nestranných a nezávislých institucí a řídí se chladnou profesionalitou.

Proč se údaj o výši deficitu a dluhu za rok 2005 v dubnové a říjnové notifikaci liší? Jednoduše proto, že účetní systémy poskytují v různém čase různé informace. Jiný obraz o stavu hospodaření za uplynulý rok mělo ministerstvo a ostatní vládní instituce na jaře a jiný na podzim. Vliv na tento obraz má mimo jiné například rozdíl mezi očekávanými a skutečnými příjmy z daní , nebo kapitálovými výdaji . I proto se hlášení poskytuje dvakrát do roka. I proto se také mluví jen o předběžných údajích za rok 2005, které se zpřesňují do definitivní podoby známé až v roce 2008.

Požadavky Evropské komise na to, co všechno má obraz o deficitu a dluhu zahrnovat se ovšem také vyvíjejí. Za rok 2003 byla v případě České republiky podle původních doporučení zahrnuta mj. i státní záruka ČNB, resp. ČSOB, související s převzetím IPB ve výši 160 miliard Kč. Toto, byť jen potenciální zadlužení vedlo k deficitu 12,6 % z HDP Později komise svůj názor přehodnotila a v dalším notifikačním termínu v dubnu letošního roku se už tato položka neobjevila (a deficit se snížil na 6,6%).

Po zkušenosti, kterou Evopská unie udělala s Řeckem, když se ukázalo, že s jeho notifikacemi před přijetím eura nebylo vše zcela v pořádku, se pohled zejména na nové členské země velmi zpřísnil. Je naprosto iluzorní podléhat pouhému pomyšlení na to, že by s notifikačními čísly bylo možné jakkoli manipulovat. To si uvědomují statistici a bezesporu i odpovědní pracovníci Ministerstva financí, kteří jim poskytují potřebná data. Eurostat pečlivě a podrobně zkoumá předložené údaje, které jsou doprovázeny řadou doplňujících slovních i číselných informací od příslušné členské země. Na tomto základě údaje o vládním deficitu a dluhu Evropská komise buďto potvrdí nebo k nim vysloví výhrady.

Roman Prorok
mluvčí předsedy ČSÚ

  • not20061004.doc