Metodika sběru data nezkresluje

 


6.8.2004
Metodika sběru data nezkresluje

 
V souvislosti s dnes uveřejněnými daty o zahraničním obchodu za červen 2004 se objevily komentáře zpochybňující spolehlivost statistických výstupů. Zpravodajství ČTK cituje analytičku společnosti Next Finance Markétu Šichtařovou, která říká: "Tentokrát mohou být data silně zkreslena vzhledem k metodice jejich sběru, takže bychom z nich neměli vyvozovat příliš dalekosáhlé závěry."

Úvahy o zkreslení dat kvůli jiné metodice jejich sběru Český statistický úřad odmítá.

Při interpretaci údajů ČSÚ o zahraničním obchodě si je nutné především uvědomit, že vstup České republiky do Evropské unie vytvořil pro dovozce a vývozce zboží zcela nové institucionální podmínky. Hranice vnitřního trhu se posunuly k Atlantiku a Baltskému moři. Zahraniční obchod tak funguje v jiném modelu, změnily se vzorce chování dovozců a vývozců a data mají jiný charakter než před vstupem do EU. 

ČSÚ před zavedením systému Intrastat opakovaně upozorňoval, že stoprocentní srovnatelnost údajů statistiky zahraničního obchodu před a po vstupu do EU nebude možná. Přijatý model zjišťování a zpracování dat však maximálně využívá možnosti dané nařízeními EU k zajištění návaznosti časových řad. Na rozdíl od většiny členských zemí jsou zároveň k dispozici jak celkové údaje, tak i podrobná data podle detailních položek zboží.

V metodické poznámce připojené k dnešní rychlé informaci ČSÚ uvádí, že Generální ředitelství cel získalo údaje od 94,3 % firem z celkového počtu 19 514 firem, které měly zpravodajskou povinnost v rámci systému Intrastat. U velkých firem (tj. firem, jejichž roční objem vývozu nebo dovozu v obchodě se státy EU byl v roce 2003 nad 100 mil. Kč) byla response 97,9% a chyběly údaje od 45 firem. Výsledky tak byly poněkud lepší než při sběru údajů za měsíc květen. Údaje za firmy, které nesplnily zpravodajskou povinnost, a rovněž údaje za firmy osvobozené od zpravodajské povinnosti (s roční hodnotou obchodu se státy EU nižší než 4 miliony Kč u odeslaného a 2 miliony Kč u přijatého zboží) byly dopočteny. Dopočtové metody vycházejí z údajů o realizaci obchodu firem v minulém období.

Roman Prorok
tiskový mluvčí
předsedy ČSÚ