Konference evropských statistiků 2006 – ČSÚ zabezpečoval seminář o lidských zdrojích a vzdělávání ve statistice

 


Konference evropských statistiků 2006 – ČSÚ zabezpečoval seminář o lidských zdrojích a vzdělávání ve statistice

Ve dnech 13. 6. - 15. 6. 2006 se uskutečnilo v Paříži 54. plenární zasedání Konference evropských statistiků (KES), která je statistickým orgánem v rámci Evropské hospodářské komise OSN. Má za úkol koordinaci statistické práce v zemích, které jsou členy EHK, na její činnosti se však podílejí i mimoevropské země. Plenárních zasedání KES se pravidelně účastní představitelé dalších mezinárodních organizací a institucí. Konference evropských statistiků v rámci své činnosti usiluje o koordinaci datových systémů a zajištění maximální srovnatelnosti evropských statistických dat s ostatními částmi světa.
V rámci plenárního zasedání, na kterém jednotlivé země a instituce reprezentují jejich vrcholní představitelé (předsedové statistických úřadů a dalších institucí), se kromě projednávání programových a dalších významných dokumentů vždy uskutečňují dva semináře k důležitým otázkám řízení statistických systémů a vybraných oblastí statistiky.

V návaznosti na výsledky hlasování členských zemí bylo na plenárním zasedání KES v roce 2005 z oblasti řízení statistických systémů pro rok 2006 vybráno téma „Lidské zdroje a vzdělávání“, přípravou tohoto celodenního semináře byl pověřen Český statistický úřad. V první fázi přípravy byl pro jednání Byra KES v říjnu 2005 připraven dokument o základním zaměření semináře a rozdělení problematiky do jednotlivých sekcí. V návaznosti na pozitivní reakce dalších představitelů statistických úřadů a institucí byli navrženi i organizátoři jednotlivých sekcí (Kanada, Finsko a Eurostat) a další řečníci. V únoru 2006 byla na jednání Byra KES předložena Českým statistickým úřadem zpráva o stavu přípravy tohoto jednání.

První sekce pod názvem „ Lidské zdroje jako hlavní prvek moderního statistického úřadu, vzdělávání zaměstnanců“ byla zaměřena na velmi širokou problematiku řízení a rozvoje lidských zdrojů, integrace lidských zdrojů do celkového rozvoje statistické organizace. V jejím rámci byly prezentovány různé strategie rozvoje lidských zdrojů, specifické požadavky na pracovníky, metody využívané při výběru pracovníků, jejich udržení i rozvoji. Byly také projednávány otázky týkající se použití strukturovaného/formálního a nestrukturovaného/neformálního vzdělávacího procesu, organizace vzdělávání.
Lidské zdroje jsou nejdůležitějším faktorem produkce v národních statistických úřadech, proto jsou investice do lidských zdrojů mimořádně důležité, rozvoj lidských zdrojů musí být hlavní prioritou vedení - také o tom musí být zaměstnanci informováni. Rozhodování o investicích do lidských zdrojů nemůže být založeno pouze na posuzování nákladů a přínosů – v této souvislosti byla nadhozena otázka, zda si může někdo do lidských zdrojů dovolit neinvestovat…. Za důležitou je považována integrace práce s lidskými zdroji do celkových a strategických plánů, zaměstnanci musí být zapojeni do diskuse v zájmu transparentnosti procesu a získání jejich podpory. Přímá zodpovědnost za řízení lidských zdrojů je na vedení úřadu, za podpory útvarů „lidských zdrojů“, je potřeba mít nástroje pro zajištění zodpovědnosti řídících pracovníků za řízení a rozvoj lidských zdrojů. Při získávání nejlepších kandidátů a v rámci politiky lidských zdrojů je třeba zohledňovat měnící se prostředí, přitom statistický úřad soupeří s dalšími veřejnými a privátními institucemi. Udržení pracovníků je stejně důležité jako jejich získávání, způsoby motivace jsou např. vzdělávací možnosti, spokojenost s prací, zdravé pracovní prostředí, pracovně životní rovnováha apod. Kariérní rozvoj může probíhat při použití různých přístupů, je třeba identifikovat potřebné předpoklady a kompetence na individuální i organizační úrovni tak, aby mohly být definovány i vzdělávací potřeby. Rozvoj lidských zdrojů zahrnuje formální i neformální vzdělávání, největší podíl rozvoje kompetencí nastává v každodenní práci. Měl by směřovat k flexibilitě a adaptabilitě při současném zajištění specializovaných schopností, je třeba zabezpečit potřebnou skladbu znalostí a vyrovnanost mezi tzv. generalisty a vysoce specializovanými experty. Rozvoj organizace vzdělávání a podpora vzdělávací kultury je nedílnou součástí řízení lidských zdrojů a může také přilákat pracovníky. Důležitým prvkem je týmová práce. Kultura stálého vzdělávání je založena na různých formách vzdělávání, kariérním vedení, mobilitě a rotaci pracovníků. Důležité je hodnotit aktivity v oblasti lidských zdrojů (např. získáváním zpětné vazby). Přitom některé národní statistické úřady nemusí mít právní podmínky pro definování politiky lidských zdrojů v souladu s požadavky oficiální statistiky. Zkušenosti tranzitivních zemí poukazují na významnou potřebu vzdělávání s ohledem na rychlé změny a potřebu reorganizace statistiky.
Z hlediska dalších kroků byla deklarována potřeba dohody o minimálních klíčových kompetencích statistiků. V rámci mezinárodní spolupráce je užitečná výměna zkušeností při řízení lidských zdrojů v oficiální statistice.

Ve druhé sekci byly projednávány otázky týkající se „Úlohy statistického úřadu při vzdělávání veřejnosti, při přípravě budoucích producentů a uživatelů statistiky“. Při jednání bylo zejména zdůrazněno, že poskytování zdrojů pro statistické vzdělávání ve školách je důležité z hlediska budoucího vzdělávání uživatelů statistik, interakce s učiteli a ministry vzdělávání při přípravě statistických materiálů je efektivním způsobem pomoci školám. Spolupráce s universitami je přínosem pro statistické úřady při získávání konstruktivní kritiky, knihovny jsou také důležité při získávání potenciálních uživatelů. Zapojení médií usnadňuje přístup k širokému spektru uživatelů a pomáhá zlepšovat viditelnost statistického úřadu, klíčové jsou prezentace materiálů uživatelsky přátelským způsobem.
V rámci mezinárodní spolupráce je stále prostor pro výměnu statistických vzdělávacích materiálů a společný rozvoj vzdělávacího prostředí.

Sekce č. 3 zaměřená na „Statistické vzdělávání na mezinárodní úrovni v zájmu vysoké kvality statistiky a vzdělávacích činností“ zdůraznila důležitost vzdělávání na mezinárodní úrovni a roli mezinárodních organizací při statistickém vzdělávání, potřebu lepší koordinace při poskytování vzdělávání a technické asistence zemím s cílem odstraňování duplicit. Potřebná je mezinárodní výměna „best practices“ a předávání zkušeností v oblasti statistického vzdělávání. Zdůrazněn byl také význam spolupráce statistické komunity při zajišťování odpovídajících zdrojů pro vzdělávání, důležitost většího využití internetu pro vzdělávání. V rámci zlepšení koordinace vzdělávání v mezinárodním měřítku lze využít např. sdílení a překlady vzdělávacích materiálů, organizování vzdělávání pro školitele – v této souvislosti byl prezentován také návrh na vytvoření sítě statistických školitelů. Zmíněna byla také potřeba zajištění vazby mezi projekty technické asistence a vzděláváním, stejně jako důležitost specifikace společného rámce a standardů kvality pro mezinárodní vzdělávání.

V závěrečném slově předseda ČSÚ ing. Jan Fischer, CSc. zdůraznil důležitost zdravého pracovního prostředí pro získávání vysoce kvalifikovaných lidských zdrojů, potřebu správného poměru mezi různými formami vzdělávání (formální a neformální, obecné a specifické, e-learning apod.), důležitost prosazování role univerzit a médií jako partnerů i potřebu partnerství mezi mezinárodními organizacemi a mezinárodními vzdělávacími programy.


Další postup po jednání KES

V závěrech z jednání bylo odsouhlaseno publikování dokumentů z jednání v podobě „best practices“. V návaznost na deklarovanou potřebu pokračovat ve výměně zkušeností v oblasti lidských zdrojů a vzdělávání, byl požádán předseda ČSÚ o předložení návrhu na pokračování prací v této oblasti pro jednání Byra KES v říjnu 2006. Na základě diskuse k předloženému dokumentu byl na jednání Byra přijat námět na vytvoření speciální Task Force k této problematice – příprava jejího mandátu byla svěřena společně předsedům statistických úřadů České republiky a Kanady.

Ing. Hana Šlégrová
Odbor mezinárodní spolupráce