K čemu využíváme internet?

 

Graf 8: Aktivity provozované na internetu, 2. čtvrtletí 2010
(% uživatelů internetu ve věku 16+)
Graf 8: Aktivity provozované na internetu, 2. čtvrtletí 2010
Zdroj: Český statistický úřad, 2010

K nejoblíbenějším činnostem provozovaným pomocí internetu pro soukromé účely patří komunikace. Téměř každý (90 %) uživatel internetu jej využívá k zasílání a přijímání e-mailů, 41 % uživatelů přes internet telefonuje, 32 % jej využívá k chatování a 15 % uživatelů přispívá do diskusních fór.

Obliba elektronické pošty je velmi vysoká napříč všemi věkovými skupinami, zatímco další formy komunikace přes internet (telefonování, videohovory, chat nebo diskusní fórum) mají více v oblibě zejména mladší uživatelé internetu.

Velmi časté je též využití internetu pro vyhledávání informací, 81 % uživatelů internetu starších 16 let (4 397 tis.) hledalo ve 2. čtvrtletí 2010 informace o zboží a službách, 53 % (2 882 tis.) hledalo informace o kultuře, 40 % (2 198 tis.) zajímaly informace týkající se cestování a ubytování, 31 % uživatelů (1 695 tis.) hledalo na internetu informace o zdraví.

Zatímco informace o zboží a službách, cestování nebo kultuře zajímají přibližně stejné množství mužů a žen, informace o zdraví hledají především ženy: každá čtvrtá žena (25 %, 1 156 tis.) hledá na internetu informace o zdraví, to je více než dvojnásobek počtu mužů, kteří se zajímali o tutéž tematiku (13 % všech mužů, 539 tis.).

Jednou z činností, u které velmi rychle v posledních letech narůstá počet uživatelů, je hledání práce, v roce 2006 k tomuto účelu využilo internet 347 tis. jednotlivců starších 16 let, v roce 2010 to bylo již 637 tis. jednotlivců, přičemž míra nezaměstnanosti byla podle údajů Výběrového šetření pracovních sil ČSÚ ve druhém čtvrtletí těchto let stejná. V roce 2006 hledalo zaměstnání pomocí internetu 17 % všech nezaměstnaných, v roce 2010 tento podíl činil již 43 %, přičemž častěji internet k hledání práce využívají nezaměstnaní s terciárním vzděláním (73 % z nich) než středoškoláci (65 %), vyučení (34 %) a nezaměstnání se základním vzděláním (30 %).

Bez zajímavosti jistě není fakt, že častěji než nezaměstnaní (160 tis.) se na internetu po nové práci poohlížejí zaměstnaní (324 tis.).




Poznámka: podrobné metodické informace vztahující se k tomuto textu jsou k nalezení pod následujícím odkazem:
http://www.czso.cz/csu/czso/informace_o_setreni_informacni_technologie_v_domacnostech_a_mezi_jednotlivci