Úvod

Úvod

Sčítání lidu patří k důležitým statistickým akcím přinášejícím množství údajů o obyvatelstvu, domovním a bytovém fondu podle stanovených kritériích k určitému datu, které lze následně různě vzájemně kombinačně třídit a získat tak enormní množství informací o populaci žijící na daném území. Během 20. a počátkem 21. století se cenzy na našem území pravidelně (s výjimkou období nacistické okupace) uskutečňovaly v desetiletých periodách. Jednou ze sledovaných charakteristik obyvatelstva je nejvyšší stupeň dosaženého školního vzdělání.

Vyspělost každé země a její kulturní úroveň dokládá vzdělanost obyvatel a zároveň odráží i její duchovní potenciál. Právo každého na vzdělání, a také povinná školní docházka po dobu stanovenou zákonem, je v současnosti v České republice zakotveno v čl. 33 odst. 1 Listiny základních práv a svobod, která je součástí ústavního pořádku České republiky. Délka povinné školní docházky je stanovena v platném znění školského zákona a v současnosti trvá devět let. V druhém odstavci uvedeného článku Listiny základních práv a svobod je zmíněno právo na bezplatné vzdělání v základních a středních školách a podle schopností občana a možností společnosti též na školách vysokých. Bezplatnost vzdělání, která se vztahuje jen na státní občany České republiky, je hrazena z příjmů státního rozpočtu. Ze zmíněného článku Listiny základních práv a svobod vyplývá povinnost státu poskytovat vzdělání přímo, nebo zabezpečit, aby vzdělání na odpovídající úrovni poskytovaly jiné než státní instituce. Zajištění vzdělání jako jeden z úkolů státu je obsaženo také v mezinárodních smlouvách, jimiž je Česká republika vázána. O právu na vzdělání pojednávají zejména Mezinárodní pakt o hospodářských, sociálních a kulturních právech (č. 120/1976 Sb.), Úmluva o právech dítěte (č. 104/1991 Sb.) a Dodatkový protokol k (Evropské) Úmluvě o ochraně lidských práv a základních svobod z 20. 3. 1952 (č. 209/1992 Sb.). Dále je v článku 33 odst. 3 Listiny základních práv a svobod stanoveno, že po splnění podmínek daných školským zákonem je možné zřizovat jiné školy než státní, kde lze poskytovat vzdělání za úplatu. Tyto nové možnosti, které poskytuje demokratická společnost, a to nejen z hlediska pestré škály nabízených studijních programů, jenž mohou realizovat státní, ale i soukromá školní zařízení, se také mohly promítnout do výsledků sčítání lidu 2001.

Právním podkladem pro realizaci tohoto sčítání byl zákon č. 158/1999 Sb., o sčítání lidu, domů a bytů 2001.

Mezi otázkami zařazenými do sčítacích tiskopisů užitých při sčítání lidu 2001, na které měli občané podle zákona č. 158/1999 Sb. § 6 odst. 4 povinnost odpovědět úplně, správně, pravdivě a včas (vyjma deklaratorních otázek týkajících se národnosti a náboženského vyznání) byla otázka č. 15 Sčítacího listu osob zjišťující nejvyšší ukončené vzdělání, vyplňovaná pouze 15-ti letými a staršími osobami podle nejvyšší dokončené školy.

Škála zjišťovaných stupňů vzdělání byla zformulována v souladu s Mezinárodní normou pro klasifikaci vzdělání (ISCED – International Standard Classification of Education) vytvořenou UNESCEM a platným školským zákonem a obsahovala tyto možnosti:

  1. bez vzdělání (ISCED 0) – zapsaly osoby, které neměly dokončený ani 1. stupeň základní školy nebo zvláštní školy, ani pomocnou nebo dřívější obecnou či národní školu;
  2. neukončené základní vzdělání (ISCED 1) – zapsaly osoby, které absolvovaly pouze 1. stupeň základní školy, pomocnou školu, dřívější obecnou nebo národní školu;
  3. ákladní vzdělání (ISCED 2) – zapsaly osoby, které ukončily 2. stupeň základní školy, 2. stupeň speciální školy, 3. stupeň zvláštní školy, praktickou školu, měšťanskou školu, občanskou školu. Ukončené základní vzdělání zapsali i studenti šesti a osmiletého gymnázia, případně osmiletých oborů konzervatoře, pokud již absolvovali první dva resp. čtyři ročníky příslušného gymnázia (konzervatoře), tj. dosáhli věku ukončení základní školní docházky. Do základního vzdělání patří i absolventi učilišť pro žáky s nedokončeným základním vzděláním, odborných učilišť s upravenými učebními plány a kurzů pro doplnění základního vzdělání;
  4. vyučení bez maturity (ISCED 3) – absolventi oborů středních odborných učilišť, ukončených závěrečnou zkouškou; patří sem rovněž ukončené studium učebních oborů na dřívějších odborných učilištích, zvláštních odborných učilištích, učňovských školách;
  5. střední odborné vzdělání bez maturity (ISCED 3) - absolventi studijních oborů středních odborných škol, jejichž délka studia je kratší než 4 roky a končí závěrečnou zkouškou. Patří sem absolvování různých typů dřívějších škol jednoletých až tříletých, včetně dívčích odborných škol, rodinných škol, obchodních škol apod.;
  6. učební obory s maturitou (ISCED 3) – absolvování středního odborného učiliště, ukončení studia maturitní zkouškou;
  7. úplné střední všeobecné s maturitou (ISCED 3) absolventi gymnázií, středních všeobecně vzdělávacích škol, jedenáctiletých a dvanáctiletých středních škol, reálek a reálných gymnázií, vyšších dívčích škol, vojenských gymnázií apod.;
  8. úplné střední odborné s maturitou (ISCED 3) – absolvování oborů na středních odborných školách, ukončené maturitní zkouškou, všechny dřívější střední průmyslové školy, zdravotnické, ekonomické, pedagogické, umělecké apod., konzervatoř jen v případě, že byla ukončena maturitou;
  9. nástavbové studium, absolvování dvou nebo více středních škol (ISCED 4) – vyznačili absolventi nástavbového studia (určené pro uchazeče se středním odborným vzděláním a ukončené maturitou) i absolventi dvou nebo více středních škol ukončených závěrečnou zkouškou nebo maturitou;
  10. vyšší odborné vzdělání (ISCED 5) – do této úrovně vzdělání patří absolvování vyšší odborné školy, ukončené absolutoriem, konzervatoř ukončená absolutoriem, bývalé pomaturitní studium, experimentální vyšší studium na středních odborných školách;
  11. vysokoškolské bakalářské (ISCED 5) – pouze absolventi bakalářského studijního programu (3-4 roky), nositelé akademických titulů (Bc., BcA.);
  12. vysokoškolské (ISCED 5) – zahrnuje většinu absolventů vysokých škol a absolventy současného magisterského studijního programu (4-6 roků); nositelé titulů Mgr., MgA., Ing., MUDr., JUDr., RNDr., MVDr., PhDr., ThDr. aj.);
  13. mvědecká příprava (ISCED 6) - patří sem pouze současný doktorský studijní program a bývalá vědecká příprava, tzn. nositelé titulů PhD., ThD., CSc., DrSc. aj.
Vysvětlivky k pojmům užívaných v této publikaci
(pokud nejsou uvedeny úplné názvy, resp. podrobnější struktura)



Zveřejněno dne: $datum
Data jsou platná ke dni zveřejnění publikace.