Úvod
Přílohy
ÚvodSčítání lidu patří k důležitým statistickým akcím přinášejícím množství údajů o obyvatelstvu, domovním a bytovém fondu podle stanovených kritériích k určitému datu, které lze následně různě vzájemně kombinačně třídit a získat tak enormní množství informací o populaci žijící na daném území. Během 20. a počátkem 21. století se cenzy na našem území pravidelně (s výjimkou období nacistické okupace) uskutečňovaly v desetiletých periodách. Jednou ze sledovaných charakteristik obyvatelstva je nejvyšší stupeň dosaženého školního vzdělání. Vyspělost každé země a její kulturní úroveň dokládá vzdělanost obyvatel a zároveň odráží i její duchovní potenciál. Právo každého na vzdělání, a také povinná školní docházka po dobu stanovenou zákonem, je v současnosti v České republice zakotveno v čl. 33 odst. 1 Listiny základních práv a svobod, která je součástí ústavního pořádku České republiky. Délka povinné školní docházky je stanovena v platném znění školského zákona a v současnosti trvá devět let. V druhém odstavci uvedeného článku Listiny základních práv a svobod je zmíněno právo na bezplatné vzdělání v základních a středních školách a podle schopností občana a možností společnosti též na školách vysokých. Bezplatnost vzdělání, která se vztahuje jen na státní občany České republiky, je hrazena z příjmů státního rozpočtu. Ze zmíněného článku Listiny základních práv a svobod vyplývá povinnost státu poskytovat vzdělání přímo, nebo zabezpečit, aby vzdělání na odpovídající úrovni poskytovaly jiné než státní instituce. Zajištění vzdělání jako jeden z úkolů státu je obsaženo také v mezinárodních smlouvách, jimiž je Česká republika vázána. O právu na vzdělání pojednávají zejména Mezinárodní pakt o hospodářských, sociálních a kulturních právech (č. 120/1976 Sb.), Úmluva o právech dítěte (č. 104/1991 Sb.) a Dodatkový protokol k (Evropské) Úmluvě o ochraně lidských práv a základních svobod z 20. 3. 1952 (č. 209/1992 Sb.). Dále je v článku 33 odst. 3 Listiny základních práv a svobod stanoveno, že po splnění podmínek daných školským zákonem je možné zřizovat jiné školy než státní, kde lze poskytovat vzdělání za úplatu. Tyto nové možnosti, které poskytuje demokratická společnost, a to nejen z hlediska pestré škály nabízených studijních programů, jenž mohou realizovat státní, ale i soukromá školní zařízení, se také mohly promítnout do výsledků sčítání lidu 2001. Právním podkladem pro realizaci tohoto sčítání byl zákon č. 158/1999 Sb., o sčítání lidu, domů a bytů 2001. Mezi otázkami zařazenými do sčítacích tiskopisů užitých při sčítání lidu 2001, na které měli občané podle zákona č. 158/1999 Sb. § 6 odst. 4 povinnost odpovědět úplně, správně, pravdivě a včas (vyjma deklaratorních otázek týkajících se národnosti a náboženského vyznání) byla otázka č. 15 Sčítacího listu osob zjišťující nejvyšší ukončené vzdělání, vyplňovaná pouze 15-ti letými a staršími osobami podle nejvyšší dokončené školy. Škála zjišťovaných stupňů vzdělání byla zformulována v souladu s Mezinárodní normou pro klasifikaci vzdělání (ISCED – International Standard Classification of Education) vytvořenou UNESCEM a platným školským zákonem a obsahovala tyto možnosti:
Vysvětlivky k pojmům užívaných v této publikaci
(pokud nejsou uvedeny úplné názvy, resp. podrobnější struktura) |
Zveřejněno dne: $datum
Data jsou platná ke dni zveřejnění publikace.