Metodické vysvětlivky
Přílohy
Metodické vysvětlivkyČeský statistický úřad v souladu se zákonem č. 89/1995 Sb., o státní statistické službě, ve znění pozdějších předpisů a s ohledem na zákon č. 101/2000 Sb., o ochraně individuálních dat, uskutečnil v březnu roku 2003 výběrové zjišťování o peněžních a naturálních příjmech domácností za rok 2002 – Mikrocenzus 2002. Účelem šetření bylo získat reprezentativní údaje o úrovni a struktuře příjmů a základní sociálně demografické charakteristiky domácností a jejich členů, potřebné k analýze příjmových ukazatelů. V zájmu omezení zátěže domácností nebyly zařazeny žádné doplňkové okruhy otázek (údaje o bytě, náklady na bydlení, vybavenost domácností). Stejně jako v předcházejících mikrocenzech jsou příjmové údaje publikovány za společně hospodařící domácnosti, které jsou nejmenší ekonomickou jednotkou. Samostatné zpracování a publikování údajů za jednotlivé osoby se nepředpokládá. Výjimkou je tabulka č. 17 zpracovaná podle metodiky Evropského úřadu pro statistiku (Eurostat), v níž jsou uvedeny charakteristiky osob s příjmem pod hranicí chudoby. 1. Organizace šetření 1.1 Výběr domácností Pro Mikrocenzus 2002 bylo vybráno 11 040 bytů, tj. zhruba 0,25 % (v Hl. m. Praze 0,5 %) z celkového počtu trvale obydlených bytů. Výběrový plán byl založen na náhodném dvoustupňovém výběru. Oporou výběru byl registr sčítacích obvodů (dále SO), odrážející územní organizaci platnou v době sčítání lidu, domů a bytů (SLDB) 2001. Celý výběr probíhal centrálně v oddělení registru sčítacích obvodů. Malé sčítací obvody (dále SO), s méně než 24 byty, nebyly do výběru zařazeny. Výběr byl prováděn nezávisle pro každý kraj. Při zadání výběru bylo přihlíženo k optimální velikosti tazatelského obvodu (24 bytů) se záměrem minimalizovat počet tazatelů a vytvořit tak podmínky pro nábor těch nejkvalitnějších. První stupeň výběru (výběr SO) byl rozdělen na dvě části. Nejprve byla metodou znáhodněného systematického výběru s pravděpodobnostmi zahrnutí přímo úměrnými počtu trvale obydlených bytů vybrána polovina z plánovaného počtu SO, tj. 460. Ke každému z nich byl pak vybrán ještě jeden SO ze stejné základní sídelní jednotky (resp. obce, resp. katastru – v případě, že v daném menším územním celku existoval pouze jeden SO). V každém vybraném SO byl na druhém stupni proveden prostý náhodný výběr 12 trvale obydlených bytů. Jednotlivým krajským reprezentacím ČSÚ (dále KR) byly zaslány seznamy takto vybraných bytů s adresou a pořadovým číslem vybraného bytu v domě. Úkolem KR bylo zjistit a do seznamů doplnit jména uživatelů vybraných bytů.
1.2 Zjišťování údajů v domácnostech Vlastní šetření ve vybraných bytech proběhlo v době od 28. února do 25. března 2003. Pro práci s domácnostmi byli na úrovni krajů vyškoleni tazatelé, většinou osvědčení externí spolupracovníci OO ČSÚ, kteří byli honorováni podle počtu přidělených a vyšetřených bytů. Zjišťování údajů v domácnostech bylo nejobtížnější částí celého šetření; tazatelé především museli přemoci obecnou neochotu obyvatelstva sdělovat své příjmy a trpělivě vysvětlovat, proč právě jejich domácnost byla vybrána a proč je takové šetření nutné. Jednotkou zjišťování byla bytová domácnost, tzn. do šetření byly zahrnuty všechny osoby, které měly ve vybraném bytě v průběhu roku 2002 alespoň po dobu 1 měsíce obvyklé (tzn. jediné nebo hlavní) bydliště. Toto pravidlo se uplatňovalo i na cizí státní příslušníky a podnájemníky. Celé šetření se týkalo roku 2002, probíhalo formou rozhovoru a zjištěné údaje tazatel zapisoval do předepsaných formulářů. Dotazník A se vztahoval k celému bytu, obsahoval seznam obvykle bydlících osob a jejich sociálně-ekonomické charakteristiky: rok narození, pohlaví, rodinný stav, rok sňatku, nejvyšší dokončené vzdělání, převažující ekonomická aktivita v roce 2002 a zdroje příjmů. Dále se u každé osoby zjišťoval vztah k uživateli bytu, společné hospodaření s jinými osobami bydlícími v bytě, příp. důvod a délka jejich nepřítomnosti v bytě v roce 2002. Za nevyšetřený byt tazatel vyznačil důvod nevyšetřenosti a pokusil se zjistit základní charakteristiky domácnosti bydlící v bytě (počet osob, ekonomická aktivita uživatele bytu, nezaopatřené děti). Dotazník B se vyplňoval zvlášť za každou samostatně hospodařící domácnost a měl tři části:
2. Metodické vysvětlivky k publikovaným údajům
2.1 Základní pojmy Publikace obsahuje výsledky za společně hospodařící domácnosti. Konstrukce hospodařící domácnosti je založena na dobrovolném prohlášení osob obvykle bydlících ve vybraném bytě, že společně žijí a hospodaří, tzn. společně hradí základní výdaje domácnosti (strava, bydlení a ostatní provozní výdaje).. Pro zjišťované údaje byl z časového hlediska uplatňován rozdílný přístup s ohledem na jejich charakter: Při kódování a zpracování údajů o složení domácnosti byla uplatněna nová metodika. V dřívějších mikrocenzech byl počet osob a jejich sociální status určován podle stavu k 31. 12. příslušného roku. V Mikrocenzu 2002 se osoby žijící v domácnosti jen část roku (stěhování, narození, delší nepřítomnost z důvodu pobytu v zahraničí, základní vojenské služby nebo výkonu trestu) započítávaly do počtu osob jen částí, která odpovídala době jejich účasti na společném hospodaření domácnosti. Přes toto časové sblížení údajů o složení domácnosti a o peněžních příjmech mohou vznikat zdánlivé nelogičnosti a rozpory v datech, např. počet členů větší než 1 v jednočlenných domácnostech nebo příjmy z hlavního zaměstnání v domácnostech bez ekonomicky aktivních členů. Některé charakteristiky domácnosti se odvozují z údajů za osobu v čele v domácnosti. V úplných rodinách (manžel – manželka, druh – družka) se jako osoba v čele domácnosti vyznačil vždy muž, bez ohledu na jeho ekonomickou aktivitu. U neúplných rodin (jen jeden rodič s dětmi) a nerodinných domácností (osoby nespojené manželským/partnerským vztahem ani vztahem rodič – dítě) byla prvním hlediskem pro určení osoby v čele ekonomická aktivita a druhým výše peněžního příjmu jednotlivých členů domácnosti. Tato zásada byla uplatňována také u složitějších typů hospodařících domácností (např. při společném hospodaření dvou úplných rodin). 2.2 Popis ukazatelů Pro všechny ukazatele platí obecné zásady uvedené v bodu 2.1, v této části již nebudou zvlášť zdůrazňovány. 2.2.1 Složení domácnosti 2.2.2 Peněžní a naturální příjmy Peněžní příjmy jsou publikovány jako hrubé. Dotazy na peněžní příjmy byly formulovány tak, aby co nejméně zatěžovaly respondenty a přinesly co nejpřesnější informace. Příjmy z pracovní činnosti se zjišťovaly jako hrubé (pouze u mezd byla možnost udat místo hrubé mzdy čistou), tzv. ostatní příjmy (z kapitálového majetku, z pronájmu, z příležitostných činností) jako čisté. Systém zjišťování a zpracování umožnil podle platných předpisů přepočítat čistou mzdu na hrubou a dopočítat odpovídající částky na zdravotní a sociální pojištění a daň z příjmu fyzických osob. Po odečtení příslušných srážek byl získán čistý peněžní příjem jednotlivých členů, sečtením za všechny osoby pak vznikl hlavní ukazatel mikrocenzu – čistý peněžní příjem domácnosti. Protože při souběhu zdanitelných příjmů z různých zdrojů je základem daně jejich součet (nový zákon o dani z příjmů fyzických osob platí od roku 1996), nelze již vyčíslovat čisté peněžní příjmy v podrobnější struktuře. Pro udržení časové řady je v tabulkách uveden čistý peněžní příjem z hlavního zaměstnání. U osob, které měly zdanitelné příjmy z více zdrojů, se jedná o odhad – daň byla vypočtena z hrubých příjmů ze závislé činnosti snížených o nezdanitelnou část, bez ohledu na ostatní příjmy. Naturální příjmy tvoří především spotřeba produkce z vlastního hospodářství nebo podniku. Spotřebu hlavních produktů, jako maso, vejce, ovoce, brambory, zelenina, víno, zapisoval tazatel v jednotkách množství, při zpracování bylo množství ohodnoceno průměrnou maloobchodní cenou za rok 2002 zjištěnou ve statistice rodinných účtů. K tomu je připočtena hodnota ostatních potravin získaných z vlastního hospodářství. Součástí naturálních příjmů je také hodnota bezplatného stravování ve vlastním podniku, potravinářské a průmyslové výrobky a služby poskytnuté z vlastního podniku pro domácnost (bez hodnoty použitého materiálu). Dále byla do naturálních příjmů připočtena hodnota naturálních darů, jež domácnost obdržela od osob nebo domácností, které nežily ve vybraném bytě. Za naturální transfery se nepovažovaly bezplatně poskytované služby (např. výpomoc při úklidu) ani bezplatné bydlení u příbuzných. U domácností bydlících ve vlastním rodinném domku, resp. ve vlastním bytě, není v naturálních příjmech zahrnut odhad tzv. hypotetického nájemného. Podrobné položky příjmů jsou vyčísleny v tab. 1, řada z nich má ovšem velmi nízkou hodnotu. Proto byla v ostatních tabulkách zvolena legenda stručnější, což lépe umožní postihnout rozdíly v úrovni a struktuře příjmů různých typů domácností. V případě zájmu je možné zpracovat výstupy i v podrobných položkách za jakékoliv třídění s dostatečným počtem domácností. Vysvětlivky k některým položkám: Jiné příjmy zahrnují příjmy z pronájmu, příjmy z příležitostných činností, příjmy od pojišťoven, příjmy od organizací jinde neuvedené (např. stipendia, kapesné učňů, příjmy za příležitostné práce pro organizace, náhrady související s nápravou majetkových křivd, příspěvky vyplácené charitativními a neziskovými organizacemi, plnění poskytovaná v souvislosti s výkonem základní vojenské nebo civilní služby, výhry z loterií, sázek a hracích automatů), pravidelné peněžní transfery od osob a domácností žijících odděleně od šetřené domácnosti (alimenty, příspěvky dětem nebo manželce/manželovi žijícím odděleně, náhrady za způsobené škody), jednorázové peněžité dary, dědictví, odstupné za uvolnění bytu aj. příjmy od soukromých osob. 2.2.3 Charakteristiky domácností Ukazatele charakterizující konkrétní typy domácností jsou používány jednak jako třídící hlediska v tabulkách, jednak jsou jako strukturální výstupy součástí každé tabulky. Většinou byly konstruovány až při centrálním zpracování na základě údajů za jednotlivé členy.
2.3 Popis tabulek Hlavička tabulky obsahuje definici podsouboru vzniklého tříděním, údaje za daný podsoubor popisuje legenda. Při vytváření tabulek bylo přihlíženo k tomu, aby tříděním vznikly podsoubory s dostatečnou četností pro zpracování. Pokud se v hlavičce používá zkrácený výraz "děti", míní se tím vždy děti nezaopatřené. Při třídění domácností podle výše peněžních příjmů byl vždy používán příjem čistý. První část tabulky obsahuje údaje o složení a příjmech domácností. Údaje o peněžních příjmech jsou publikovány převážně jako průměry na osobu, ve vybraných tabulkách byly příjmy přepočteny na domácnost nebo na spotřební jednotku OECD. Ve všech tabulkách je uveden průměrný počet spotřebních jednotek na domácnost, což umožní uživatelům po jednoduchém přepočtu získat průměry na spotřební jednotku za jakékoliv z publikovaných třídění. V tab. 1 jsou údaje o peněžních příjmech v podrobnějším členění, v ostatních tabulkách je legenda omezena jen na hlavní zdroje příjmů. Druhá část tabulky poskytuje informace o příjmovém rozdělení domácností a osob. Tato část není zařazena do tabulek, kde peněžní příjmy na osobu byly použity jako třídící hledisko. V třetí části jsou připojeny tzv. charakteristiky domácností, které udávají strukturu domácností podle různých třídících znaků a tak doplňují, resp. vysvětlují údaje o příjmech. Údaje v jednotlivých políčkách tabulek byly vypočteny nezávisle na sobě přímo z prvotních dat a zaokrouhleny. Z toho vyplývá, že počet domácností nebo osob celkem nemusí být roven součtu četností v daném třídění. Totéž platí pro návaznost souhrnných a podrobných položek příjmů; v důsledku zaokrouhlení na celé Kč ne vždy se hrubé příjmy celkem rovnají součtu podpoložek. Relativní údaje v % byly počítány z absolutních hodnot a zaokrouhleny 1 desetinné místo, takže ani součet procent nemusí být vždy roven 100 (celku) Poznámky k některým tabulkám: Tab. 1 – podle sociálních skupin. Definice sociálních skupin jsou srovnatelné v dlouhodobé časové řadě mikrocenzů. V důsledku ekonomické transformace zanikla skupina družstevních rolníků – změnili se na podnikatele nebo na členy produkčních družstev, kteří se zařazují do dělníků, resp. ostatních zaměstnanců. Tab. 4 – příjmové rozdělení podle příjmu na domácnost. Tabulka patří mezi tradiční výstupy, i když ve srovnání s tříděním podle příjmu na osobu je v určitém smyslu zavádějící. Nejnižší příjmové skupiny tvoří převážně domácnosti důchodců (jsou většinou jednočlenné nebo dvoučlenné) a rodiny s dětmi jsou ve vyšších příjmových pásmech, zatímco v třídění podle průměru na osobu je tomu naopak. Příjmy jsou v tabulce propočteny jako průměry na domácnost. Tab. 5 – decilové rozdělení domácností. Decily rozdělují domácnosti seřazené vzestupně podle výše ročního čistého peněžního příjmu na osobu do 10 stejně velkých skupin, tzn. každá zahrnuje 10 % domácností. Hodnoty decilů jsou dány příjmem poslední domácnosti v daném decilovém intervalu, v tabulkách jsou uvedeny pod čistými peněžními příjmy. Při přepočtu údajů z výběru na celou populaci nelze zajistit, aby byl v jednotlivých decilových skupinách dodržen přesně stejný počet, takže absolutní údaje o počtu domácností v jednotlivých intervalech se nepatrně liší. Tab. 6 – rozdělení domácností podle poměru příjmů k životnímu minimu. V této tabulce jsou domácnosti roztříděny podle podílu čistých peněžních příjmů a životního minima dané domácnosti. Stupnice vyjadřuje příjem domácnosti v násobcích životního minima a byla zvolena tak, aby intervaly co nejlépe navazovaly na současné předpisy o poskytování dávek státní sociální podpory. Tab. 8 – domácnosti podle druhu – definice EU. Tabulka je zařazena z důvodů mezinárodní srovnatelnosti. Tato typologie domácností patří totiž mezi základní třídící hlediska, za něž Eurostat publikuje výsledky statistických a sociologických šetření u domácností v zemích EU. Tab. 10 – třídění podle velikosti obce. Velikost obce je odvozena z počtu obyvatel na základě údajů demografické statistiky k 31. prosinci 2002 a podle správní organizace k 1. lednu 2003. Tab. 13 – druh domácnosti a vzdělání. Do zpracování byly zahrnuty pouze domácnosti s ekonomicky aktivní osobou v čele. V úplných rodinách je vzdělání osoby v čele kombinováno se vzděláním manželky, přičemž byly vypuštěny kombinace s nedostatečnou četností výskytu. Do základního vzdělání bylo zahrnuto i vyučení (bez maturity), příp. osoby s neukončeným vzděláním. Tab. 16 – domácnosti v pásmu chudoby. Pojem "hranice chudoby" se v ČR zatím používá málo a není přesně definován. Sociální potřebnost, resp. nárok na určitou sociální dávku, se v ČR posuzuje podle vztahu příjmů a životního minima domácnosti. V zemích EU je zejména v posledním desetiletí věnována mimořádná pozornost finanční situaci domácností a životním podmínkám, což vyvolalo potřebu jednotné a (pokud možno) všeobecně použitelné definice chudoby. Obvykle se vychází ze střední hodnoty příjmů (průměru nebo mediánu, což je příjem prostřední domácnosti v souboru uspořádaném podle výše příjmů) zjištěných v určitém šetření a hranice chudoby se vyčíslí jako určité procento z této střední hodnoty. Existují ovšem i různé způsoby výpočtu středních hodnot (na osobu, na spotřební jednotku). Volba nejvhodnější kombinace výše uvedených možností byla předmětem studia expertů v řadě zemí i Eurostatu. Dospěli k názoru, že pro mezinárodní srovnání bude hranice chudoby konstruována jako 60 % mediánu a jako doplňující informace budou zpracovávány též údaje za domácnosti s příjmy do 50 % a 70 % mediánu. Současně připustili, že pro vnitřní potřebu jednotlivých zemích je možno použít i jiné relace (např. 50 % mediánu), jestliže jsou s ohledem na příjmové rozdělení domácností v dané zemi vhodnější. V tabulce 16 byly použity různé definice relativní chudoby, aby bylo zřejmé, jak jiný metodický přístup může ovlivnit počet "chudých" domácností, jejich složení i průměrný příjem. Pro názornost byly průměry ve spodní části tabulky ve všech sloupcích propočteny stejnou metodou, tj. jako průměry na osobu. Pro uživatele z tabulky jednoznačně vyplývá, že nelze informovat např. o podílu domácností pod hranicí chudoby, aniž by bylo řečeno, jak byla tato hranice určena a jakému příjmu odpovídá. Základem pro výpočet procent v první části tabulky byl celkový počet domácností, osob, nezaopatřených dětí a nepracujících důchodců v ČR, procenta v části "charakteristiky domácností" jsou počítána obvyklým způsobem, tj. z počtu domácností v příslušném sloupci. Tab. 17 – vybrané charakteristiky osob ohrožených příjmovou chudobou. V ČR je obvyklé zpracovávat a publikovat výsledky příjmových šetření za hospodařící domácnosti. Eurostat však při analýze chudoby v současné době dává přednost výstupům za osoby. Proto byla jako poslední zařazena tabulka používaná pro hodnocení příjmové chudoby osob, zpracovaná přesně podle metodiky Eurostatu. Jednotkou zpracování byla osoba, do zpracování byli zahrnuti všichni členové domácností. Každé osobě byl přiřazen příjem na spotřební jednotku EU vypočtený z příjmu domácnosti, z níž pocházely. Všichni členové téže domácnosti měli tudíž stejný příjem na SJ. Další postup byl analogický jako při práci s HD – osoby byly setříděny podle výše příjmu na SJ a po určení mediánu byly vypočteny relativní hranice příjmové chudoby. Legenda obsahuje demografické charakteristiky zpracovávaných osob a ukazatele vztahující se k celé domácnosti, speciálně vytvořené pro tuto tabulku. Jsou to: Ekonomická aktivita členů domácnosti – stanoví se v závislosti na druhu ekonomické aktivity členů domácnosti podle těchto pravidel: Vzdělanostní úroveň domácnosti – určuje se podle nejvyššího dosaženého vzdělání osoby v čele, v úplných rodinách se bere v úvahu i vzdělání druhého partnera: Koeficient příjmové nerovnosti (S80/S20 quintile share ratio) – poměr objemu příjmů připadajících na 20 % osob s nejvyššími příjmy na SJ EU (5. kvintil) k objemu příjmů připadajících na 20 % osob s nejnižšími příjmy na SJ EU (1. kvintil). Vyšší hodnota koeficientu znamená vyšší diferenciaci příjmů. Indikátor relativního propadu příjmů (Relative at-risk-of-poverty gap) – rozdíl mezi mediánem příjmu osob pod hranicí chudoby a danou hranicí chudoby, vyjádřený v % z této hranice. Vyšší hodnota ukazatele značí hlubší propad osob pod hranici chudoby. V tab. 17 byla za hranici chudoby zvolena hodnota 60 % mediánu příjmů na SJ EU. V takto definovaném podsouboru osob s příjmy na SJ EU pod hranici chudoby byl určen medián příjmů za celek, za muže a za ženy a provedeny výše popsané výpočty. Giniho koeficient – počítá se z celého souboru osob, kde jsou osoby opět uspořádány vzestupně podle výše peněžního příjmu na SJ EU. Vyjadřuje vztah mezi kumulativním podílem počtu osob a kumulativním podílem jejich příjmů. Pohybuje se od 0 do 1, přičemž vyšší hodnota značí větší nerovnost v příjmech, v publikacích se většinou uvádí v procentech.
3. Přesnost výsledků mikrocenzu Při interpretaci a analýze výsledků mikrocenzu je třeba mít neustále na paměti, že vznikly zpracováním dat získaných z výběrového šetření. Tzn. všechny publikované údaje jsou v podstatě odhady zatížené určitou chybou a nikoliv přesná čísla. Tato chyba má dvě složky - výběrovou a nevýběrovou. Nevýběrová chyba se vyskytuje ve všech zjišťováních, tedy i u vyčerpávajících šetření. Může vzniknout z různých příčin, nejčastěji z důvodu nedokonalé metodiky nebo jejího nepřesného dodržování, dále též chybnými postupy při zpracování materiálu, neochotou respondentů sdělovat úplné a přesné informace apod. Precizní prací ve všech fázích přípravy a průběhu šetření ji lze tedy významně ovlivnit. Posoudit vliv nevýběrové chyby na výsledné údaje je dosti obtížné, při dobré definici kontrolních ukazatelů může k jejímu vyhodnocení posloužit porovnání se strukturou údajů zjištěnou při úplných cenzech. Výběrová chyba vzniká v důsledku toho, že ze všech možných výběrů stejného rozsahu ze základního souboru se náhodně (bez vracení) vybírá pouze jeden výběrový soubor a údaje z něho reprezentují (po přepočtech) soubor základní - jinými slovy tedy vzniká vztažením vlastností výběrového souboru na celý základní soubor. Chybu způsobenou volbou výběrového souboru lze s určitou předem zvolenou pravděpodobností vymezit na základě teorie výběrových šetření. Její velikost, zjednodušeně řečeno, souvisí jednak s rozsahem výběrového souboru (podsouboru/vzorku domácností příslušného typu) a dále s četností výskytu a variabilitou daného ukazatele v tomto vzorku. V případě Mikrocenzu 2002 silně omezený rozsah výběrového souboru má za následek vyšší hodnoty výběrových chyb, ale vzhledem ke kvalitnější práci tazatelů lze předpokládat, že vliv nevýběrové chyby byl naopak lépe eliminován a získané výsledky jsou co do vypovídací schopnosti naprosto srovnatelné se všemi předchozími mikrocenzy. 3.1 Odhady výběrových chyb, intervaly spolehlivosti Velikost výběrové chyby lze vyjádřit buď bodovým odhadem rozptylu, resp. směrodatné odchylky, nebo intervalem spolehlivosti pro odhad sledovaného ukazatele. Nejčastěji se okolo odhadu konstruuje tzv. 95 % interval spolehlivosti (vynásobením směrodatné odchylky odhadu kvantilem normovaného normálního rozdělení, tj. hodnotou 1,96). Jedná se o interval, ve kterém s 95 % pravděpodobností leží skutečná hodnota odhadované charakteristiky. V této publikaci jsou sledovanými ukazateli buď absolutní četnosti, resp. frekvence, výskytu nějakého sledovaného znaku, nebo průměry příp. součty nějaké příjmové položky. V teorii výběrových šetření se nejčastěji rozlišují dva typy úhrnů, a to úhrny základní a dílčí. Základní úhrny jsou primární úhrny určité statistické veličiny za celý základní soubor. Dílčí úhrny jsou vypočteny za podsoubory, které vznikají na základě třídění (např. podle sociální skupiny osoby v čele domácnosti) Největším problémem při stanovení výběrové chyby je výpočet směrodatné odchylky, která se pro každý typ odhadu počítá jinak. Nejsnadnějším je odhad směrodatné odchylky pro úhrn četnosti nebo pro relativní četnost výskytu určité charakteristiky v souboru (například počet domácností samostatně činných osob a jejich relativní zastoupení v celkovém počtu domácností). Pro ostatní odhady (např. úhrny příjmů, resp. z nich vytvořené průměry na domácnost nebo osobu) je nutné směrodatnou odchylku vypočítat přímo z individuálních dat. I v době výkonných počítačů je tato záležitost poměrně pracná, zvláště v případě dílčích úhrnů, kde je nutné směrodatnou odchylku spočítat pro každý podsoubor zvlášť. Pro běžné uživatele není účelné detailně popisovat příslušné teoretické aspekty a vzorce, proto jsou dále jen zjednodušeně uvedeny použité matematické postupy. Jak se přesnost výsledků projevuje u různých typů domácností a různých druhů příjmů dokumentuje 5 přiložených tabulek s intervaly spolehlivosti pro vybraná základní třídění. 3.2 Intervaly spolehlivosti pro četnosti Následující dva výrazy jsou zjednodušenými aproximacemi přesných vzorců a lze je použít jen u náhodných veličin s binomickým rozdělením, tj. pro odhad úhrnu četností (např. charakteristiky domácností - počet neúplných rodin apod.). Odchylky mezi aproximacemi a přesnými vzorci potom nejsou statisticky významné. Vzorec pro dílčí úhrny však může dávat nepřesné výsledky pro malé odhady základního úhrnu (dále charakteristiky A). Z tohoto důvodu v Tab. II. nejsou vůbec uváděny hodnoty v levém horním rohu. Oba vzorce mohou být užity jako návod na dopočet intervalu spolehlivosti pro náhodné veličiny s binomickým rozdělením: a) pro základní úhrn 3.3 Intervaly spolehlivosti v obecném případě Pokud se nejedná o náhodnou veličinu s binomickým rozdělením, nelze užít předchozí aproximace a je nutné směrodatnou odchylku počítat přímo z individuálních dat. Výpočet 95% intervalu spolehlivosti pro odhad h ukazatele H se obvykle provádí na základě obecného vztahu: kde h je odhad ukazatele H a 3.4 Způsob použití přílohových tabulek pro určení intervalu spolehlivosti Tab. I Odhady 95 % intervalu spolehlivosti základních úhrnů pro soubor domácností a osob v ČR Tabulka je určena ke zjištění přibližného 95 % intervalu spolehlivosti základních úhrnů četností ze souboru domácností nebo ze souboru osob na úrovni celé České republiky. Najdeme-li například v Tab.1 - Domácnosti podle sociálních skupin odhad počtu domácností nezaměstnaných roven 184,4 tis. a chceme-li se dozvědět, jaká je spolehlivost tohoto odhadu, vyhledáme v tab. I. ve sloupci Domácnosti v ČR - velikost odhadu v tis. řádek nejbližší číslu 184, tedy 180. Na tomto řádku nalezneme příslušný interval spolehlivosti, což je v tomto případě absolutně ± 18,3 tis., pro relativní četnost je interval spolehlivosti 4,44 ± 0,45 %. Odhad je možný ještě dále zpřesnit jednoduchou lineární interpolací. Tab. II Odhady 95 % intervalů spolehlivosti odhadů dílčích úhrnů četnosti pro soubor domácností Tabulka je určena ke zjištění přibližného 95 % intervalu spolehlivosti dílčích úhrnů četností ze souboru domácností na úrovni celé České republiky. Chceme-li například zjistit spolehlivost odhadu četnosti čistých neúplných rodin v domácnostech nezaměstnaných, jichž bylo 25,1 % ze 184,4 tis., vyhledáme v tab. II. řádek nejbližší číslu 184, tedy opět 180 a sloupec nejbližší číslu 25,1 , tedy 25. Příslušný interval spolehlivosti pro relativní četnost je potom 25,1 ± 4,51 %. Odhad intervalu spolehlivosti je opět možno upřesnit pomocí lineární interpolace. Posláním této publikace je prezentovat základní souhrnné výsledky šetření Mikrocenus 2002. Shromážděné údaje (rozsah je dán obsahem legendy v tab. 1) však umožňují zpracovat i další zajímavá třídění, které tato publikace neuvádí. Případným zájemcům zprostředkuje zpracování jiných pohledů na problematiku hospodařících domácností v ČR v rámci svých placených služeb (úhrada nákladů zpracování) Odbor informačních služeb ČSÚ, Na padesátém 81, 100 82 Praha 10 - Strašnice, tel. 274 052 304 nebo 274 052 648, e-mail: infoservis@gw.czso.cz. |
Zveřejněno dne: $datum
Data jsou platná ke dni zveřejnění publikace.