Dojížďka za prací a do škol v kraji Vysočina (na základě výsledků SLDB) - 2001


Ve sčítání lidu, domů a bytů roku 2001 byly již po

Ve sčítání lidu, domů a bytů roku 2001 byly již po čtvrté za sebou zjišťovány údaje o dojížďce a vyjížďce do zaměstnání a po třetí též informace o dojížďce do škol. Srovnatelnost těchto údajů sice ovlivňují metodické a územní změny, i tak se v nich však odrážejí významné změny v naší společnosti.

Počet vyjíždějících z obce trvalého bydliště do zaměstnání se ve srovnání s předchozím sčítáním o něco zvýšil, mírnější byl přírůstek počtu vyjíždějících do škol. Výrazně se zvýšil počet osob vyjíždějících za prací do jiných okresů České republiky.

Za prací o něco více vyjíždějí muži, kteří též častěji dojíždějí na větší vzdálenosti. U žen je intenzita vyjížďky nižší. Vyjíždějící jsou též více zastoupeni mezi mladším obyvatelstvem.

Podíl denní vyjížďky na celkovém počtu vyjíždějících za prací se sice oproti předchozímu sčítání snížil, přesto však zůstává rozhodujícím typem vyjížďky. Denní vyjížďka je nejvíce zastoupena i u vyjížďky do škol, její podíl je však ve srovnání s vyjížďkou za prací znatelně nižší.

Při dojížďce do zaměstnání mimo obec trvalého bydliště je nejvíce zastoupen časový interval 15 – 29 minut, při vnitroobecní dojížďce převažovali dojíždějící do 14 minut. Obdobně tomu je při dojížďce do škol.

K cestě do zaměstnání mimo obec trvalého bydliště využívá většina osob autobus, podíl dojíždějících automobilem je jen o málo menší. Do škol autobusem dojíždí více než polovina žáků.

V rámci kraje má dominantní postavení jihlavský okres a zvláště město Jihlava, které má vysoce aktivní saldo dojížďky za prací i do škol. Ostatní okresy dojížďkou za prací i do škol ztrácí. Ve srovnání s předchozím sčítáním se též jejich negativní saldo dále prohloubilo.

Na dojížďku i saldo má značný vliv velikost obce, u menších obcí se projevuje výrazně vyšší podíl vyjíždějících. Větší města (centra dojížďky) mají zpravidla kladné saldo dojížďky.

Největším dojížďkovým proudem v kraji je proud směřující z Třebíče do Dukovan, další významné proudy mají za cíl krajské město.

Značný počet osob vyjíždí za prací mimo kraj, poměrně velké proudy vycházející zejména z někdejších okresních měst míří do Prahy, pro přilehlé části okresů Třebíč a Žďár nad Sázavou je významným cílem dojížďky Brno.

V kraji bylo na základě převažující orientace vyjížďky za prací vymezeno patnáct pracovních mikroregionů, do značné míry přirozených, pro které je typická velká míra vnitřní uzavřenosti dojížďky za prací.


Zveřejněno dne: 31.12.2004
Data jsou platná ke dni zveřejnění publikace.