Metodické vysvětlivky

Metodické vysvětlivky

1. K výzkumu a vývoji

Údaje o počtu zaměstnanců výzkumu a vývoje byly získány z výsledků pravidelného ročního statistického šetření o výzkumu a vývoji, které se vztahuje na všechny ekonomické subjekty, které provádějí výzkum a vývoj jako svoji hlavní nebo vedlejší činnost bez ohledu na počet jejich zaměstnanců
Evidenční počet zaměstnanců k 31. 12. ve fyzických osobách (Head Count) vypovídá o evidenčním počtu osob aktivních ať už plně nebo částečně ve výzkumných a vývojových činnostech (výzkumní pracovníci, kteří provádějí přímo výzkum a vývoj, a dále techničtí, administrativní a ostatní pomocní pracovníci na pracovištích výzkumu a vývoje v jednotlivých zpravodajských jednotkách)
Výzkumní pracovníci – zabývají se koncepcí nebo tvorbou nových znalostí, výrobků, procesů, metod a systémů, nebo takové projekty řídí
Techničtí a ekvivalentní pracovníci (dále jen techničtí pracovníci) – účastní se výzkumu a vývoje uskutečňováním vědeckých a technických úkolů, aplikováním konceptů a provozních metod, obvykle za dohledu výzkumných pracovníků
Další pomocní pracovníci (dále jen ostatní) – jsou řemeslníci, sekretářky a úředníci, kteří se podílí na výzkumných a vývojových činnostech nebo jsou začleněni do takových prací, zahrnuti jsou i manažeři a administrativní pracovníci, jejichž činnosti jsou přímou službou výzkumu a vývoji
Podnikatelský sektor zahrnuje všechny firmy, organizace a instituce, jejichž hlavní činností je tržní výroba zboží nebo služeb pro prodej široké veřejnosti za ekonomicky významnou cenu
Vládní sektor je složen z orgánů státní správy na všech úrovních s výjimkou veřejně řízeného vyššího odborného a vysokého školství
Sektor vyššího odborného a vysokého školství (dále jen sektor vyššího školství) obsahuje univerzity, vysoké školy a další instituce pomaturitního vzdělávání. Zahrnuje také všechny výzkumné ústavy, experimentální zařízení a kliniky pracující pod přímou kontrolou nebo řízené nebo spojené s organizacemi vyššího vzdělávání. Tento sektor není samostatným institucionálním sektorem (SNA), byl odděleně identifikován OECD pro svou důležitou roli ve výzkumu a vývoji
Neziskové instituce sloužící domácnostem (dále jen neziskový sektor) zahrnují soukromé nebo poloveřejné instituce, které nejsou založeny s primárním cílem tvorby zisku, dále sem patří soukromé osoby a domácnosti. Jsou to např. spolky, svazy, společnosti, kluby, hnutí, nadace, náboženské společnosti apod.
Doktorské vzdělání – dosažení stupně V (doktorské vzdělání dosažené absolvováním studia v doktorském studijním programu, postgraduálním studiu nebo vědeckou výchovou „PhD, Dr., DrSc., CSc.“) podle Klasifikace kmenových oborů vzdělávání (dále jen KKOV)
Vysokoškolské vzdělání – dosažení stupně T (vysokoškolské vzdělání dosažené absolvováním magisterských, inženýrských a lékařských studijních programů vysokých škol) nebo stupně R (vysokoškolské vzdělání dosažené absolvováním bakalářských studijních programů vysokých škol) podle KKOV
Vyšší odborné vzdělání dosažení stupně N (Vyšší vzdělání dosažené absolvováním vzdělávacích programů vyšších odborných škol, konzervatoří a tanečních konzervatoří; pomaturitní studium specializační a inovační) podle KKOV
Úplné střední a střední odborné vzdělání (dále jen střední) dosažení stupně H, J, K, L a M podle KKOV
Ostatní nižší vzdělání dosažení stupně A, B, C, D, E podle KKOV
Přírodní vědy matematické a počítačové vědy (pouze software), fyzikální, chemické a biologické vědy, nauku o zemi a příbuzné vědy životního prostředí
Technické vědy stavební inženýrství, elektroinženýrství, elektronika (pouze hardware) a ostatní inženýrské vědy a technologie (chemické, kosmonautické, strojní, potravinářské, metalurgické, oděvní apod.)
Lékařské vědy základní medicína, klinická medicína, zdravotní vědy a další příbuzné disciplíny
Zemědělské vědy zemědělství, lesnictví, rybářství a příbuzné vědy, veterinární lékařství
Sociální vědy psychologie, ekonomie, vzdělávání a výcvik a ostatní sociální vědy (antropologie, etnografie, demografie, zeměpis, řízení, právo, lingvistika, politické vědy, sociologie apod.)
Humanitní vědy historie, jazyky a literatura, filozofie, umění, historie umění, náboženství apod.
Vědní oblast, v níž jsou převážně zabezpečovány výzkumné a vývojové práce, určuje zpravodajská jednotka.


2. K využívání vybraných informačních a komunikačních technologií


a: Obecné poznámky

Údaje o využívání informačních a komunikačních technologií (ICT) v domácnostech a mezi jednotlivci (fyzickými osobami) jsou ze „Šetření o využívání informačních a komunikačních technologií (ICT), které ČSÚ realizoval v 1. čtvrtletí 2005. Šetření je založeno na obdobném šetření v členských zemích Evropské unie (Model Community Household Survey on ICT Usage in households and among individuals 2005), a navázalo na šetření z let 2002-4. Pro zájemce je dotazník umístěn na /csu/czso/katalog-produktu Šetření bylo realizováno v rámci výběrového šetření pracovních sil (VŠPS), což umožnilo propojení se socio-demografickými charakteristikami osob v jednotlivých domácnostech.
Charakteristika výběrového souboru: Šetření se zúčastnilo celkem 9779 jednotlivců ve věku 15 a více let z výběru 6860 domácností. Vzhledem k metodice výběru absolutní hodnoty nižší jak 10 000 mají sníženou vypovídací schopnost a v textu se s nimi z tohoto důvodu nepracuje.
Technika sběru dat: osobní interview s využitím osobního počítače (Computer assisted personal interview).
Kategorie vzdělání:
středoškolské vzdělání s maturitou: zahrnuje i nástavby
vyšší vzdělání: je pohromadě se vzděláním vysokoškolským
Kategorie lokality místa bydliště:
vysoká hustota osídlení - lokalita s hustotou populace vyšší než 500 obyvatel na km2 a celkovým počtem obyvatel nejméně 50 000
střední hustota osídlení - lokalita s hustotou populace vyšší než 100 obyvatel na km2 a celkovým počtem obyvatel nejméně 50 000
nízká hustota osídlení - lokalita, která nepatří ani k lokalitě s vysokou hustotou populace ani k lokalitě se střední hustotou populace

Procentní body: Porovnávají-li se struktury dvou rozdílných souborů (např. vzdělanostní struktury populace žen a populace mužů), jedná se o rozdíl procentních bodů, nikoli procent.

Poznámky k tabulkám:
Ležatá čárka (-) v tabulce na místě čísla značí, že se jev nevyskytoval.
Tečka (.) = hodnota je extrémně nízká
Křížek (x) značí, že zápis není možný z logických důvodů.

Tam, kde součet čísel ve struktuře nedává přesně 100 %, došlo k chybě zaokrouhlením počítačovým programem.

b: Poznámky k využívání mobilních telefonů

Uživatel mobilního telefonu: osoba ve věku 15 a více let, jež použila mobilní telefon v posledních 3 měsících (šetření proběhlo v prvním čtvrtletí 2005)

c: Poznámky k využívání počítače a internetu

Osobní počítač: všechny typy osobních počítačů tj.: stolní počítač, přenosný počítač a počítač do dlaně.
Uživatel počítače (internetu): osoba ve věku 15 a více let, jež použila osobní počítač (internet) v posledních 3 měsících (šetření proběhlo v prvním čtvrtletí 2005).
Nákup přes internet: objednání zboží nebo služeb elektronickou cestou přes internet (www stránky). Rozhodnutí o uskutečnění nákupu na základě informací získaných přes internet ještě neznamená nákup přes internet. Musí dojít k on-line objednání zboží nebo služby elektronickou cestou přes internet.


Zveřejněno dne: $datum
Data jsou platná ke dni zveřejnění publikace.