21. ŠKOLSTVÍ


Školství - metodika

Školství - metodika


Převážná většina údajů v této kapitole (tab. 21-1. až 21-38.) byla převzata z databáze, příp. publikací Ústavu pro informace ve vzdělávání (ÚIV), který je rezortním pracovištěm Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy ČR pro statistiku vzdělávání. ÚIV provádí vyčerpávajícím způsobem statistická zjišťování, metodicky a organizačně zabezpečuje zpracování dat za Českou republiku i jednotlivé regiony za všechny druhy škol včetně středních a vysokých škol v působnosti Ministerstva obrany ČR a Ministerstva vnitra ČR, které nepatří do rezortu Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy ČR, proto informace o těchto školách jsou uvedeny zvlášť v samostatné tabulce.


Vzdělávací systém v České republice platný od roku 1996

Mateřská škola zabezpečuje předškolní výchovu, je určena dětem od tří let věku až do jejich nástupu na základní školu, docházka je nepovinná.

Základní škola je povinné vzdělávání pro všechny způsobilé děti obvykle od 6 let věku v délce devíti let a dělí se na pětiletý první stupeň a čtyřletý druhý stupeň. Poslední čtyři, resp. dva roky povinné devítileté školní docházky lze absolvovat na osmiletém, resp. šestiletém gymnáziu nebo na taneční konzervatoři.

Gymnázium poskytuje ve čtyřletém, šestiletém a osmiletém studiu úplné střední vzdělání zakončené maturitní zkouškou a je orientované především na přípravu k vysokoškolskému studiu.

Střední odborná škola (SOŠ) nabízí čtyřleté obory ukončené maturitní zkouškou a dvouleté nebo tříleté obory ukončené závěrečnou zkouškou. Žáky připravuje především pro výkon odborných činností v praxi. Specifickým typem SOŠ jsou konzervatoře s obory zpěv, hudba, tanec a dramatické umění, které mají šest až osm ročníků a studium je ukončeno absolutoriem (poskytují tedy vyšší odborné vzdělání).

Střední odborné učiliště (SOU) připravuje žáky na dělnická povolání a odborné činnosti. Nabízí dvouleté a tříleté obory ukončené závěrečnou zkouškou a obory čtyřleté ukončené maturitní zkouškou.

Učiliště připravuje žáky na dělnická povolání ve dvouletých oborech se zvlášť upravenými plány pro žáky, kteří ukončili základní školu v nižších ročnících.Tyto učební obory jsou ukončeny vyučením.

Vyšší odborná škola zajišťuje dvouleté až tři a půlleté studium pro absolventy maturitních oborů a je ukončováno absolutoriem.

Na vysoké škole je možné studovat po získání úplného středního vzdělání nebo úplného středního odborného vzdělání (výjimkou jsou umělecké vysoké školy, kam lze přijmout uchazeče s výjimečným talentem i bez dosažení středoškolského vzdělání). Vysoké školy nabízejí studium jednostupňové nebo dvoustupňové a doktorské. Jednostupňové studium má buď tříleté bakalářské obory nebo čtyřleté až šestileté obory magisterské. Některé vysoké školy realizují dvoustupňové studium, kde absolvent bakalářského studijního programu může pokračovat ve dvou až tříletém magisterském studijním programu. Tříleté studium je zakončeno státní zkouškou, čtyřleté až šestileté i obhajobou diplomové práce. Na to může navazovat doktorský studijní program, který je zaměřen na vědecké bádání, samostatnou tvůrčí činnost v oblasti výzkumu, vývoje či umění. Standardní doba doktorského studia je tři roky.

Speciální školy a zařízení jsou určeny žákům mentálně postiženým, s vadami sluchu, řeči, zraku, vývojovými poruchami, kombinovanými vadami, tělesně postiženým, případně umístěným ve školách při nemocnicích, ozdravovnách a léčebnách, v nápravných zařízeních a výchovných ústavech, kteří se vzhledem ke svému zdravotnímu postižení nemohou vzdělávat v běžných školách.

Předškolní výchovu zajišťuje speciální mateřská škola.

Základní povinnou výuku zajišťuje speciální základní škola, zvláštní škola, pomocná škola nebo přípravný stupeň.

Střední vzdělání poskytuje speciální gymnázium, střední škola, praktická škola a speciální odborné učiliště.

Speciálním výchovným zařízením je dětský výchovný ústav, výchovný ústav pro mládež, výchovný ústav pro děti a mládež, výchovný ústav pro nezletilé matky, ústav s výchovně léčebným režimem a oddělení s výchovně léčebným režimem.


Členění podle forem studia

Střední školství se člení podle forem studia na denní studium a ostatní formy studia. Ostatní formou studia může být studium dálkové, večerní, externí nebo kombinované.

Gymnázia organizují studium denní, externí, dálkové a večerní.

Střední odborné školy a střední odborná učiliště zajišťují kromě denního studia studium externí, večerní a kombinované.

Vyšší odborné školy poskytují pouze denní a dálkové studium.

Vysoké školy zajišťují studium prezenční a v rámci ostatních forem studia studium distanční a kombinované.



Poznámky k tabulkám


Tab. 21-1. Mateřské školy

Od školního roku 1997/1998 jsou uváděny pouze údaje za mateřské školy, zatímco v předcházejících letech jsou v těchto údajích zahrnuta i společná zařízení jesle a mateřská škola. V údajích za mateřské školy s celodenním provozem nejsou zahrnuty školy s provozem polodenním a internátním.


Tab. 21-6. Žáci a učitelé základních škol podle postupných ročníků

V údaji o počtu žáků, kteří odešli ze základních škol v minulém školním roce, jsou zahrnuti žáci, kteří ukončili povinnou školní docházku, přestoupili do víceletých gymnázií, tanečních konzervatoří, atd.


Tab. 21-8., 21-12. a 21-21. Střední vzdělávání

Údaje jsou za střední školy bez středních škol jiných rezortů než MŠMT ČR, speciálních středních škol a středních škol při výchovných ústavech (gymnázia, SOŠ, SOU, U), za všechny formy studia.


Tab. 21-10. Žáci čtyřletých gymnázií - denní studium

V počtu žáků (z toho dívek) v třídění podle jednotlivých postupných ročníků denního studia jsou zahrnuti pouze žáci ve čtyřletém cyklu denního studia, a to z důvodu srovnatelnosti s údaji o počtech žáků denního studia středních odborných škol, resp. středních odborných učilišť.


Tab. 21-18. Děti a žáci speciálních škol

Údaje obsažené v tabulce jsou v členění dle jednotlivých druhů postižení (viz vyhláška MŠMT ČR č. 127/1997 Sb., o speciálních školách).


Tab. 21-27. Žáci jazykových škol - pomaturitní studium

Uvádí se studium jednoletých kurzů s denní výukou, organizované ve smyslu vyhlášky MŠMT ČR č. 183/1998 Sb., ve znění pozdějších předpisů (č. 284/2001 Sb.). Údaje v tabulce zahrnují jazykové školy státní a soukromé.


Tab. 21-36. Studenti a absolventi soukromých vysokých škol ve školním roce 2004/2005

Zákon č. 111/1998 Sb., o vysokých školách, s účinností od 1. 1. 1999 umožnil vznik soukromých vysokých škol. Tyto vysoké školy poskytují bakalářské studium, plně hrazené studenty.


Tab. 21-39. a 21-40. Výdaje státního rozpočtu / územních rozpočtů na vzdělávání v roce 2004

Údaje o výdajích státního rozpočtu a územních rozpočtů (krajů a obcí) na vzdělávání vycházejí z údajů účetních výkazů o plnění příjmů a výdajů rozpočtových organizací, které ČSÚ získává od Ministerstva financí ČR. Respektují funkční třídění výdajů a zahrnují výdaje oddílů 31 a 32 - Vzdělávání platné rozpočtové skladby v podrobnějším členění uvedeném v legendě tabulek.

Uspořádání hlavičky tabulek odpovídá druhovému třídění platné rozpočtové skladby.

Zdrojem dat pro publikace ČSÚ jsou údaje získané z Ústavu pro informace ve vzdělávání.



Údaje uváděné v tabulkách jsou srovnatelné s údaji publikovanými ve statistických ročenkách minulých let.

* * *

Podrobnější údaje z oblasti vzdělávání lze nalézt ve specializovaných publikacích Ústavu pro informace ve vzdělávání, např. „Statistická ročenka školství 2004/2005“; dále pak v publikacích ČSÚ vydávaných podle Edičního plánu roku 2005 v tematických skupinách:

3 - PRÁCE, SOCIÁLNÍ STATISTIKY, podskupina 33 - Školství, kultura, zdravotnictví:

  • „Školy a školská zařízení za školní rok 2004/2005“ - červen 2005; ¨



1 - SOUBORNÉ INFORMACE, podskupina 11 - Analýzy:
  • „Vývoj středních odborných učilišť v letech 1993 až 2003“ - leden 2005.


Převodní tabulka Mezinárodní klasifikace vzdělávání
(International Standard Classification of Education – ISCED)
a české vzdělávací soustavy

Pramen: Ústav pro informace ve vzdělávání
Stupeň
ISCED
anglicky
česky
v české klasifikaci kmenových oborů vzdělání (KKOV) odpovídá oboru
v českém školském systému
ISCED 0 Pre-primary
preprimární
KKOV:
A, B
Předškolní výchova v mateřských, speciálních mateřských školách, přípravný stupeň na základní škole, osoby bez vzdělání
ISCED 1 Primary
primární
1. stupeň základní školy (1. - 5. ročník) a speciální základní školy, pomocná škola
ISCED 2 Lower Secondary
nižší sekundární
KKOV:
C, D, E
2. stupeň základní školy (6. - 9. ročník), 2. stupeň speciální základní školy, 1. a 2. ročník šestiletého gymnázia, 1. až 4. ročník sedmi a osmiletého gymnázia nebo konzervatoří, učiliště se zvlášť upravenými plány, praktické školy, pracovní stupně pomocné a zvláštní školy
ISCED 3 Upper Secondary
vyšší sekundární
KKOV:
H, J, K, L, M
Střední školství, tj. čtyřletá gymnázia a vyšší ročníky šesti až osmiletých gymnázií (všeobecné vzdělávání), střední odborné školy (včetně vyšších ročníků tanečních konzervatoří), tří a víceletá střední odborná učiliště (odborné vzdělávání) a rekvalifikační kurzy ukončené výučním listem
ISCED 4 Post-secondary,
non tertiary
nástavbové
KKOV:
L, M, N
Nástavbové studium, učební obory a rekvalifikační kurzy pro absolventy středních škol, kurzy v délce 6 měsíců až 2 let, pomaturitní studium na jazykových školách, prakticky zaměřené studium pro maturanty kratší než 2 roky
ISCED 5 First stage of tertiary
první stupeň
terciárního vzdělání
KKOV:
N, R, T
Neuniverzitní terciární vzdělávání poskytované nevysokoškolskými institucemi, které nevede k udělení vysokoškolského titulu ekvivalentnímu prvnímu stupni vysoké školy, 5. a 6. ročník konzervatoří, vysokoškolské vzdělávání (bakalářské studium a dvouleté magisterské navazující na bakalářské studium, magisterské čtyř až šestileté studium), další vzdělávání po absolvování vysoké školy
ISCED 6 Second stage of tertiary
druhý stupeň
terciárního vzdělání
KKOV:
V
Doktorské studium, standardní doba studia v délce tří let

Zveřejněno dne: $datum
Data jsou platná ke dni zveřejnění publikace.