6. FINANCE


Finance - metodika

Finance - metodika


Údaje uvedené v tabulkách 6-1. až 6-11. byly převzaty z Ministerstva financí ČR, údaje v tabulce 6-12. jsou převzaty z Ministerstva obrany ČR.

Poznámky k tabulkám


Tab. 6-1. až 6-4. Hospodaření vládního sektoru

V tabulkách 6-1. až 6-4. jsou uvedeny konsolidované výsledky hospodaření vládního sektoru, tj. státního rozpočtu (vč. operací na účtech Národního fondu, který spravuje prostředky EU - fondy ISPA, PHARE a SAPARD), mimorozpočtových fondů, (tj. státních fondů): Státní zemědělský intervenční fond, Státní fond životního prostředí, Státní fond pro zúrodnění půdy, Státní fond kultury, Státní fond pro podporu a rozvoj české kinematografie, Státní fond rozvoje bydlení, Státní fond dopravní infrastruktury a dále Fondu národního majetku a Pozemkového fondu, které nejsou v tab. 6-11., fondů sociálního zabezpečení (veřejné zdravotní pojištění) a územních samosprávných celků.


Konsolidace výsledků hospodaření vládního sektoru je postup, při němž dochází k vyloučení vzájemných přerozdělovacích operací mezi různými ministerstvy a jinými složkami vlády tak, aby byla získána nezkreslená informace o celkových objemech všech vládních transakcí provedených pouze vůči zbytku ekonomiky.

Zdrojová data pro zpracování jsou čerpána z účetních a finančních výkazů jednotlivých složek vládního sektoru, údajů státního závěrečného účtu a výročních zpráv mimorozpočtových fondů. Údaje jsou kompilovány v metodice Mezinárodního měnového fondu (v souladu s "A Manual on Government Finance Statistics, IMF 1986"). Pokrytí vládního sektoru a použitá metodika zpracování jsou zdrojem rozdílů ve struktuře, popř. objemech příjmů a výdajů v tabulkách 6-1. až 6-4. a 6-5. až 6-11. (metodika GFS vylučuje prémie z emise státních dluhopisů a čerpání a tvorbu rezervních fondů z příjmů a výdajů, soudní poplatky z daňových příjmů, přijaté splátky půjček z nedaňových příjmů, neinvestiční půjčky z běžných výdajů a investiční půjčky z kapitálových výdajů a klasifikuje výdaje na destruktivní techniku jako běžné výdaje). Metodika GFS a metodika ESA 95 se odlišují tím, že metodika ESA 95 zaznamenává transakce na akruálním principu a rozdílně vymezuje vládní sektor. Dluh v metodice GFS je uveden v nominální hodnotě.

Tabulky 6-1. a 6-2. obsahují druhové třídění příjmů a výdajů vládního sektoru.

Tabulka 6-3. obsahuje výdaje tříděné podle funkcí vládních institucí v metodice schválené Statistickou komisí Spojených národů - Classification of the Functions of Government (COFOG).
V tabulce 6-4. je zachycena zadluženost jednotlivých složek vládního sektoru, respektive celkový konsolidovaný vládní dluh k 31. 12. 2004 strukturovaný podle dluhových nástrojů.

Tab. 6-5. až 6-11. Rozpočet a státní fondy

Údaje uváděné v tabulkách 6-5. až 6-11. jsou každoročně přebírány ze státního závěrečného účtu České republiky. Vyjadřují dosažené výsledky hospodaření státního rozpočtu České republiky (dle zákona č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech, ve znění pozdějších předpisů), územních rozpočtů (územní samosprávné celky zahrnují podle § 1, odstavce 1, zákona č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů obce a kraje) a státních fondů (fondy viz Hospodaření vládního sektoru).
Výsledky hospodaření státního rozpočtu uvedené ve státním závěrečném účtu navazují na údaje účetních a finančních výkazů organizačních složek státu (viz § 3, zákona č. 219/2000 Sb., o majetku České republiky a jejím vystupování v právních vztazích, s účinností od 1. 1. 2001, dříve rozpočtových organizací) k 31. 12. příslušného roku a na údaje České národní banky o pokladním plnění státního rozpočtu ke stejnému datu.

V tabulkách 6-5. až 6-8. jsou uvedeny výsledky hospodaření státního rozpočtu, v tabulkách 6-9. a 6-10. jsou uvedeny výsledky hospodaření územních samosprávných celků (tj. rozpočty krajských úřadů a obcí). Odlišná struktura ukazatelů státního rozpočtu a územních rozpočtů vyplývá ze schváleného členění příjmů a výdajů (ukazatele státního rozpočtu jsou schvalovány zákonem).
Tab. 6-11. obsahuje přehled hospodaření státních fondů, vč. dotací poskytnutých ze státního rozpočtu.



Údaje v tabulkách jsou srovnatelné s údaji publikovanými ve statistických ročenkách minulých let.

* * *

Údaje o bilanci příjmů a výdajů státního rozpočtu jsou čtvrtletně publikovány v Bulletinu Českého statistického úřadu.

Výsledky hospodaření vládního sektoru jsou každoročně uveřejňovány na internetové stránce Ministerstva financí ČR
www.mfcr.cz/cps/rde/xchg/SID-53EDF4E6-1781CBBB/mfcr/hs.xsl/fin_stat.html
a podle podkladů předkládaných Mezinárodnímu měnovému fondu (IMF) jsou výsledky hospodaření vládního sektoru každoročně uveřejňovány v publikaci IMF "Government Finance Statistics Yearbook" (údaje jsou uváděny v metodice IMF).


Tab. 6-12. Vojenské výdaje podle druhů nákladů a směrů určení

Údaje jsou v souladu se standardizovaným mezinárodním hlášením vojenských výdajů podle metodiky OSN.

Zveřejněno dne: $datum
Data jsou platná ke dni zveřejnění publikace.