21. ŠKOLSTVÍ


Školství - metodika

Školství - metodika


 Převážná většina údajů v této kapitole (tab. 21-1. až 21-35.) byla převzata z databáze, příp. publikací Ústavu pro informace ve vzdělávání, který je rezortním pracovištěm Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy ČR pro statistiku vzdělávání. Údaje za všechny druhy škol jsou zjišťovány vyčerpávajícím způsobem rezortními statistickými zjišťováními. Tato zjišťování metodicky a organizačně zabezpečuje a zpracování dat provádí za Českou republiku i jednotlivé regiony Ústav pro informace ve vzdělávání. Do rezortu nejsou zahrnuty střední a vysoké školy v působnosti ministerstev obrany a vnitra. Tyto školy jsou uvedeny v samostatné tabulce.

Školský systém v České republice

       Součástí výchovně vzdělávací soustavy jsou předškolní zařízení a školská zařízení, základní školy, základní umělecké školy, učiliště, střední školy, speciální školy a vyšší odborné školy, pokud jsou zařazeny do sítě škol, předškolních zařízení a školských zařízení.

       Předškolními zařízeními jsou mateřská škola a speciální mateřská škola. Zabezpečují předškolní výchovu - zpravidla pro děti ve věku od 3 do 5 let (podle místních podmínek také pro děti mladší i starší).

       Základní škola - povinné vzdělávání pro všechny způsobilé děti začíná obvykle ve věku 6 let a trvá devět let. První stupeň základní školy je podle novely školského zákona z roku 1995 pětiletý, druhý stupeň je čtyřletý. Poslední čtyři, resp. dva roky povinné devítileté školní docházky lze absolvovat na osmiletém, resp. šestiletém gymnáziu nebo na taneční konzervatoři.

      Střední školy - poskytují žákům vědomosti a dovednosti potřebné pro profesní uplatnění nebo pro další studium. Střední vzdělání po zavedení povinného 9. ročníku začíná v 15 letech věku, a trvá podle druhu a zaměření jeden až čtyři roky. Výjimkou jsou víceletá gymnázia a taneční konzervatoře. Mezi tyto školy řadíme:

-      gymnázium poskytuje ve čtyř-, šesti- a osmiletém studiu úplné střední vzdělání zakončené maturitní zkouškou a je orientované především na přípravu k vysokoškolskému studiu,

-      střední odborná škola (SOŠ) trvá zpravidla čtyři roky a připravuje žáky především pro výkon odborných činností v praxi a popř. pro studium na vysoké škole. Čtyřleté studium je zakončeno maturitní zkouškou. SOŠ mohou nabízet studium i v oborech kratších, které však nejsou zakončeny maturitní zkouškou. Specifickým typem SOŠ jsou konzervatoře s obory zpěv, hudba, tanec a dramatické umění, které mají šest až osm ročníků a studium je zakončeno absolutoriem (poskytují tedy vyšší odborné vzdělání),

-      střední odborné učiliště (SOU) připravuje žáky na dělnická povolání a odborné činnosti odpovídající příslušnému dvouletému nebo tříletému učebnímu oboru. Studium je ukončeno závěrečnou zkouškou. Čtyřleté obory poskytují úplné střední odborné vzdělání a ukončují se maturitní zkouškou,

-      učiliště - školy připravující žáky na dělnická povolání ve dvouletých učebních oborech středních odborných učilišť, u kterých byly upraveny učební plány snížením náročnosti teoretické výuky. Tyto učební obory jsou ukončeny vyučením.

       Vyšší odborné školy - ve dvou- až tří a půl letém studiu připravují maturanty pro kvalifikovaný výkon náročných odborných činností. Vyšší odborné školy poskytují vyšší odborné vzdělání a studium je ukončováno absolutoriem. Absolvent má právo užívat za svým jménem označení absolventa vyšší odborné školy (diplomovaný specialista, zkratka DiS.).

      Speciální školy a zařízení - jsou určena pro děti a žáky od 3 do 19 let mentálně postižené, s vadami sluchu, řeči, zraku, vývojovými poruchami, kombinovanými vadami, tělesně postižené, případně umístěné ve školách při nemocnicích, ozdravovnách a léčebnách, nápravných zařízeních a výchovných ústavech. Speciálním předškolním zařízením je speciální mateřská škola, speciálním výchovným zařízením je dětský výchovný ústav, výchovný ústav pro mládež, výchovný ústav pro děti a mládež, výchovný ústav pro nezletilé matky, ústav s výchovně léčebným režimem a oddělení s výchovně léčebným režimem. Speciální školou je speciální základní škola, speciální střední škola (gymnázium, střední odborná škola a střední odborné učiliště), zvláštní škola, odborné učiliště, praktická škola a pomocná škola. Speciální internátní školy zajišťují též výkon ústavní výchovy.

       Na vysoké škole je možné studovat po získání úplného středního vzdělání nebo úplného středního odborného vzdělání (výjimkou jsou umělecké vysoké školy, kam lze přijmout uchazeče s výjimečným talentem i bez dosažení středoškolského vzdělání) v těchto typech studia: bakalářském a magisterském. Studium je zakončeno státní zkouškou, v určitých studijních oborech i obhajobou diplomové práce, studium doktorské zahrnuje vědeckou přípravu ukončenou titulem kandidát věd či doktor věd.

Členění podle forem studia

      Střední školství se člení podle forem studia na: denní studium a ostatní formy studia (studium dálkové, večerní, externí, kombinované).

      Gymnázia – v pojmu ostatní formy studia je zahrnuto: studium externí, dálkové a večerní.

      Střední odborné školy a střední odborná učiliště – v pojmu ostatní formy studia je zahrnuto: studium externí, večerní a kombinované.

      Vyšší odborné školy zajišťují pouze denní a dálkové studium.

      Vysoké školy zajišťují studium prezenční, distanční a kombinované. V pojmu ostatní formy studia je zahrnuto: studium distanční a kombinované.

Poznámky k tabulkám

Tab. 21-1. Mateřské školy

       Od školního roku 1997/1998 jsou v tab. 21-1. uváděny pouze údaje za mateřské školy, zatímco v předcházejících letech jsou v těchto údajích zahrnuta i společná zařízení jesle a mateřská škola.

       V údajích za mateřské školy s celodenním provozem nejsou zahrnuty školy s provozem polodenním a internátním.

Tab. 21-10. Žáci 4letých gymnázií (denní studium),

       V počtech žáků celkem (z toho dívek) v třídění podle jednotlivých postupných ročníků denního studia jsou uvedeny počty žáků celkem (z toho dívek) pouze ve čtyřletém cyklu denního studia, a to z důvodu srovnatelnosti s údaji o počtech žáků celkem (z toho dívek) v denním studiu středních odborných škol, resp. středních odborných učilišť.

Tab. 21-18. Děti a žáci speciálních škol

       Údaje obsažené v tabulce jsou v členění dle jednotlivých druhů postižení (viz vyhláška MŠMT č. 127/1997 Sb., o speciálních školách).

Tab. 21-27. Žáci jazykových škol (pomaturitní studium)

       Uvádí se studium jednoletých kurzů s denní výukou, organizované ve smyslu vyhlášky MŠMT č. 183/1998 Sb., ve znění pozdějších předpisů (č. 284/2001 Sb.). Údaje v tabulce zahrnují jazykové školy státní a soukromé.

Tab. 21-33. Studenti a absolventi soukromých vysokých škol ve školním roce 2003/2004

       Zákon č. 111/1998 Sb. (o vysokých školách), s účinností od 1. 1. 1999 umožnil vznik soukromých vysokých škol. Tyto vysoké školy poskytují bakalářské studium, plně hrazené studenty.

Tab. 21-36. a 21-37. Výdaje státního rozpočtu (územních rozpočtů) na vzdělávání v roce 2003

       Údaje o výdajích státního rozpočtu a územních rozpočtů (krajů a obcí) na vzdělávání vycházejí z údajů účetních výkazů o plnění příjmů a výdajů rozpočtových organizací, které ČSÚ získává od Ministerstva financí ČR. Respektují funkční třídění výdajů a zahrnují výdaje oddílů 31 a 32 - Vzdělávání platné rozpočtové skladby v podrobnějším členění uvedeném v legendě tabulek.

       Uspořádání hlavičky tabulek odpovídá druhovému třídění platné rozpočtové skladby.


__________________

       Údaje uváděné v tabulkách jsou srovnatelné s údaji publikovanými ve statistických ročenkách minulých let.

       Do loňského roku se publikovalo také oborové zaměření přihlášených studentů, přijatých a zapsaných studentů i absolventů vysokých škol. V systému SIMS-matrice studentů VŠ však nejsou ve všech případech k dispozici kódy studijních programů, proto není možné spolehlivě určit kód KKOV. Z tohoto důvodu údaje o oborové struktuře za školní rok 2003/2004 nepublikujeme.


* * *

       Podrobnější údaje, týkající se statistiky vzdělávání, lze nalézt ve specializovaných publikacích Ústavu pro informace ve vzdělávání, např. „Statistická ročenka školství 2003/2004“; dále pak v publikaci ČSÚ vydávané podle Edičního plánu roku 2004 v tematické skupině 3 - PRÁCE, SOCIÁLNÍ STATISTIKY, podskupině 33 - Školství, kultura a zdravotnictví „Školy a školská zařízení za školní rok 2003/2004“, v květnu 2004. Zdrojem dat pro publikaci ČSÚ jsou údaje získané z Ústavu pro informace ve vzdělávání.


Převodní tabulka Mezinárodní klasifikace vzdělávání
International Standard Classification of Education (ISCED)
a české vzdělávací soustavy

Pramen: Ústav pro informace ve vzdělávání

Stupeň
ISCED
anglicky
odpovídá v české klasifikaci kmenových oborů vzdělání (KKOV)
odpovídá v češtině a v českém školském systému
ISCED 0 Pre-primary/
preprimární
KKOV:
A, B
Předškolní výchova probíhající v mateřských, speciálních mateřských školách, přípravný stupeň na základní škole, osoby bez vzdělání
ISCED 1 Primary/
primární
1. stupeň základní školy (1. - 5. ročník) a speciální základní školy, pomocná škola
ISCED 2 Lower Secondary/
nižší
sekundární
KKOV:
C, D, E
2. stupeň základní školy (6. - 9. ročník), 2. stupeň speciální základní školy, 1. a 2. ročník 6letého gymnázia, 1. až 4. ročník 7 a 8letého gymnázia či konzervatoří, učiliště se zvlášť upravenými plány, praktické školy, pracovní stupně pomocné a zvláštní školy
ISCED 3 Upper Secondary/
vyšší
sekundární
KKOV: H, J, K, L, M Střední školství, tj. čtyřletá gymnázia a vyšší ročníky
6-8letých gymnázií (všeobecné vzdělávání), střední odborné školy (včetně vyšších ročníků tanečních konzervatoří), 3 a víceletá střední odborná učiliště (odborné vzdělávání) a rekvalifikační kurzy ukončené výučním listem
ISCED 4 Post-secondary
non tertiary
nástavbové
KKOV:
L, M, N
Nástavbové studium, učební obory a rekvalifikační kurzy pro absolventy středních škol, kurzy v délce 6 měsíců až 2 let, pomaturitní studium na jazykových školách, prakticky zaměřené studium pro maturanty kratší než 2 roky
ISCED 5 First stage of tertiary
první stupeň
terciárního vzdělání
KKOV:
N, R, T
Neuniverzitní terciární vzdělávání poskytované nevysokoškolskými institucemi, které nevede k udělení vysokoškolského titulu ekvivalentnímu prvnímu stupni vysoké školy,
5. a 6. ročník konzervatoří, vysokoškolské vzdělávání (bakalářské studium a 2leté magisterské navazující na bakalářské studium, magisterské 4 - 6leté studium, další vzdělávání po absolvování vysoké školy
ISCED 6 Second stage of tertiary
druhý stupeň
terciárního vzdělání
KKOV:
V
Doktorské studium
Vědecká příprava, ukončená titulem kandidát věd (CSc.) či doktor věd (DrSc.)

Zveřejněno dne: $datum
Data jsou platná ke dni zveřejnění publikace.