19. DOPRAVA A SPOJE


Doprava a spoje - metodika

Doprava a spoje - metodika


A. DOPRAVA

 Do odvětví dopravy se zařazují ekonomické subjekty, které obstarávají přemísťování nákladů a osob v těchto oborech:

  • železniční doprava (bez mezivlečkové dopravy a dopravy pracovními a služebními vlaky)
  • silniční doprava
  • potrubní doprava
  • vnitrozemská vodní doprava
  • letecká doprava.

     Podle mezinárodní metodologie se do odvětví dopravy navíc zahrnují subjekty zabezpečující vedlejší a pomocnou činnost v dopravě včetně činnosti cestovních kanceláří.

     Převážná část uváděných údajů o dopravě byla získána z pravidelných statistických zjišťování Ministerstva dopravy ČR.

     Souhlas s publikováním individuálních dat byl ČSÚ poskytnut.

Poznámky k tabulkám

Tab. 19-1. a 19-2. Základní ukazatele v odvětví dopravy

     Definice ukazatelů zaměstnanosti jsou uvedeny v kapitole 10. Trh práce, metodická náplň finančních ukazatelů je uvedena v kapitole 16A. Průmysl a definice ukazatelů tržeb v kapitole 18. Obchod, ubytování a stravování, cestovní ruch.

Tab. 19-3. Výkony veřejné nákladní železniční dopravy
Tarifní tunový kilometr (ttkm) je ukazatel, který charakterizuje výkon při přepravě zboží podle tarifní vzdálenosti. Tarifní vzdálenost je dána kilometrovníkem a používá se k výpočtu přepravného. Jeden ttkm se rovná přepravě 1 tuny zboží na tarifní vzdálenost 1 km.

Tab. 19-4. Vybrané ukazatele veřejné nákladní železniční dopravy

     Hrubý tunový kilometr (hrtkm) je ukazatelem hrubého výkonu hnacích vozidel a charakterizuje celkový objem dopravní činnosti. Do propočtu vstupuje nejen hmotnost přepravovaného zboží, ale i hmotnost vlastního železničního vozu bez hnacího vozidla.

     Vlakový kilometr nákladní dopravy vyjadřuje přemístění jednoho nákladního vlaku o jeden kilometr.

Tab. 19-6. Výkony osobní železniční dopravy

     V počtu přepravených osob i v ostatních ukazatelích jsou zahrnuty všechny kategorie platících přepravených osob.

     Osobový kilometr osobní dopravy se rovná přepravě jedné osoby na vzdálenost jednoho kilometru.

     Vlakový kilometr osobní dopravy vyjadřuje přemístění jednoho osobního vlaku, příp. sólo motorového vozu o jeden kilometr.

Tab. 19-7. Výkony silniční dopravy

     Silniční nákladní doprava se sleduje podle metodiky Eurostatu.

     Objem přepravy v tunách vyjadřuje skutečnou hmotnost zboží, které bylo přepraveno silničními nákladními vozidly (vč. přívěsů a návěsů) registrovanými v České republice.

     Počet přepravených osob vyjadřuje objem pravidelné i nepravidelné autobusové přepravy. Předplatní (časové) jízdenky jsou přitom přepočítávány na přepravené osoby.

     Výkony v osobových kilometrech (oskm) jsou získávány na podkladě přepočtu z objemu dosažených tržeb v Kč (při zachování poměru skutečně přepravených osob a ujetých km).

Tab. 19-10. Motorová vozidla

     Počty vozidel jsou převzaty ze statistiky Ministerstva dopravy ČR. Evidována jsou všechna motorová vozidla, která k 31. 12. měla přidělenu státní poznávací značku.

Tab. 19-13. Výkony letecké dopravy

     Uvádí se údaje tuzemských civilních leteckých dopravců zajišťujících vnitrostátní a mezinárodní hromadnou pravidelnou i nepravidelnou dopravu osob nebo nákladů (za úplatu, příp. v nájmu).

     Tunové a osobové kilometry v letecké dopravě se počítají z tarifních vzdáleností (podle letového řádu).

Tab. 19-14. Výkony letišť v ČR

     Údaje vykazují vlastníci licence k provozování letiště s civilním leteckým provozem.

B. SPOJE

     Do odvětví spojů se zařazují právní subjekty a jejich výkonné jednotky působící v oblasti poštovní a kurýrní činnosti a v oblasti telekomunikací. Česká pošta, státní podnik v rámci poštovních služeb zajišťuje služby poštovních zásilek a poštovních poukazů. Kromě toho navíc provádí širokou škálu činností na základě individuálních smluvních vztahů.

     Výkonné jednotky telekomunikací zajišťují poskytování veřejných telekomunikačních služeb, tj. vysílání, přenos a přijímání informací jakéhokoliv druhu formou znaků, řeči, zvuku nebo obrazu pomocí telekomunikačních zařízení.

     Uváděné údaje o spojích byly získány z resortního výkaznictví Ministerstva informatiky ČR.

     Souhlas s publikováním individuálních dat byl ČSÚ poskytnut.

Poznámky k tabulkám

Tab. 19-15. Základní ukazatele v odvětví spojů

     Definice ukazatelů zaměstnanosti jsou uvedeny v kapitole 10. Trh práce, metodická náplň finančních ukazatelů je uvedena v kapitole 16A. Průmysl a definice ukazatelů tržeb je v kapitole 18. Obchod, ubytování a stravování, cestovní ruch.

Tab. 19-16. Základní údaje o telekomunikacích

     V počtu televizních vysílačů nejsou zahrnuty převaděče.

     Do telefonních stanic celkem jsou zahrnuty hlavní telefonní stanice, mobilní radiotelefonní stanice a telefonní stanice pro veřejné použití.

     Hlavní telefonní stanice je účastnická stanice připojená k místní telefonní ústředně přípojným vedením propojujícím koncový bod sítě s veřejnou komutační sítí a majícím jednoznačně určený přípojný bod v zařízení telefonní ústředny. Toto přípojné vedení je buď samostatné přípojné vedení nebo kanál, společné přípojné vedení nebo kanál nebo účastnické přenosové zařízení, případně je realizováno pevným radiovým přístupem.

     Hlavní telefonní stanice připojené na digitální ústředny jsou analogová i digitální koncová zařízení mající přístup do veřejné sítě prostřednictvím digitální telefonní ústředny.

     Ukazatel „Dálková přenosová síť“ byl zrušen z důvodu změny v systému telefonního spojení v roce 2003.

     Ukazatel „Služby přístupu k síti Internet (počet účastníků a počet počítačů trvale připojených k síti Internet)“ jsou vykazovány v kapitole 13. Věda a technologie, informační společnost.

Tab. 19-17. Základní údaje o České poště, státním podniku

     Poštovní schránka slouží ke zprostředkování podání poštovních zásilek odesílatelem. Je opatřena informačním štítkem s logem České pošty a informacemi o platných cenách, o jejím vybírání a údaji o poštovní provozovně pověřené tímto vybíráním.

     Poštovní přihrádkou se rozumí uzamykatelná schrána instalovaná v poštovní provozovně pro poštovní zásilky, kterou si adresát může pronajmout a vybírat si z ní zásilky.

     Vklady včetně inkasa zahrnují zejména vklady na poštovní poukázky, všechna inkasa poplatků (za telefon, rozhlas, televizi), vklady na přijaté sázenky akciové společnosti Sazka, vklady pro Poštovní spořitelnu.

     Ve výplatách jsou zejména zahrnuty výplaty poštovních poukázek, důchodů, výher ze sázkových soutěží, výplaty pro Poštovní spořitelnu a na mezinárodní poštovní šeky.


_____________

     Časová řada základních ukazatelů není zcela metodicky srovnatelná. Od roku 2000 byly pro zjištění aktivity podniků použity dostupné administrativní zdroje, což vedlo ke změně dříve publikovaných hodnot ukazatelů.

    Ostatní údaje jsou srovnatelné s údaji ve Statistické ročence ČR 2003.


*  *  *

     Další údaje z oblasti dopravy a spojů lze získat z publikací ČSÚ vydávaných podle Edičního plánu roku 2004 v tematické skupině 9 - SLUŽBY, podskupině 93 - Doprava a spoje:

-  „Doprava a spoje“ - čtvrtletně v červnu, září, prosinci 2004 a březnu 2005,

ze souborných publikací:

-  „Aktuality ČSÚ“ - měsíčně
-  „Ukazatele sociálního a hospodářského vývoje České republiky“ - čtvrtletně
-  „Bulletin ČSÚ“ - čtvrtletně

a z „Ročenky dopravy“, kterou každý rok vydává Ministerstvo dopravy ČR.


Zveřejněno dne: $datum
Data jsou platná ke dni zveřejnění publikace.