SOUHRNNÉ HODNOCENÍ OBLASTI ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ

 

 
ilustrační obrázekHlavním problémem spojeným s oblastí životního prostředí je nedostatečná datová základna směrem k nižším územním celkům. Aby bylo možné hodnotit tuto oblast maximálně objektivně, bylo by nutné zahrnout další ukazatele charakterizující především kvalitu ovzduší (emisní a imisní situace), půdy (kontaminace a zatížení půdy chemickými látkami), vodních toků (kontaminace podzemních i povrchových vod např. v důsledku těžby uranu v obcích Stráž pod Ralskem, Hamr na Jezeře, Mimoň apod.) nebo problematiku produkce odpadů (ekologické zátěže). Na úrovni obcí jsou však tyto informace prakticky nedostupné.

Z tohoto důvodu byl výběr ukazatelů limitován. Do analýzy tak nakonec vstoupily ukazatele, jejichž povaha je do jisté míry rozdílná a charakterizuje vesměs pouze krajinný ráz území, což může způsobit určitou nejednoznačnost výsledků. Zároveň tak může být ovlivněno umístění některých obcí, ke kterému by při dostatečně široké datové základně nedošlo. To současně nebude možné podat jednoznačné a všeobecně platné závěrečné hodnocení této části analýzy.

V souvislosti s výše zmíněnými omezeními byly pro účely analýzy životního prostředí v obcích vybrány následující ukazatele:

Před konečným výběrem ukazatelů byly hodnoceny také jejich vzájemné vazby, a to prostřednictvím korelační analýzy. Na základě této metody byly identifikovány ukazatele, mezi kterými existuje příčinná souvislost, tj. situace, kdy výskyt určitého jevu souvisí s existencí jevu jiného. Z důvodu vysoké závislosti byl pak jeden z ukazatelů vyřazen. Ve většině případů se však jednalo o závislost mírnou, ale opodstatněnou. Byla vykázána:
  • vzájemná přímá korelace mezi podílem trvale obydlených domů napojených na plyn a podílem trvale obydlených domů připojených na kanalizační síť (0,46),
  • vzájemná nepřímá korelace mezi podílem dojíždějících využívajících k dopravě veřejnou dopravu a podílem dojíždějících využívajících k cestě do zaměstnání individuální dopravu (-0,50),
  • vzájemná nepřímá korelace mezi podílem vyjíždějících využívajících k dopravě veřejnou dopravu a podílem vyjíždějících využívajících k cestě do zaměstnání individuální dopravu (-0,41).
Stejně tak existovaly závislosti mezi ukazateli z oblasti životního prostředí a ukazateli z ostatních analyzovaných oblastí. I v tomto případě se jednalo pouze o závislosti s nižší (resp. nízkou) mírou významnosti, pro úplnost je však uvádíme.

Podíl trvale obydlených domů napojených na plyn koreluje nepřímo s hustotou obyvatelstva (hodnota korelačního koeficientu 0,50) a prostřednictvím tohoto ukazatele také s počtem spojů zajištěných veřejnou dopravou v sobotu (0,46).

Vzájemná přímá i nepřímá vazba existuje také mezi ukazatelem vyjadřujícím podíl trvale obydlených domů připojených na kanalizační síť a:

  • ilustrační obrázekhustotou obyvatelstva (0,49),
  • dostupností zdravotní péče (0,41),
  • potenciálem cestovního ruchu (0,43),
  • podílem vyjíždějících dětí ve věku 6 – 14 let na celkovém počtu vyjíždějících žáků, studentů a učňů (-0,45) a
  • souhrnným indexem úrovně bydlení (0,46).
Ekologická stabilita krajiny vykazovala známky závislosti společně s:
  • potenciálem cestovního ruchu (0,41),
  • bonitou zemědělské půdy (-0,66) a
  • podílem výměry méně příznivých oblastí na celkové výměře (0,53).
Podíl dojíždějících využívajících k cestě do zaměstnání veřejnou dopravu – vlak nebo autobus na celkovém počtu dojíždějících koreloval s ukazatelem vyjadřujícím zajištění dopravní obslužnosti veřejnou dopravou v sobotu (0,44).

Podíl dopravních ploch na celkové výměře koreloval s:

  • hustotou obyvatelstva (0,56),
  • ukazatelem úrovně vzdělání obyvatelstva 15letého a staršího (0,41) a
  • indexem strukturálního postižení na venkově a v zemědělství (-0,42).
Existence investičních příležitostí (brownfields) a průmyslových zón (greenfields) vykazovala mírnou závislost s ukazatelem vyjadřujícím počet spojů zajištěných veřejnou dopravou v sobotu za rok 2005 (0,41).
 
Tab. 14 Charakteristiky úrovně ukazatelů za oblast životního prostředí
Minimum
Maximum
Medián
Průměrná hodnota
Optimum
ŽP1 hodnoty
bez výdajů
50,40
5,30
7,30
maximum
obec
Vlastiboř
Jindřichovice pod Smrkem
Oldřichov v Hájích
x
ŽP2 hodnoty
bez napojení
92,31
4,55
17,97
maximum
obec
28 obcí
Dalešice
Soběslavice
x
ŽP3 hodnoty
bez připojení
95,95
9,58
20,23
maximum
obec
74 obcí
Sosnová
Studenec
x
ŽP4 hodnoty
bez zeleně
34,42
0,68
2,46
maximum
obec
46 obcí
Všeň
x
x
ŽP5 hodnoty
0,70
64,32
17,73
21,01
minimum
obec
Pěnčín (okres Liberec)
Radčice
Horní Branná
x
ŽP6 hodnoty
-90,77
49,46
-8,80
-8,50
maximum
obec
Svijany
Harrachov
Hodkovice nad Mohelkou
x
ŽP71) hodnoty
x
x
x
x
x
obec
ŽP8 hodnoty
bez dojíždějících
98,84
35,46
35,18
maximum
obec
12 obcí
Líšný
Příšovice
x
ŽP9 hodnoty
bez dojíždějících
100,00
47,06
47,89
minimum
obec
Vrchovany, Zdislava
Bystrá nad Jizerou,
Syřenov
x
x
ŽP10 hodnoty
6,63
80,41
51,43
50,09
maximum
obec
Janov nad Nisou
Svor
Ždírec
x
ŽP11 hodnoty
25,70
95,45
43,01
44,02
minimum
obec
Rychnov u Jablonce n. N.
Slunečná
Doksy
x
ŽP12 hodnoty
0,74
10,04
3,55
3,93
minimum
obec
Hejnice, Bedřichov
Stráž nad Nisou
Černousy
x
ŽP13 hodnoty
8,08
73,23
29,25
30,48
minimum
obec
Nový Oldřichov
Paceřice
Mníšek
x
ŽP14 hodnoty
ne
ano
x
x
minimum
obec
161 obcí
54 obcí 2)
1) viz metodické vysvětlivky
2) v obcích existuje greenfields, brownfields nebo se zde nacházejí obě investiční příležitosti
 
Na základě skutečného celkového bodového zisku byly jednotlivé obce rozděleny do 6 intervalů a následně byly pro každý ukazatel a v rámci všech intervalů vypočítány průměrné bodové zisky připadající na jednu obec. Dosažené výsledky pak názorně ilustruje níže uvedená tabulka č. 16.

Výsledné průměrné bodové zisky vykazují víceméně rostoucí tendenci směrem k obcím s nejvyšším bodovým ziskem a stejně tak vymezují slabé a silné stránky jednotlivých obcí v návaznosti na použité ukazatele.

Přírodní podmínky jsou jedním z hlavních faktorů, které určují funkční využití území. Jednotlivé prvky, které přírodní prostředí tvoří, vymezují kvalitu našeho životního prostředí a mají rozhodující vliv na lokalizaci dílčích aktivit, jako je např. cestovní ruch.
 
Tab. 15 Vymezení intervalů a intervalová četnost obcí podle ukazatelů za oblast životního prostředí
 
Oblast životního prostředí je oblastí, kterou ovlivňuje – samozřejmě vedle oblastí ostatních – především oblast ekonomická a činnosti s ní související (jako je např. rozvoj průmyslu a podnikání). Téměř veškeré záměry a kroky posilující ekonomiku regionu mohou mít negativní dopady na životní prostředí. Tyto dopady pak mohou mít charakter dočasný (např. fáze výstavby nových průmyslových nebo obytných zón apod.) nebo trvalý (zvýšení automobilové dopravy, problematika produkce a likvidace odpadů atd.). V této souvislosti tedy můžeme polemizovat s tvrzením, zda vyšší úroveň ekonomiky vede k nižší úrovni ekologie. Tato myšlenka jistě neplatí obecně, ale nelze ji ani zavrhovat. I v rámci naší analýzy se tato nepřímá úměrnost objevuje, a to jak v případě malých tak i větších obcí. Dalším rozhodujícím faktorem může být vzdálenost obce od spádového městského centra. Zde často platí, že čím je obec od centra vzdálenější, tím lepší má podmínky v oblasti životního prostředí a horší podmínky v oblasti ekonomické (nižší nabídka pracovních příležitostí apod.) a naopak. I toto tvrzení však nutně nemusí platit v každém případě.
 
Tab. 16 Průměrné bodové zisky ukazatelů podle souhrnného intervalového rozdělení za oblast životního prostředí
GRAF 11 - Intervalové rozdělení četností obcí v souhrnném hodnocení oblasti životního prostředí
Česká republika přijala v roce 2004 dva dokumenty významné pro směrování politiky životního prostředí v následujících letech – Státní politika životního prostředí do roku 2010 a Strategie udržitelného rozvoje ČR. Smyslem této strategie je omezit nerovnováhu ve vzájemných vztazích mezi sociálním, ekonomickým a environmentálním pilířem rozvoje společnosti. Vychází ze skutečnosti, že v souladu s naším vstupem do EU bude ochrana životního prostředí vyžadovat nákladné investice v oblasti ochrany ovzduší, povrchových a podzemních vod, nakládání s odpady apod. Výrazná část těchto investic se pak logicky dotkne i politiky regionálního rozvoje, a to vzhledem k zaměstnanosti a rozvoji regionů.

V hodnocení životního prostředí se nejlépe umístily obce, které získaly 60 a více bodů. Z hlediska rozlohy zaujímají 13,02 % území kraje a žije v nich 25,15 % obyvatel kraje. Většinou se jedná o obce z okresu Liberec (7 obcí – Lázně Libverda, Mníšek, Raspenava, Chotyně, Bílý Potok, Hejnice a Jindřichovice pod Smrkem). Následují 4 obce z okresu Česká Lípa (Česká Lípa, Doksy, Svor a Polevsko), 3 obce z jablonecka (Jiřetín pod Bukovou, Tanvald a Jablonec nad Nisou) a semilsko reprezentuje Harrachov.

Tato skupina obcí získala nadprůměrný bodový zisk prakticky ve všech ukazatelích. Výjimkou je pouze vyšší pravděpodobnost existence průmyslové zóny nebo zóny typu brownfields, což ovlivnila zejména velká města jako Tanvald, Česká Lípa a Doksy a pak obec Jindřichovice pod Smrkem. Z hlediska krajinného rázu u většiny obcí převažují plochy s pozitivním vlivem na životní prostředí, tj. lesy, vodní plochy, zahrady, sady, louky a pastviny, zeleň apod., o čemž svědčí relativně vysoké hodnoty indexu ekologické stability krajiny. Pokud obyvatelé těchto obcí vyjíždějí nebo dojíždějí za prací, využívají k tomu hlavně veřejnou dopravu. Do oblasti životního prostředí za období 2001 – 2005 v průměru tyto obce investovaly okolo 9 % svých celkových výdajů – výrazně nadprůměrně investovala do životního prostředí obec Jindřichovice pod Smrkem (50,40 % celkových výdajů).

GRAF 12 - Rozdělení obcí podle výsledného pořadí za oblast životního prostředí
S nepatrným bodovým odstupem následovalo 39 obcí, které získaly mezi 55 až 59 body. Z hlediska rozlohy zaujímají obce v této skupině největší část území kraje (tj. 31,23 %) a současně zde žije nejvíce obyvatel (tj. 48,91 % obyvatel kraje). V této skupině se projevil nízký, dokonce podprůměrný podíl výdajů určených na tvorbu a ochranu životního prostředí – průměrné bodové ohodnocení zvýšilo pouze město Ralsko, které do životního prostředí investovalo 42,09 % svých celkových výdajů. Větší města indikují vyšší výskyt průmyslových zón, na území 10 obcí (25,64 %) evidují plochy brownfields. Podprůměrná bodová hodnota u ukazatele vyjadřujícího podíl dopravních ploch na plochách ostatních ukazuje na vyšší hustotu dopravní sítě v těchto územních celcích. Obyvatelé z těchto obcí ve srovnání s obyvateli z ostatních hodnocených skupin využívají při dojíždění a vyjíždění za prací nebo do škol veřejnou dopravu nejvíce. Vysoké průměrné ohodnocení tyto obce získaly také za podíl zeleně, která je typická právě pro větší města a obce. Pozitivně musíme hodnotit i změnu využití půdy, v případě, že k této změně v letech 1994 – 2005 došlo, bylo to především směrem k plochám s pozitivním vlivem na životní prostředí.

Skupinu s 50 – 54 body tvořilo 57 obcí, přestože se jednalo o druhou nejpočetnější skupinu, nedotýkala se tak velkého území a počtu obyvatel jako skupina předcházející. Zahrnovala 25,42 % území a 14,56 % obyvatel kraje a jednalo se tedy většinou o menší obce. V porovnání s ostatními skupinami dosáhla nejmenší průměrné bodové hodnoty v případě výdajů do životního prostředí (průměrná investice v úhrnu za obce a období 2001 – 2005 činila 6,47 % z celkových výdajů), naopak nejvyšší bodové hodnoty v případě změn výměry ploch v letech 1994 – 2005 (využití půdy). Ve srovnání s rokem 1994 se zde obecně projevovaly tendence k růstu výměry ploch s pozitivním vlivem na životní prostředí. Problematická je oblast úrovně technické infrastruktury – a to hlavně v případě nedostatečně rozvinuté plynofikace obcí. Ekologická stabilita krajiny v roce 2005 byla negativně ovlivněna pravděpodobně také vyšším výskytem neplodné půdy v daných obcích.

Do další skupiny s bodovým ziskem mezi 45 – 49 body patří 58, tj. nejvíce, obcí. Stejně jako u předcházející skupiny jde o malé obce, což dokládá i jejich úhrnná rozloha (18,82 % rozlohy kraje) a počet obyvatel (8,01 %). Pro malé obce je typická především horší kvalita technické infrastruktury, a to jak v případě napojení na plyn, tak napojení na kanalizační síť. Dojíždějící osoby častěji využívají k dopravě automobil než veřejnou dopravu, což souvisí s kvalitou dopravní obslužnosti. Výrazně nadprůměrný je bodový zisk za nízký výskyt průmyslových zón nebo ploch brownfields.

Třicet tři obcí v předposlední skupině získalo 40 až 44 bodů. Zahrnuté obce se podílely z 9,65 % na krajské rozloze, podíl na počtu obyvatel pak činil 2,75 %. Většina ukazatelů získala podprůměrné bodové zisky. Výjimkou byly výdaje do životního prostředí (v průměru za období 2001 – 2005 činily tyto výdaje 8,74 % všech výdajů a významně se na tomto výsledku s 38,16 % podílela obec Paceřice), podíl dopravních ploch, neexistence průmyslových zón a nízký počet objektů označených jako brownfields v obcích. V případě dojížďky a vyjížďky obyvatel u většiny obcí převažuje jako dopravní prostředek automobil.

GRAF 13 - Relativní četnost obcí podle stanovených intervalů za oblast životního prostředí a procento obyvatel a rozlohy k 31. 12. 2005
Jako "nejhorší" byly ve světle použitých ukazatelů vyhodnoceny obce, které získaly do 39 bodů. Jedná se o 13 malých obcí do 400 obyvatel, které se rozkládají na 1,86 % kraje a žije v nich 0,62 % celkového počtu obyvatel kraje. Ve většině z těchto obcí byl v roce 2001 na plyn nebo kanalizační síť napojen zanedbatelný počet trvale obydlených domů. Z pohledu ekologické stability převládaly na katastrech většiny obcí plochy s negativním vlivem na životní prostředí. Dojíždějící a vyjíždějící zaměstnané osoby volily jako dopravní prostředek spíše automobil, pravděpodobně z důvodu nedostačující dopravní obslužnosti veřejnou dopravou. Nadprůměrný byl však bodový i hodnotový výsledek za výdaje do životního prostředí. Na území ani jedné z obcí se nenachází průmyslová zóna, plocha browfields se nachází pouze ve dvou obcích.