SOUHRNNÉ HODNOCENÍ OBLASTI ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ
Hlavním problémem spojeným s oblastí životního prostředí je nedostatečná datová základna směrem k nižším územním celkům. Aby bylo možné hodnotit tuto oblast maximálně objektivně, bylo by nutné zahrnout další ukazatele charakterizující především kvalitu ovzduší (emisní a imisní situace), půdy (kontaminace a zatížení půdy chemickými látkami), vodních toků (kontaminace podzemních i povrchových vod např. v důsledku těžby uranu v obcích Stráž pod Ralskem, Hamr na Jezeře, Mimoň apod.) nebo problematiku produkce odpadů (ekologické zátěže). Na úrovni obcí jsou však tyto informace prakticky nedostupné. Z tohoto důvodu byl výběr ukazatelů limitován. Do analýzy tak nakonec vstoupily ukazatele, jejichž povaha je do jisté míry rozdílná a charakterizuje vesměs pouze krajinný ráz území, což může způsobit určitou nejednoznačnost výsledků. Zároveň tak může být ovlivněno umístění některých obcí, ke kterému by při dostatečně široké datové základně nedošlo. To současně nebude možné podat jednoznačné a všeobecně platné závěrečné hodnocení této části analýzy. V souvislosti s výše zmíněnými omezeními byly pro účely analýzy životního prostředí v obcích vybrány následující ukazatele:
Podíl trvale obydlených domů napojených na plyn koreluje nepřímo s hustotou obyvatelstva (hodnota korelačního koeficientu 0,50) a prostřednictvím tohoto ukazatele také s počtem spojů zajištěných veřejnou dopravou v sobotu (0,46). Vzájemná přímá i nepřímá vazba existuje také mezi ukazatelem vyjadřujícím podíl trvale obydlených domů připojených na kanalizační síť a:
Podíl dopravních ploch na celkové výměře koreloval s:
Tab. 14 Charakteristiky úrovně ukazatelů za oblast životního prostředí
2) v obcích existuje greenfields, brownfields nebo se zde nacházejí obě investiční příležitosti Na základě skutečného celkového bodového zisku byly jednotlivé obce rozděleny do 6 intervalů a následně byly pro každý ukazatel a v rámci všech intervalů vypočítány průměrné bodové zisky připadající na jednu obec. Dosažené výsledky pak názorně ilustruje níže uvedená tabulka č. 16. Výsledné průměrné bodové zisky vykazují víceméně rostoucí tendenci směrem k obcím s nejvyšším bodovým ziskem a stejně tak vymezují slabé a silné stránky jednotlivých obcí v návaznosti na použité ukazatele. Přírodní podmínky jsou jedním z hlavních faktorů, které určují funkční využití území. Jednotlivé prvky, které přírodní prostředí tvoří, vymezují kvalitu našeho životního prostředí a mají rozhodující vliv na lokalizaci dílčích aktivit, jako je např. cestovní ruch. V hodnocení životního prostředí se nejlépe umístily obce, které získaly 60 a více bodů. Z hlediska rozlohy zaujímají 13,02 % území kraje a žije v nich 25,15 % obyvatel kraje. Většinou se jedná o obce z okresu Liberec (7 obcí – Lázně Libverda, Mníšek, Raspenava, Chotyně, Bílý Potok, Hejnice a Jindřichovice pod Smrkem). Následují 4 obce z okresu Česká Lípa (Česká Lípa, Doksy, Svor a Polevsko), 3 obce z jablonecka (Jiřetín pod Bukovou, Tanvald a Jablonec nad Nisou) a semilsko reprezentuje Harrachov. Tato skupina obcí získala nadprůměrný bodový zisk prakticky ve všech ukazatelích. Výjimkou je pouze vyšší pravděpodobnost existence průmyslové zóny nebo zóny typu brownfields, což ovlivnila zejména velká města jako Tanvald, Česká Lípa a Doksy a pak obec Jindřichovice pod Smrkem. Z hlediska krajinného rázu u většiny obcí převažují plochy s pozitivním vlivem na životní prostředí, tj. lesy, vodní plochy, zahrady, sady, louky a pastviny, zeleň apod., o čemž svědčí relativně vysoké hodnoty indexu ekologické stability krajiny. Pokud obyvatelé těchto obcí vyjíždějí nebo dojíždějí za prací, využívají k tomu hlavně veřejnou dopravu. Do oblasti životního prostředí za období 2001 – 2005 v průměru tyto obce investovaly okolo 9 % svých celkových výdajů – výrazně nadprůměrně investovala do životního prostředí obec Jindřichovice pod Smrkem (50,40 % celkových výdajů). |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Skupinu s 50 – 54 body tvořilo 57 obcí, přestože se jednalo o druhou nejpočetnější skupinu, nedotýkala se tak velkého území a počtu obyvatel jako skupina předcházející. Zahrnovala 25,42 % území a 14,56 % obyvatel kraje a jednalo se tedy většinou o menší obce. V porovnání s ostatními skupinami dosáhla nejmenší průměrné bodové hodnoty v případě výdajů do životního prostředí (průměrná investice v úhrnu za obce a období 2001 – 2005 činila 6,47 % z celkových výdajů), naopak nejvyšší bodové hodnoty v případě změn výměry ploch v letech 1994 – 2005 (využití půdy). Ve srovnání s rokem 1994 se zde obecně projevovaly tendence k růstu výměry ploch s pozitivním vlivem na životní prostředí. Problematická je oblast úrovně technické infrastruktury – a to hlavně v případě nedostatečně rozvinuté plynofikace obcí. Ekologická stabilita krajiny v roce 2005 byla negativně ovlivněna pravděpodobně také vyšším výskytem neplodné půdy v daných obcích. Do další skupiny s bodovým ziskem mezi 45 – 49 body patří 58, tj. nejvíce, obcí. Stejně jako u předcházející skupiny jde o malé obce, což dokládá i jejich úhrnná rozloha (18,82 % rozlohy kraje) a počet obyvatel (8,01 %). Pro malé obce je typická především horší kvalita technické infrastruktury, a to jak v případě napojení na plyn, tak napojení na kanalizační síť. Dojíždějící osoby častěji využívají k dopravě automobil než veřejnou dopravu, což souvisí s kvalitou dopravní obslužnosti. Výrazně nadprůměrný je bodový zisk za nízký výskyt průmyslových zón nebo ploch brownfields. Třicet tři obcí v předposlední skupině získalo 40 až 44 bodů. Zahrnuté obce se podílely z 9,65 % na krajské rozloze, podíl na počtu obyvatel pak činil 2,75 %. Většina ukazatelů získala podprůměrné bodové zisky. Výjimkou byly výdaje do životního prostředí (v průměru za období 2001 – 2005 činily tyto výdaje 8,74 % všech výdajů a významně se na tomto výsledku s 38,16 % podílela obec Paceřice), podíl dopravních ploch, neexistence průmyslových zón a nízký počet objektů označených jako brownfields v obcích. V případě dojížďky a vyjížďky obyvatel u většiny obcí převažuje jako dopravní prostředek automobil. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Jako "nejhorší" byly ve světle použitých ukazatelů vyhodnoceny obce, které získaly do 39 bodů. Jedná se o 13 malých obcí do 400 obyvatel, které se rozkládají na 1,86 % kraje a žije v nich 0,62 % celkového počtu obyvatel kraje. Ve většině z těchto obcí byl v roce 2001 na plyn nebo kanalizační síť napojen zanedbatelný počet trvale obydlených domů. Z pohledu ekologické stability převládaly na katastrech většiny obcí plochy s negativním vlivem na životní prostředí. Dojíždějící a vyjíždějící zaměstnané osoby volily jako dopravní prostředek spíše automobil, pravděpodobně z důvodu nedostačující dopravní obslužnosti veřejnou dopravou. Nadprůměrný byl však bodový i hodnotový výsledek za výdaje do životního prostředí. Na území ani jedné z obcí se nenachází průmyslová zóna, plocha browfields se nachází pouze ve dvou obcích. |